verslaving van opiaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 660

verslaving van opiaten

is er mischien (vast wel :) ) iemand die mij kan vertellen waarom opiaten zoals heroine en morfine verslavend zijn. waar werken ze op in waardoor je er moeilijk mee kan stoppen en er geestelijk en lichamelijk van afhankelijk word.

mvg kevin

Berichten: 2.035

Re: verslaving van opiaten

Het heeft te maken met het opwekken van een soort "belonings-chemie" in je hersens. De grens voor dit verschijnsel is overigens zeer verschillend voor de verschillende opiaten, morfine is bijv. in lage doses niet verslavend, maar in hoge wel, terwijl heroine bij bijna elke dosis verslavend is.

Ik kan het verhaal nog een stuk technischer maken, maar misschien is dit al afdoende? :)

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

als je het technischer zou willen maken graag .. maar dan wel begrijpbaar voor een havo5 leerling ..

dit is wat ik op wikipedia heb gevonden (alleen dan in eigen woorden neergezet):

Heroïne word nog sneller in het lichaam opgenomen als morfine. Dit komt omdat er een acetylgroep aan een morfinemolecuul gekoppeld is. Heroïne word dan ook volgens de chemische naamgeving diacetylmorfine genoemd. Door de acetylgroep is het molecuul beter lipofiel dat houd in beter in vet oplosbaar. Doordat heroïne lipofiel is gaat het sneller langs de bloed-hersenbarriere dan morfine. Als heroïne in de hersenen is aangekomen word de acetylgroep vervangen door een hydroxide groep waardoor heroïne weer een morfine molecuul word. Het morfine zorgt dan weer op zijn beurt voor de werking op de hersenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verslaving van opiaten

De hersenen worden niet zo technisch begrepen, dus dat wordt moeilijk!

Belonings-chemie klinkt heel mooi beschreven! Je voelt je onmiddellijk goed als je deze stoffen binnenkrijgt. Je hersenen leggen het onderbewuste verband tussen de stof en het goedvoelen, en vanaf dat moment gaat je onderbewuste om die stof vragen.

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

ooooh oke dat is iets wat ik goed kan verwerken (het is voor mijn profielwerkstuk : pijnstillers)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verslaving van opiaten

Nog een leuk weetje over morfine en aanverwanten:

De alkaloiden die voldoen aan de 4 criteria van de 'morfine-regel' vertonen (morfine-achtige) biologische activiteit:

Een aromatische ring gekoppeld aan een quarternair koolstofatoom met twee koolstofatomen verderop een tertiair amine.

Wanneer je de strukturen van morfine, heroine, codeine, methadon, meperidine etc bestudeerd zul je zien dat deze regel voor allen opgaat. Natuurlijk is de activiteit en/of verslavende werking wel afhankelijk van de overige struktuurkenmerken. Er zijn dan ook vele verbindingen die voldoen aan de morfine-regel gesynthetiseerd met als doel het vinden van een pijnbestrijder met minimale verslavende effecten.

De biologische afbraakproducten (metabolieten) van deze alkaloiden kunnen door de overeenkomsten in struktuurelementen erg op elkaar lijken. Hierdoor kunnen sporters dan ook geen hoestdrank met codeine of dextrometorphan (alkaloiden die voldoen aan de morfineregel) gebruiken. Hierdoor heeft in het verleden al menig sporter zich door een onschuldig hoestdrankje verdacht gemaakt.

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

dat is inderdaad iets wat ik ontdekt had tussen heroine en morfine toen ik de tekst ging lezen bleek dit ook nog te kloppen ook:

Afbeelding

Morfine molecuul

Afbeelding

Heroine molecuul

het viel mij al op dat het enige verschil de acetylgroep en de hydroxide groep was. toen ik de tekst ging lezen stond er ook dat heroine zijn chemische naam diacetylmorfine is .. alleen dan vraag ik me 1 ding af waar zijn dan die hydroxide groepen van morfine of heet het molecuul wat bij deze structuur morfine word genoemd eigenlijk anders .. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verslaving van opiaten

Morfine is een triviale naam voor de verbinding. De officiële volledige chemische naam is behoorlijk ingewikkeld. Aangezien morfine maar twee OH-groepen heeft en omdat dit de enige 'acetyleerbare' groepen zijn kun je met de naam diacetylmorfine éénduidig de struktuur van heroine weergeven.

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

oke dus als ik het goed begrijp is het eerste molecuul eigenlijk geen morfine maar word het zo genoemd omdat de officiele naam te ingewikkeld is ... am i right ?

Berichten: 2.035

Re: verslaving van opiaten

klopt.... en dit geldt voor (tien)duizenden chemische verbindingen, vooral degenen die veel gebruikt worden....

Berichten: 19

Re: verslaving van opiaten

Heroïne/Morfine - Deze drug wordt tot de narcotica gerekend en wordt gemaakt uit opium, dit wordt weer gemaakt uit de papaverplant. Morfine wordt wel nog af en toe als een pijnstiller gebruikt, maar alleen in extreme gevallen. Heroïne en morfine zijn stoffen die de stof enkephalin imiteren. De stof enkaphalin zorgt ervoor dat je pijn niet meer waarneemt. Doordat je als je heroïne of morfine gebruikt een overmaat aan pijnstillende stof hebt krijg je ook steeds meer pijnreceptoren. Dit kan ertoe leiden dat wanneer je stopt met het gebruik je pijnovergevoelig bent.

Endorfine (Encephaline) - Deze neurotransmitter is de natuurlijke morfine van het lichaam. De endorfine werkt als een pijnstiller. Het geeft daarnaast ook nog een euforisch gevoel.

Hier dit heb ik ff uit me po van vorig jaar gehaald over de hersenen, ik meen me nog te herinneren dat endorfine concetraties in je lichaam worden bepaalt door positieve terugkoppeling, dus stel je maar voor dat wanneer je heroine gebruikt je natuurlijke endorfine concentraties zo goed als op 0 komen te staan. Dus als je dan stopt dan heb je op dat moment geen pijnstillers meer in je lichaam en voel je iedere pijn extreem, dit verklaart wel de lichamelijke ontwenningsverschijnselen, en het is gewoon zo een verdomd goed gevoel dat je geest er steeds weer verlangt.

Heroine dringt inderdaad veel makkelijker door tot je hersenen dit komt doordat je hersenen een vetachtige bariere hebben, deze bariere vermoeilijkt de doorstroom van stoffen, zeker als ze wateroplosbaar zijn.

Berichten: 162

Re: verslaving van opiaten

Dat klopt: heroine heet ook wel diethylmorfine. Door de verestering met de acetaatgroep neemt de lipofiliteit toe van het morphinan-skelet. Hierdoor dringt heroine beter door de bloed-hersenbarrière.

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

en dat had ik ook al mooi in mijn verslag verwerkt :P maar bedankt voor de informatie. het is allemaal voor mijn profielwerkstuk. als ik het klaar heb zal ik het wel eens in mijn sig zetten als iemand het dan wil lezen moet hij/zij maar even reageren dan email ik het wel :)

mvg kevin

Berichten: 2.035

Re: verslaving van opiaten

Dat klopt: heroine heet ook wel diethylmorfine. Door de verestering met de acetaatgroep neemt de lipofiliteit toe van het morphinan-skelet. Hierdoor dringt heroine beter door de bloed-hersenbarrière.
Ik dacht Diacetylmorfine.... gezien de structuur :)

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

op wikipedia heb ik dit gevonden:

Heroïne (C21H23NO5 diacetylmorfine) is een wit, geurloos, bitter smakend opiaat, bereid uit morfine, meestal voorkomend in de vorm van wit poeder of bruine, stugge, kristallen. Straatheroïne is vaak onzuiver en al dan niet opzettelijk vermengd met vulstoffen zoals melksuiker.

dus ik geloof dat het diacetylmorfine moet zijn :)

Reageer