Sommige fotonen die weg van ons gestuurd worden , kunnen we toch zien

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 32

Sommige fotonen die weg van ons gestuurd worden , kunnen we toch zien

Ik ben op deze wiki terecht gekomen (via Youtube, geloof het of niet :-) )
https://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_volume

Je hebt de Hubble sphere en de event horizon.
Die vallen niet samen omdat de Hubble contante geen constante is in de tijd maar blijkbaar wordt die groter met de tijd.

Dit betekent volgens de wiki dat er sommige objecten in het universum zijn die met een snelheid groter dan C zich van ons verwijderen maar omdat de Hubble constante groter wordt , gaan we die toch nog kunnen zien (ooit).

Ik heb het een keer of 5 moeten herlezen ... :))

Klopt dit dan ook (is mijn eigen ding, staat niet in de wiki) :
Niet alleen dat, zelfs die fotonen die dat object (met v > c) uitstuurt van ons weg (dus niet naar ons toe), zullen we ooit kunnen zien .
Duhhhhhh ????

Berichten: 406

Re: Sommige fotonen die weg van ons gestuurd worden , kunnen we toch zien

outremer schreef: vr 10 mei 2024, 21:03 Klopt dit dan ook (is mijn eigen ding, staat niet in de wiki) :
Niet alleen dat, zelfs die fotonen die dat object (met v > c) uitstuurt van ons weg (dus niet naar ons toe), zullen we ooit kunnen zien .
Ja. Je zult dat object uiteindelijk toch zien. (Als je lang genoeg zou leven.)
De objecten bewegen zich niet echt van ons weg maar de ruimte tussen ons en de objecten expandeert zoveel dat het zo lijkt. De mate van expansie is op elk moment evenredig met de afstand. Dus als de afstand nog 90% is van de uitgangssituatie dan is de expansie ook nog 90%.
Stel een object dat op een afstand van ons ligt dat met 1,5x de lichtsnelheid (1,5 c) van ons af beweegt.
Op 1/6 deel van die afstand zal een object nog maar met (1,5/6 =) 0,25 c van ons af bewegen.
Een foton zal dus zonder problemen tot 1/6 van de afstand komen. Dat punt beweegt nog maar met 1,25 c van ons af. Het volgende 1/6 deel zal het foton ook kunnen overbruggen. Als het daar is dan zal die plaats het zich nog met 1 c van ons af bewegen. Gaat het foton nog 1/6 deel verder dan zal dat stukje ruimte zich met nog maar met 0,75 c van ons af bewegen. En zo verder totdat het ons bereikt.

Reageer