wat betekent v/v %

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

wat betekent v/v %

ik heb een 75 v/v% oplossing nodig betekent dit dat ik 75% ethanol + 25% water nodig heb of houd dit in 25% ethanol + 75% water ?? of iets anders ??

mvg kevin

(of je blijft even vragen stellen)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: wat betekent v/v %

Dat wil zeggen dat 75% van je totaal volume ethanol moet zijn en 25% van je volume water. Je hebt namelijk ook % m/m, wat zeggen wil dat (in dit geval) 75% van de massa ethanol is, en de rest water.

In jouw geval dus 75 ml ethanol (100%) + 25 ml water.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 660

Re: wat betekent v/v %

oke maar dat maakt op zich niet veel uit want het is om in een verslag te verwerken. de proef was al uitgevoerd maar ik moet wel in normaal nederlands kunnen uitleggen wat v/v % inhoud. dus bedankt voor de reactie ik weet genoeg. en dan herrinerde ik het me toch nog goed :)

mvg kevin

Berichten: 162

Re: wat betekent v/v %

Er zit hier een addertje onder het gras. als je ethanol mengt met water treedt er contractie op van het totale volume. Houd hier rekening mee als het exacte percentage in v/v van belang is. Er zijn hiervoor tabellen beschikbaar om terug te rekenen hoeveel je nodig hebt van beide vloeistoffen om exact uit te komen op die 75 % v/v. En nog iets: de meeste ethanol is maximaal maar 96 % zuiver. De rest is water. Zelfs absolute alcohol trekt zodanig snel water aan dat het in een mum van tijd verandert in 96 %. Het beste is om uit te gaan van 96 % ethanol.

Berichten: 660

Re: wat betekent v/v %

nee dat heb ik niet nodig ik had het hiervoor nodig:

benodigdheden:

....

....

50 ml ethanoloplossing van 75 v/v % (dit houd in 75% ethanol + 25% water)

...

...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat betekent v/v %

37,5 ml ethanol en 12,5 ml water. Lijkt mij een TLC-oplossing als ik je andere topics zo bekijk :)

Berichten: 660

Re: wat betekent v/v %

nee dat helaas niet het was hiervoor nodig:

De stof wordt opgelost in zo weinig mogelijk heet oplosmiddel dat bestaat uit 75 v/v % ethanol. De aspirinekristallen worden daarvoor in een rondbodemkolf van 250ml gebracht en het oplosmiddel wordt in kleine porties toegevoegd. Tijdens het toevoegen word er verwarmd totdat de oplossing zachtjes kookt. Om te zorgen dat de oplossing zachtjes gaat koken is het de bedoeling dat dit gebeurt met kooksteentjes die worden toegevoegd aan de oplossing.

maar ik heb wel op een hogeschool HPLC uitgevoerd met mijn eigen aspirines die waren 64% aspirine , 36% salicylzuur :)

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat betekent v/v %

Dat is dan mooi (redelijk zuiver dus), wat je uitvoerde was een zogenaamde herkristallisatie: een zuiveringsmethode gebaseerd op het oplossend vermogen.

Reageer