monoethyleenglycol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

monoethyleenglycol

Hallo,

even een vraagje: ik heb een busje (van een goedkoop merk) koelvloeistof en vraag me af of ik deze in een aluminium radiator mag kappen?

Op de verpakking staat: mono ethyleenglycol, er staat niet bij dat het geschikt is voor alu. radiatoren....

Ik heb (ergens op het net) gelezen dat in gewone koelvloeistof fosfor zit en dat alu. daar absoluut niet tegen kan......

Kunnen jullie mij een betrouwbaar antwoord op geven??

Greetzzzz, Villard

Berichten: 2.035

Re: monoethyleenglycol

Staat er op het busje niet wat er naast ethyleenglycol nog meer in zit?

Berichten: 7

Re: monoethyleenglycol

neen.....Is gebruiksklare koelvloeistof.

Berichten: 2.035

Re: monoethyleenglycol

Hmz.... nou het zal er dus helemaal van afhangen of, en zo ja in wat voor vorm (chemische verbinding) die fosfor er in zit...

Ik heb me net suf gezocht op internet, maar ik kan niets vinden over fosfor in glycol :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: monoethyleenglycol

Je zou een beetje van de koelvloeistof over wat aluminiumfolie kunnen gooien en een tijdje (paar dagen) laten staan. Wanneer de aluminiumfolie niet intact blijft moet je het ook niet in de aluminium radiator gooien.

Berichten: 2.035

Re: monoethyleenglycol

Zo elegant en simpel dat ik wilde dat ik het zelf had bedacht :)

Misschien wel wat langer laten staan dan een paar dagen.... als je niet wilt dat je radiator na een half jaar gaat lekken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: monoethyleenglycol

Wel regelmatig omroeren, als je het effect van een normale auto wil bereiken. Er kan ook wat aluminium oplossen, dat ergens anders in je motor zou kunnen neerslaan.

Reageer