geschiedenis morfine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

geschiedenis morfine

ik ben me helemaal rot aan het zoeken maar ik kan niks vinden weet iemand mischien waar ik de geschiedenis van morfine kan vinden of weet iemand het me te vertellen (als je zin hebt :) ..

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: geschiedenis morfine

Ik denk dat je bij deze vraag heel veel kleine stukjes tekst bij elkaar moet zoeken en dat tot 1 geheel breien.
De geschiedenis van de alkaloïden begint in 1806 met de isolatie van morfine uit opium door de apotheker Friedrich Sertürner uit Paderborn. De grote doorbraak hierbij was dat men aanvankelijk naar zure plantaardige stoffen zocht, maar uiteindelijk bleek dat alkaloïden basen waren. hier
In 1803 ontdekte een Duitse apotheker hoe je uit opium morfine kon maken. Morfine werd net als opium gebruikt als middel tegen chronische pijnen en slapeloosheid, maar het werd ook genomen door mensen die verslaafd waren aan laudanum en daar vanaf wilden komen. Dit werkte niet aangezien morfine nog krachtiger en verslavender is als opium. Hoe verslavend morfine was, bleek toen 45.000 soldaten verslaafd terugkeerden van de Amerikaanse burgeroorlog.hier
1803 can be seen as the true "birth date" or discovery date of Morphine.  In 1803, Serturner, a German pharmacist, identified and isolated the main ingredient of opium, Morphine.  He called this alkaloid "Morphia" after Morpheus, the Greek God of Dreams.  The name "Morphine" is now used instead of Morphia because of the standard that all alkaloids end in "-ine". hier
WIkipedia

Waarschijnlijk heb je al deze sites al gezien :P , maar zoniet dan heb je er misschien wat aan, al geeft het allemaal ongeveer dezelfde informatie, en dat is niet veel. :)

Berichten: 660

Re: geschiedenis morfine

jep ik had er ook al 1 gevonden (volgens mij dezelfde als de tweede)

deze

Berichten: 111

Re: geschiedenis morfine

www.erowid.org al eens geprobeerd? Een gigantische bron als het over "geestesverrijkende middelen" gaat.

Reageer