Springen naar inhoud

[scheikunde] AgCl titreren.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2006 - 23:50

Hallo,

Hier het volgende ik zou graag een volumetrische titratie uitvoeren op volgende reactie:
Ag+ plus Cl- geeft AgCl

dit doe ik door zilverchromaat toe te voegen.

Ag2CrO4 nu heb ik na enig rekenwerk gevonden dat er een concentratie van 6.1 * 10-3 CrO42- (echt wel vervelend op te schrijven) in moet

ik heb druppeltjes (1 druppel = 0.05ml) van 0.5 M K2Cr04 deze moet ik in een triteervolume van 30ml doen
nu is mijn vraag hoe bereken ik het aantal druppeltjes? Ik heb al enkele pogingen gedaan zo kan ik stellen dat ik (6.1 *10-3)/(0.5) nodig heb maar volgens mij klopt dat niet omwille van het feit als er wat bij doe dat dan mijn volume toeneemt.

Wie kan me hierbij helpen maw hoe moet ik redeneren?

Groeten. Dank bij voorbaat.
rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. Vergeer ook niet de juiste hoofdletters bij het schrijven van de elementen.

Veranderd door rwwh, 12 februari 2006 - 10:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 februari 2006 - 10:07

Ik neem aan dat je dus 30ml 6.1x10-3 M moet hebben, uitgaande van 0.5M. De verdunningsfactor is dan ~82, en 30ml/82 = 0.36 ml. Ik laat het aan jezelf over om uit te rekenen hoeveel druppels dat is.

Inderdaad moet je deze druppels dus theoretisch niet toevoegen aan 30.00ml water, omdat je dan je oplossing verder verdunt. Echter, erg nauwkeurig is druppelen toch niet, dus die 1% afwijking kun je als je geen andere oplossing kunt vinden op de koop toenemen :)

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2006 - 12:23

Bedankt voor je reactie prachtig dat subschrift ik ga het zekre eens uitproberen maar dit had ik al met de hand geschreven ik hoop dat, dat er ook door kan.

Wat bedoel je met verdunningsfactor?

Geplaatste afbeelding

Klopt deze redenering? Ik heb een aantal oefeningen nagezocht over verdunning daar kregen we op ťťn of ander manier meer gegevens. Zijn die zaken vergelijkbaar? Ik denk dat we daar dan wel rekening hielden met "dat" probleem is dit hier een verdunning of te beschouwen als om dan te gaan rekenen?

Groeten. Dank bij voorbaat.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 18:31

Ik heb nu met jouw gegevens het nog eens berekend dat zou dan 0.36 ml oplossing zijn elke druppel is 0.05 ml dat wordt dan 0.36/0.05 = 7.2 druppels wat is nu het juist mijn handgeschreven oplossing of deze? waarom is mijn redenering dan fout?

Groeten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2006 - 19:46

Het probleem zit hem in de eenheden: In jouw eigen berekening komt die 30ml nergens terug! Je rekent uit hoeveel druppels per liter je nodig hebt, en komt op 244.

Je schrijft: ik moet 6.1x10-3 hebben. Dat is correct, maar het iswel 6.1x10-3 mol/liter, en niet 6.1x10-3 mol.

Als je altijd overal de eenheden bij zet overkomt je dat niet.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2006 - 19:49

Om nog even terug te komen op het toegenomen volume: de standaard manier om 30ml oplossing te maken is om eerst je 7 druppels te nemen, en daarna aan te vullen tot precies 30ml. Maar nogmaals: die druppels zijn niet op 10% nauwkeurig, en de afwijking hier is 0.35ml op 30ml ~ 1%; dat is dus te verwaarlozen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures