ph LiOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

ph LiOH

Goeiedag,

Ik moet de ph-waarde van 0.1 mol LiOH bepalen.

LiOH splitst duidelijk in Li+ en OH- , maar daar weet ik nog niet alles mee lijkt me.

Ik denk dat ik deze formule zal moeten gebruiken: 14- pOH, maar hoe moet ik ze gebruiken is mijn vraag.

De oplossing is waarschijnlijk vrij simpel...

Dank bij voorbaat,

Ingmar

Berichten: 17

Re: ph LiOH

Als LiOH een sterke base is dan is het vrij simpel:

Dan doe je gewoon - log [OH-] = pOH

Dan 14-pOH = pH

Berichten: 4

Re: ph LiOH

Dus 14 + log 0,1 ???

Want weet niet goed hoeveel - log [OH-] is...

Ik heb trouwens nog 2 andere oefeningen moeten maken. Wil iemand eens controleren of ze ongeveer kloppen. De opdracht was steeds dezelfde: bepaal de ph waarde.

1. 40 g NaOH, aangelengd tot 500 ml

c= (m/M) / V = (40 /40)/0.5 = 2 mol/l

-log 2 = -0.30

ph= 14 -0.3 = 13.7

3g Ca(Oh)2 tot 1 liter aangelengd

zelfde formules==> 0.04 mol/l

ph = 14 + log 2* 0.04

Berichten: 3.145

Re: ph LiOH

Als jij niet weet hoe je 10log(x) moet berekenen, dan moet je eerst eens de basiswiskunde hiervoor bestuderen. Daarna kun je wel weer eens aan de gang met pH, pOH e.d.

Trouwens 10log(0.1) = -1.

Berichten: 4

Re: ph LiOH

Ah toch...vond ik te simpel eigelijk:p

Bedankt!

En wat denk je van de overige oefeningen?

Berichten: 3.145

Re: ph LiOH

De oefening met NaOH --> pH = 14.3 (je hebt een minteken verkeerd genomen).

De oefening met Ca(OH)2 ziet er wel goed uit, als je tenminste log(2*0.04) bedoelt en niet (log 2)*0.04.

Geef even aan, hoe jij aan die factor 2 komt. Dan weet ik zeker of je achterliggende gedachte correct is.

Berichten: 4

Re: ph LiOH

Idd, met de log bedoel ik het zoals jij het schreef

En "2" omdat het gaat over Ca(OH)2 en ph = 14 + log n * concentratie

Berichten: 1.122

Re: ph LiOH

klopt. pH = 12.9

Nog even dit; denk alsjeblieft om het juiste gebruik van hoofdletters. De 'p' in 'pH' is een wiskundig symbool wat staat voor 'de negatieve logaritme'. De "H" in "pH" staat voor de conc. waterstof. Ik weet niet of het typfouten zijn of dat je het niet weet; maar 'Ph', 'ph' en 'Oh' zijn dus fout geschreven. Het is in dit geval, net als bij het schrijven van de elementen belangrijk dat je hoofd en kleine letters van elkaar onderscheidt! :)

Grtz Bas

Berichten: 162

Re: ph LiOH

bteunissen schreef: klopt. pH = 12.9

Nog even dit; denk alsjeblieft om het juiste gebruik van hoofdletters. De 'p' in 'pH' is een wiskundig symbool wat staat voor 'de negatieve logaritme'. De "H" in "pH" staat voor de conc. waterstof. Ik weet niet of het typfouten zijn of dat je het niet weet; maar 'Ph', 'ph' en 'Oh' zijn dus fout geschreven. Het is in dit geval, net als bij het schrijven van de elementen belangrijk dat je hoofd en kleine letters van elkaar onderscheidt! :)

Grtz Bas
Dat klopt: pH staat voor het latijnse "potentio Hydrogenii" oftewel: machtigheid van waterstof. Als je Ph. schrijft bedoel je eigenlijk de Pharmacopeia. Vandaar dat Ph. Eur. een afkorting is van Pharmacopeia Europea.

Berichten: 2.035

Re: ph LiOH

Dat klopt: pH staat voor het latijnse "potentio Hydrogenii" oftewel: machtigheid van waterstof. Als je Ph. schrijft bedoel je eigenlijk de Pharmacopeia. Vandaar dat Ph. Eur. een afkorting is van Pharmacopeia Europea.


Vergeet niet "Ph" als afkorting voor "Physical", of voor "Philosophy" (als in: PhD = Doctor of Philosophy)....

Reageer