[scheikunde] oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] oplosbaarheid

hallo

Ik heb op school een aantal proefjes moeten uitvoeren en daar moet ik nu een verslag over schrijven maar ik geraak aan 1 ding niet uit:

ik heb de oplosbaarheid van stearinezuur en ureum moeten bepalen in de oplosmiddelen: ethanol, water, ether en aceton.

Ik ben uitgekomen dat stearinezuur en ureum slecht oplosbaar zijn in aceton.

Maar ik geraak maar niet aan de juiste verklaring hoe dit komt, want ik heb gevonden dat ureum sterk polair is en stearinezuur (maar dit ben ik niet zeker) apolair. Maar wat is aceton hier dan? Ik dacht dat aceton een polair oplosmiddel is maar dat klopt dan toch niet met mijn waarnemingen?

Gelieve mij een beetje in de goeie richting te duwen zodat ik er wel aan uitraak...

alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] oplosbaarheid

Ethanol en water kunnen iets wat ether en aceton niet kunnen. Weet je wat? Heb je verschillen waargenomen tussen ether en aceton?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] oplosbaarheid

Aceton is inderdaad polair, net als ureum, maar het verschil tussen aceton aan de ene kant en ethanol en water aan de andere kant is redelijk subtiel. Aceton wordt een "aprotisch" oplosmiddel genoemd, en ethanol en water "protische" oplosmiddelen. In dat verschil moet je het zoeken! :)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] oplosbaarheid

danku voor mij te helpen, ik heb met jullie hulp en ook nog van andere kunnen antwoorden op mijn vraag en nu nog hopen dat het klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] oplosbaarheid

Zet het antwoord ook even op het forum, dan kunnen anderen er ook nog van leren!

Reageer