Springen naar inhoud

[scheikunde] titratie van paracetamol

• Log in om te kunnen reageren

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 19:52

hey hey,

ik moet voor het vak scheikunde een titratie uitvoeren met paracetamol.
het werkzame bestandsdeel uit paracetamol heet acetaminophen. ik moet deze stof aantonen met een titratie, daarvoor moet ik weten welke stof met acetaminophen reageert...(ik kan het nergens vinden!!!)
...(als iemand ook nog weet of je een indicator moet gebruiken en welke...vertel het graag!!!)

:) thx voor de geen die me antwoord kan geven!!!

grtz drea...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:01

Hallo Andrea, welkom op Chemieforum.nl!

Ik zal je eens op weg helpen. Je moet beginnen met uit te zoeken hoe het molecuul paracetamol eruit ziet. Misschien kan je aan het molecuul al zien wat voor bijzonderheden er te bedenken zijn! :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:07

Even een ding uitsluiten: acetaminophen is de amerikaanse benaming van paracetamol dat een generieke naam is van veel pijnstillers zoals Panadol en Tylenol. Dus acetaminophen=paracetamol. Hier in Europa en ook in het Verenigd Koninkrijk houden we het bij paracetamol. Dus de actieve stof van paracetamol is acetaminophen is eigenlijk twee keer hetzelfde.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:19

hey dat is iets voor mij :P hoe het eruit ziet (toevallig net pws over pijnstillers afgerond :)

Geplaatste afbeelding

edit: als je nog info over paracetamol nodig hebt moet je het maar zeggen dan kan ik je wel een pws sturen :P

Veranderd door Placebo, 13 februari 2006 - 20:20

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:53

Hey, placebo! Jij loopt hier lang genoeg rond om te weten dat we mensen op weg helpen, en niet direct het antwoord op huiswerkvragen geven!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2006 - 20:56

ik moet voor het vak scheikunde een titratie uitvoeren met paracetamol.

Even iets rechtzetten: In je kopje schrijf je correct dat je een titratie van paracetamol moet uitvoeren, maar hier schrijf je ineens met. Een titratie met X betekent dat X in de buret zit!

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 21:26

nee ik bedoel inderdaad een titratie van paracetamol. dus paracetamol NIET in de buret...ik probeer juist te achterhalen wat er in de buret moet...ik heb al naar de structuur gekeken maar kan niks ontdekken...ik weet dat het werkzeme bestandsdeel acetaminophen is. dat is de amerikaanse naam. de nederlandse naam is paracetamol (of acetaminofen, dus met een f inplaats van ph).
ik zal even op een rijtje zetten wat ik precies weet:

bestandsdelen Paracetamol (inhibitor) :

Acetaminofen C8H9NO2 (negatief)
MaÔszetmeel (zetmeel = ((C6H10O5)n). )
Lactose (disacharide, melksuiker)
Natriumzetmeelglycolaat
Cellulose
Magnesiumstearaat
Voorverstijfseld maÔszetmeel

HOE KAN IK ONTDEKKEN WAAR PARACETAMOL MEE REAGEERT?? WAT MOET IK IN DE BURET DOEN?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 februari 2006 - 21:30

Tip: paracetamol heeft een pKa (of pKz op zijn Nederlands) van 9.5... :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2006 - 21:39

thx ben blij dat ik de pH weet...9.5 dat wil zeggen dat paracetamol basisch is en dat ik in de buret een zuur moet doen...als ik de goede conclusie trek :) ...je hebt me goed op weg geholpen...!!!

maar als nog zijn alle tips welkom hoor!!! :P

doeggie! drea...

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 08:55

Goed geredeneerd! :)

Nog even een puntje:

bestandsdelen Paracetamol (inhibitor)

"inhibitor" is een 100% algemene uitdrukking, geldend voor elk molecuul dat de werking van een biologisch actieve stof (eiwit, enzym enz) remt!

Paracetamol is een inhibitor ("remmer" zeggen we in het Nederlands) van de zogenaamde "COX-2" receptor (COX = Cyclisch OXygenase, een enzym)..... de juiste uitdrukking zou dus zijn: "COX-2 inhibitor" Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures