[scheikunde] Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

[scheikunde] Reactievergelijking

Dag forummers,

Ik had een vraagje over een reactievergelijking. Wij meten op het werk het gehalte water (ppm niveau) in gassen met behulp van een Dräger Quantimeter, voorzien van glazen meetbuisjes. Als ik in de gebruiksaanwijzing kijk staat er dat reactie die optreedt (met het water) als volgt is:

H2O + Mg(ClO4)2 --> turqoise blue reaction product

Lekker handig dus. Graag zou ik willen weten wat het/de eindprodukt(en) dan is/zijn.

Ook ben ik benieuwd of de door mij in het onderwerp voorgestelde naam klopt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

In die buisjes zit dan vast meer dan alleen Mg(ClO4)2. Mg(ClO4)2 reageert met water tot een hydraat, Mg(ClO4)2.xH2O. De stof Mg(ClO4)2 is bijzonder sterk wateraantrekkend en is een heel goede droger. Die turquoise stof zal dan wel een vochtgevoelige indicator zijn, maar daar weet ik niets van af. Het hydraat Mg(ClO4)2.xH2O is wit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Gebruiken ze als indicator in zoiets niet soms cobaltchloride?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Maar waarom wordt er dan explicit vermelding gemaakt van Magnesiumperchloraat (van de naam ben ik nog steeds niet zeker?)

In de gebuirksaanwijzing staat het volgende:

The tube contains a yellow indicating layer. When air or a gas are sucked through the tube, the indicating layer changes colour to turqoise-blue in the presence of water vapour.

Nu is echter wel de volledige inhoud van het buisje geel. En dan echt knalgeel; een beetje tussen deze twee icoontjes in (Qua kleur): :) [!]
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Wat ik kon vinden is dit verhaal, waarin de twee electroden van een batterij gescheiden worden gehouden, en er dus aan een van de twee zuur- of base-detectie kan geschieden..... het principe klinkt wel aannemelijk, nu nog even zoeken naar een kanariegeel -> turquoise indicator :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Het verhaal waaraan je refereert, Herminator, gaat over met Magnesiumsulfaat. En, als het buisje helemaal geel is, en Mg(ClO4)2 is wit, waarom zie ik geen witte substantie of korrels in het buisje. Er is in het buisje geen andere kleur dan geel. Als de volldeige inhoud is omgezet, dan is in het buisje geen andere kleur aanwezig dan paars.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer