Springen naar inhoud

[scheikunde] langsame reversibele exotherme reactie

• Log in om te kunnen reageren

M2M_CF

M2M_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2006 - 12:55

Hallo,

Ik ben op zoek naar een langsame reversibele exotherme reactie, om een voorwerp warm te houden. Een mogelijkheid is een zuur in water, of een zuur bij een base, maar die zijn vaak te snel en niet reversibel.

Een andere mogelijkheid is een soort langsame verbranding, maar ook dat is niet reversibel.

Het oplossen van een zout kan ook warmte opleveren maar om het zout weer watervrij te maken kost te veel energie en moeite.

Ik heb ook iets gehoort over een organisch zout met een laag smeltpunt, dat kristallen kan vormen wat warmte vrijgeeft. Heeft iemand daar een voorbeeld van???

Met vriendelijke groet, Maarten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2006 - 13:50

Zoek eens op forums of google op "hotpack". Een hit is dan zo gevonden, zoals deze: http://www.thegadget..._id=90&chID=119

PS Langzaam is met een z :)

Veranderd door Raspoetin, 14 februari 2006 - 13:53

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 19:51

Ik geloof dat daarvoor een oververzadigde natriumacetaatoplossing wordt gebruikt. Dat klikmetaaltje in dat soort verpakking, dient als entpunt waarvandaan de kristallisatie zich kan propageren. Door dat metaaltje te klikken, ontstaat er een in de vloeistof een soort schokgolf, waarlangs de kristallisatie zich voort kan zetten. Dit is dus een exogene reactie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures