Organische synthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Organische synthese

Weet iemand nog een spectaculaire organische synthere, waarschijnlijk op microschaal die in een dag is uit te voeren? bvd!!!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische synthese

Maken van aspirine :) , voorschriften zijn hier en op google te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Organische synthese

Nylon maken (zo'n draadje uit het grensvlak van twee oplossingen trekken) of een andere polymerisatie.

Wat betreft kleur en dampen enzo is een diazoterings reactie erg leuk. De synthese van trifenylmethanol uit benzofenon en een fenyl grignard of fenyllithium.

Eigenlijk zijn in het algemeen de meeste reacties wel in een dag te doen, maar het is maar net naar wat voor type spectakel je zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Organische synthese

Heb op het MLO ooit fluorescine gemaakt. Makkelijk binnen een dag te doen en een spectaculair resultaat.

Paar druppels van het spul in een liter water en onder een UV-lamp/blacklight gaat het geheel sterk fluoresceren.

Berichten: 162

Re: Organische synthese

Azo-dyes zijn ook erg eenvoudig te maken op microschaal... leuke kleurtjes creëren

Berichten: 2.746

Re: Organische synthese

het maken van verschillende esters met verschillende geuren

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Organische synthese

Allemaal al gedaan :P , het moet natuurlijk wel een beetje niveau hebben :)

Ben vandaag bezig geweest met luminol, ook erg leuk Afbeelding

Voor over een paar weken zal ik naast wat experimenten die wat meer tijd in beslag nemen, ook nog een microsynthese gaan doen. Het maken van een poedertje wat ergens wel een hele leuke toepassing zal hebben, maar niet op dat moment zelf, is vaak niet erg boeiend...

Spectaculair natuurlijk. Alles mag; TNT of pictrinezuur ook. Maargoed geen explosieve neigingen hier :P

Alles is welkom natuurlijk!
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Organische synthese

Tis pikrinezuur...als je daar nu al fouten mee maakt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Organische synthese


Het maken van een poedertje wat ergens wel een hele leuke toepassing zal hebben, maar niet op dat moment zelf, is vaak niet erg boeiend...
Het moet dus eigenlijk knallen of fikken, want anders is het geen interessante organische synthese? Als het om een demonstratie-proef gaat schep je naar mijn idee door enkel dit soort demonstraties een verkeerd beeld van de organische chemie. Leuk ja, maar nuttig? nee. Kun je net zo goed gelijk wat benzine in de fik steken.

Het mooie van de organische chemie is de combinatie van de theorie en het experiment. Een retrosynthese opstellen, het verklaren van (bij)producten aan de hand van reactiemechanismen en hiermee reacties te optimaliseren. etc.
Allemaal al gedaan, het moet natuurlijk wel een beetje niveau hebben :)
Wanneer je zoekt naar experimenten van niveau, moet je het in ieder geval niet zoeken in spektaculaire knallen enzo. Dat zijn iha bijzonder gemakkelijk te maken verbindingen via uitgekauwde syntheseroutes.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Organische synthese

Voorbeeld van een dergelijke synthese is een stofje dat van kleur veranderd als je het in het licht houdt en weer terug, in het donker. Bepaalde fysische eigenschappen die je bij sillyputty bijv. vind zal bij een organische synthese vast ook wel mogelijk moeten zijn.

Het is een 3e-jaars practicum, daarom is aspirine maken gewoonweg veel te simpel. De meeste amine reactie's van bijv. azo verbindingen en dergelijke zijn al uitgevoerd. ik zoek gewoon enerzijds iets leuks maar wel uitdagends wat wel in een dag kan worden uitgevoerd.

Dit is natuurlijk vrij moeilijk te bedenken heb ik nu door. Een retrosynthese is altijd interessant, maar er moet wel tijd voor zijn.

Negatieve reactie's die te maken hebben met de manier waarop ik iets uitdruk zijn niet wenselijk. Reageer daarom svp niet als je niks hebt toe te voegen.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Organische synthese

Misschien is een organometaalverbinding een goed idee.

Je zou ferroceen, nikkeloceen of titanoceendichloride kunnen maken. Ferroceen is misschien iets te gemakkelijk, maar de andere twee vereisen iets meer zorgvuldigheid omdat er onder stikstof gewerkt moet worden. Het titanoceendichloride zou je vervolgens als katalysator (in combinatie met MAO) voor de polymerisatie van een alkeen kunnen gebruiken. Dit zou wanneer alles goed is voorbereid in een dag moeten kunnen lukken.

Een bijzonder mooie oranje-rode verbinding is [Pt(bipy)Me2] (bipy = 2,2'-bipyridine). Dit is ook wel in een dag te maken uit platina(II)chloride.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Organische synthese

Je zou ferroceen, nikkeloceen of titanoceendichloride kunnen maken.
Dit doet me denken aan de cobaltoceensynthese die ik ooit deed..... Als de stikstof daarboven door lucht werd verdrongen kwam er donkere rook af....

Reageer