Springen naar inhoud

Molybdeen

• Log in om te kunnen reageren

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 01:00

Bij deze som begrijp ik niet hoe je nou eigenlijk kan zien welke Mo er ontstaat en hoe ik de vragen dus zou moeten beantwoorden kan iemand mij dit uitleggen.. ik heb donderdag een toets hierover!! Geplaatste afbeelding

Wanneer men een kaliummolybdeenperoxide ( KMoO4 )oplossing mengt met een
molybdeensulfaat ( Mo2( SO4 )3 ) oplossing in de mol verhouding 2 : 1 verloopt er een redoxreactie . Hierbij blijft een mengsel over van kaliumsulfaat oplossing en één molybdeenverbinding oplossing.

Welke molybdeenverbinding oplossing ontstaat er ?

Geef de namen van de ionen en geef een korte verklaring.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2006 - 08:47

Hiervoor moet je eerst bepalen wat de oxidatietoestanden van het molybdeen in je uitgangstoffen is. Kun je dit zelf bepalen of loop je hier al vast?

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 08:56

Hoi Maria,

volgens de vraag reageerd 2 mol permolybdaat dus met een mol molybdeen(III)sulfaat?

2 Mo(VII) + 2Mo(III) -> 4 dezelfde molybdeen verbindingen in oplossing.

dat wil dus zeggen dat in de molybdeen verbinding na de reactie het molybdeen,
((2*7) + (2*3)) / 4 = vijfwaardig molybdeen is.

Van vijfwaardig molybdeen zijn twee verbindingen bekend.
Molybdeenpentoxide (Mo2O5) en het hydraat hiervan, molybdenylhydraat (MoO(OH)3)

Re: 2Mo3+ + 4e + 5H2O <-> Mo2O5 + 10 H+
Ox: 2MoO4- + 6H+ <-> 4e + Mo2O5 + 3H2O
redox: 2Mo3+ + 2H2O + 2MoO4- <-> 2Mo2O5 + 4H+

Of deze reacties ook echt verlopen zou ik niet durven zeggen, ik kan ze in ieder geval niet terug vinden in het pourbaix diagrammen boek.
wel het bestaan van het molybdeenpentoxide en zijn hydraat, over de oplosbaarheid hiervan is ook niet te vinden dus...

Ik kan ook niet zeggen dat dit een voor de hand liggende vraag is voor een tentamen maarja...

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Ruud

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 09:11

Molybdeen (VII) :) ?????

Ik heb hier toch zeer sterke twijfels bij. Ik dacht dat +6 toch echt de hoogste oxidatietoestand van molybdeen is.

Als er al een ion MoO4- bestaat, wat ik ook betwijfel, dan zal het wel een of ander peroxo-complex zijn van Mo(VI) of Mo(V).

@Maria: Wordt niet bedoeld MoO42-? Dat is een redelijk gangbaar ion met molybdeen in +6 oxidatie toestand.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 12:59

Hoi Woelen,

in de literatuur wordt permolybdaat (Mo(VII)) zeker genoemd, het zal wel niet een van de stabielste vormen zijn maat toch...
Ik dacht eerst ook, Maria zal wel molybdaat (MoO42-) bedoelen, maar dan kan kan de opgave nooit kloppen, 2 Mo(III) + 2 Mo(VI) <-> 4 Mo(4,5) want volgens de opgave ontstaat er 1 molybdeen verbinding.

Het kan natuurlijk ook dat ik de vraag verkeerd lees.

Ruud

Veranderd door Ruud, 16 februari 2006 - 08:32

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 17:26

....maar dan kan kan de opgave nooit kloppen, 2 Mo(III) + 2 Mo(IV) <-> 4 Mo(4,5) ....

Jij gaat uit van Mo(IV), maar molybdaat is Mo(VI) en uit Mo(VI) en Mo(III) kan ik altijd een enkele verbinding krijgen met oxidatietoestand +4 of +5 (of een mengvorm daarvan). Uit Mo(IV) kan dat natuurlijk inderdaad niet.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 08:31

Oeps typefout, ik bedoel molybdaat(MoVI) Ik pas het even aan

uit twee Mo(III) en twee Mo(VI) verbindingen kunnen toch nooit vier dezelfde verbindingen, (dus met hetzelfde oxidatiegetal) gevormd worden?

3 + 3 + 6 + 6 = 18

18 / 4 = 4,5

toch...

Ruud

Veranderd door Ruud, 16 februari 2006 - 08:35

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 16:40

Inderdaad kan dit niet als je uitgaat van dat er vier ionen of moleculen van Mo ontstaan. Als je uitgaat van minder, dan zou het wel kunnen (bijv. 2 moleculen of ionen met Mo in de oxidatietoestand +4.5 (of een multivalence complex met Mo(IV) en Mo(V) in een molecuul of ion).

Uitgaande van het (hypothetische?) permolybdaat kom je uit op een oxidatietoestand +5.

Toch vind ik dit een slechte opgave. Men wil er vast een bepaald principe mee aantonen, maar laat dit dan zien aan de hand van wel-gedefinieerde stoffen. De chemie van molybdeen is zo ontzettend complex, vooral in oxidatietoestanden ongelijk aan +6.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures