moeilijke biochemische woorden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 106

moeilijke biochemische woorden

ik wil graag weten wat de volgende woorden betekenen:

transformant e.coli stam B18

steriel LB medium

waar ik de isolatie en zuiveringsmethode van birnhoim kan vinden?

en wat het copy number van pGLO is?

en wat pGLO zelf is.

Dit kan ik namelijk niet echt vinden, dus hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: moeilijke biochemische woorden

noepje schreef: steriel LB medium
Is een steriele voedingsbodem
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 106

Re: moeilijke biochemische woorden

thnx

Berichten: 37

Re: moeilijke biochemische woorden

Hoi Noepje,

Helaas weet ik niet zo heel veel van dit onderwerp, maar ik weet wel wat pGLO is zo ongeveer:

pGLO

Plasmides zijn typicsche afgeleides met een acronym die begint met een lage letter "p", en soms kan de naam wat informatie leveren voer de persoon die het plasma heeft ontwikkeld, of de bestanddelen van het plasmide.

De pGLO plasmide bevat een origin of replication, a selecteerbare aantoner, en het gen voor Green Fluorescent Protein (GFP). De plasmide bevat ook een gen voor het arabinose C eiwit, dit is een eitwit die de uitdrukking reguleerd van de arabinose BAD promoter (PBAD).

Transformant E.coli:

In prokaryotes, een cel die genetisch is veranderd door de opname van vreemd DNA. In hogere eukaryotes, a cultured cell die een malignant phenotype heeft verkregen.

Dit is wat ik ervan begreep.

Groeten Rob

Berichten: 106

Re: moeilijke biochemische woorden

bedankt, nou kan ik de tekst een beetje ontrafelen

Berichten: 740

Re: moeilijke biochemische woorden

LB = Luria Bertoli medium

(10 gram trypton, 5 gram gist extract, 10 gram NaCl en 1 liter water)

Het copy number kan low of high staan, als een plasmide veel wordt aangemaakt in de cel, dan is de plasmide high copy.

Zo niet, dan is hij low copy.

Een transformant is een bacterie die getransformeerd is, bijvoorbeeld met een vreemde plasmide waardoor de bacterie nu een nieuw gen gaat aanmaken.

Berichten: 125

Re: moeilijke biochemische woorden

of LB = Luria Broth

http://www.lgtc.nl/home/protocols/micro-ar...prot_media.html

Het eindresultaat is vrijwel hetzelfde. Een zogenaamd "rich medium" om de bugs te laten groeien.

Sjouke

Reageer