Springen naar inhoud

Speciale toepassingen GC

• Log in om te kunnen reageren

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 19:45

Nu heb ik binnenkort de beschikking over een eigen GC thuis. Maarja geen gas, geen monsters etc. Nu vroeg ik me af of het veilig is om een pizza in een GC te bereiden. Met tempprog e.d.

bvd
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 20:07

Waarom niet gewoon in een oven? Tuurlijk is het veilig, maargoed een GC oven is er nou niet echt op gemaakt om pizzas te verwarmen.......

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 20:23

Bij ons is het de gewoonte om met practicum cake mee te nemen voor de hele groep en dit is al diverse keren bereid in een GC-oven :) en ik moet zeggen... het was heel lekker!

Maar zoals Napoleon al zegt met een gewone oven kan dit ook.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 februari 2006 - 21:02

Op zich kan het.

Maar ik ben er niet zo'n voorstander van om een GC te gebruiken voor iets anders, en al helemaal niet als oven voor je pizzaatje. Laboratoriumapparatuur en etenswaren gaan niet samen vind ik.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2006 - 21:17

André gewoon doen man :P
Ga gewoon bakken wat je bakken kan en je merkt wel of het smaakt of niet :P
En experimenteer (wat je als zei) met temperatuurprogrammeringen..

Een pizza met een zachte korst is volgensmij niet goed te bakken voor een gewoon iemand. Daarvoor gebruiken pizzarias steenovens die iets van 300 graden halen. Wellicht ben jij nu degene die wel een zachte korst kan krijgen..gewoon je gc opstoken tot 300 graden :)

Veranderd door JeffreyButer, 15 februari 2006 - 21:20

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 15 februari 2006 - 21:23

Laboratoriumapparatuur en etenswaren gaan niet samen vind ik

Wij maken ons glaswerk altijd goed schoon om contaminatie van onze testen te voorkomen en met kerst kun je in een 5 liter bolkolf prima gluhwijn maken Geplaatste afbeelding

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 15:06

Haha, dat van die zachte korst wist ik niet. Misschien leuk om een keer te proberen ja. Heb in ieder geval voor diverse recepten al een mooie 4-decimalen balans thuis staan.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2006 - 15:33

Laboratoriumapparatuur en etenswaren gaan niet samen vind ik

Wij maken ons glaswerk altijd goed schoon om contaminatie van onze testen te voorkomen en met kerst kun je in een 5 liter bolkolf prima gluhwijn maken Geplaatste afbeelding

[!]
Desalniettemin gevaarlijk. Op het bedrijf waar ik werk (farmaceutisch lab) werd er bij een analyse een vreemde piek waargenomen in een HPLC chromatogram. Dat bleek een actieve grondstof te zijn, die in het glaswerk achter was gebleven (van een eerdere bepaling). Spoelprocedure bij ons: spoelen met EtOH en water, of alleen water, vervolgens naar de "Spoelkeuken" waar het de (industriële) vaatwasser in gaat, ettelijke uren spoelen, drogen enz.
Bleek dat de actieve grondstof niet goed oploste in EtOH of water. Nu spoelen we dat produkt uit met acetonitril.
Mijn les: Niks eten op het lab, en geen etenswaren in iets dat van het lab afkomstig is stoppen [!]

Edit: Conclusie: Ook al denk je dat het schoon is, en dat je goed hebt gespoeld, dan hoeft dit niet altijd zo te zijn /edit

Veranderd door Raspoetin, 16 februari 2006 - 16:01

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 13:59

niet doen
zie raspoetins bericht
en gewone ovens zijn toegerust op het 'lekken' van kaas ed op de bodem, maar een GC oven waarschijnlijk niet.
Je moet heel erg uitkijken met het gebied chemie en eten.
ik zou geen risico's lopen en dit grapje laten...
maar wie ben ik

rob18

rob18

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2006 - 16:23

André gewoon doen man  :P
Ga gewoon bakken wat je bakken kan en je merkt wel of het smaakt of niet  :P
En experimenteer (wat je als zei) met temperatuurprogrammeringen..

Een pizza met een zachte korst is volgensmij niet goed te bakken voor een gewoon iemand. Daarvoor gebruiken pizzarias steenovens die iets van 300 graden halen. Wellicht ben jij nu degene die wel een zachte korst kan krijgen..gewoon je gc opstoken tot 300 graden  :)

Yo,

Jeffrey jonge, GC opstoken tot 300 graad C is niet zo'n goed idee, ik heb op praktijk een keer opgestookt tot 230 vond ie al niet leuk, dus.

Verder vind ik natuurlijk dat je et gewoon een x moet proberen, mislukt het is ms wel je GC naar de haaie, maar jah...

Veranderd door rob18, 17 februari 2006 - 16:24

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2006 - 16:57

Hangt er vanaf welk type. Bij ons kunnen we tot 350+ gaan. Het eerste wat de geest geeft, is meestal de kolom. Het lijkt me sterk dat de fabrikanten een GC maken die tot temperaturen kan die hij zelf niet kan verdragen :)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 09:13

Jeffrey jonge, GC opstoken tot 300 graad C is niet zo'n goed idee, ik heb op praktijk een keer opgestookt tot 230 vond ie al niet leuk, dus.

En wat is de retentietijd van carbowax Robbie? :P :) :P :P :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures