AtoomAbsorptie spectrofotometer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

AtoomAbsorptie spectrofotometer

Heeey,

ik moet binnen kort een presentatie doen over de AAS en de onderdelen ervan

zou iemand misschien een plaatje weten of welke onderdelen er nou precies in de AAS zitten want ik heb al gekeken maar ken echt niets vinden misschien dat iemand een dictaat of een voorschrift ervan heeft

alvast bedankt

freakymarcos


Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

heey

bedankt man. :)

greatz Freakymarcos

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

heeey,

ik zie dat er een monochromator in zit. maar het is tog maar 1 soort licht door de holle kathode lamp of zie ik nou iets verkeerds. :)

greatz Freakymarcos

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

ik zie dat er een monochromator in zit. maar het is tog maar 1 soort licht door de holle kathode lamp of zie ik nou iets verkeerds. 
oh sorry maar ik zag de monochromator aan de achter zijde en ik heb geleerd dat hij aan de voorkand zit

greatz Freakymarcos

Berichten: 2.399

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

Als je die presentatie doet, zou ik hem even goed checken op spel fouten want er staan er nogal wat in je posts.

Verder zit de monochromator natuurlijk aan de achterzijde. Je straalt er 1 golflengte licht in (gegenereerd door de holle kathode lamp) en vervolgens wil je ook alleen deze golflengte detecteren. Vanuit de vlam komen een heleboel andere golflengtes die je dus weg zult moeten filteren :)

Berichten: 1.153

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

Heb je dan niet 2 monochromatoren?

Een om de juiste golflengte voor het licht uit de lamp en een voor wat Leon zegt?

Berichten: 1.122

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

nee. Bij AAS wordt gebruik gemaakt van holle kathode lampen. Deze emiteren alleen licht van een specifieke golflengte karakteristiek voor het te meten metaal. Hierdoor wordt het licht alleen geaborbeerd door het te meten element.

Voor elk element/metaal is er dus ook een andere lamp. Aangezien de golflengte/het lijnenspectrum van deze lampen zo specifiek is, is er dus ook geen monochromator nodig.

Grtz Bas

Berichten: 1.153

Re: AtoomAbsorptie spectrofotometer

ok, dank je Bas.

ps. hoe is het bij Boos?

Reageer