Springen naar inhoud

[scheikunde] Eiwitsynthese

• Log in om te kunnen reageren

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2006 - 14:44

Hoi allen,
Ik heb een vraag... Voor klinische chemie maken we een werkstuk over eiwitten. Hierin moet ook komen te staan hoe eiwitten gemaakt worden in de eiwitsynthese.

Nu is er een gedeelte dat ik niet snap
Er zijn 3 processen tussen de Transcriptie en Translatie;
  • RNA-processing
  • RNA-Splicing
  • RNA-editing
Nu vraag ik me af wat het verschil is tussen die 3 processen. Het enige dat ik kan vinden dat er tussen de Transcriptie en Translatie gebeurt is;

Het begin krijgt een 5'-methyl-cap, waaraan zich het eiwitcomplex CBC (cap-binding complex) bind en het einde krijgt een poly-A-tail. Deze staart wordt gemaakt door het enzym PAP: poly-A-polymerase. Aan deze staart binden zich PABP-eiwitten: (poly-A-binding proteins).

Hoe zit het nu met deze 3 processen???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 15:25

Zeker een iets te biologische vraag..?
Toch hoop ik nog op een antwoord...

chemgirl

chemgirl

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 15:48

heey
dit is wat ik even snel heb kunnen vinden, maar heb nu geen tijd om alles door te lezen en te vertalen dus mocht je een (universiteits)bibliotheek oid tot je beschikking hebben, het staat in Lehninger Principles of Biochemistry (4th edition) van David L. Nelson en Michael M. Cox, op blz. 1007-1020.

Het overgeschreven RNA bestaat uit intronen en exonen, de exonen zijn de sequenties die daadwerkelijk ergens voor coderen, van de intronen is het (nog) niet duidelijk waar ze precies voor dienen. RNA-splicing is het proces waarbij de intronen worden verwijderd en de exonen aan elkaar worden gebonden hierna vindt dus de eiwitsynthese plaats

Chrisis

Chrisis

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2006 - 15:49

Processing is de algemene term voor de modificatie aan het primair transcript. Splicing is hier een onderdeel van. snRNP's (complex van eiwit en RNA) spelen hierbij een belangrijke rol. Verder omvat het de additie van de cap en de poly-a-staart.

RNA-editing lijkt mij vrijwel hetzelfde als processing.

Gr Chrisis

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 12:16

Dank jullie allemaal - vooral Chrisis - ookal is het niet echt chemie :lol:
Chemgirl - helaas hebben we dat boek hier niet op school - even in de database gekeken..

Eindelijk heb ik mijn verslag af - al snap ik het editing nog maar half. Ik vroeg ma al af Chrisis of Splicing een onderdeel was van Processing...
Voor de volgende groep die iets met eiwitten gaan doen - het staat hier uitgebreid;
http://www.web-books...o/Free/Ch5A.htm

Veranderd door y500, 23 februari 2006 - 12:25

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures