Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Hallo allemaal,

Ik heb voor scheikunde 2 een po moeten doen over het chloorgehalte in leidingwater. Dit moesten wij potentiometrisch bepalen.

We hadden een bekerglas met leidingwater en deden daar een zilverelektrode in. Onder constant roeren titreerden wij met zilvernitraat. Wij maten steeds het verschil met een Cu/Cu2+ cel.

Nu is mijn vraag welke redoxreactie in de leidingwatercel zorgt voor de potentiaal. Zelf dacht ik aan Ag+ + Cl- --> AgCl(s) + e-.

Maar dit lijkt me wel een beetje raar omdat hierbij het chloor uit het leidingwater gebruikt wordt, die wil je juist laten reageren met de Ag+ uit de buret zodat je kan uitrekenen hoeveel chloor er in zat.

Het moet wel iets met chloor zijn omdat de potentiaal wel verandert als er chloor uit gaat.

Graag snel antwoord

Alvast bedankt!

Mvg Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Bij een potentiometrische analyse laat je de reactie niet verlopen. Je meet de potentiaal bij een nulstroom.

Wel speelt er natuurlijk een redoxreactie die de potentiaal verzorgt. De ene helft daarvan is je standaardelektrode, en bij de andere speelt het ion een rol waarvan je de concentratie wilt weten. De potentiaal is dan afhankelijk van de concentratie volgens de wet van Nernst.

Kun je dan verder? Welke halfreactie meet je? En welke standaardelektrode gebruik je?

Berichten: 2

Re: Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Zoals al vernoemd gebruiken we als standaard elektrode een cel van 1M kopersulfaat en een koperelektrode.

Het probleem zit juist bij de vraag welke halfreactie ik meet. Het zou iets met chloor te maken moeten hebben. Wat ik wel weet is dat als alle chloor er uit gehaald is door de titratie de gemetenreactie Ag/Ag+ moet zijn. Daar voor lijkt mij dat het gaat om iets tussen Ag+ en Cl-. Maar wat precies is mij niet duidelijk. Iemand?

Edit: Als ik het goed begrijp gaat het dus alleen om de potentiaal van de reactie en verloopt de reactie niet, klopt dat?

Dus het zou kunnen dat ik de potentiaal van AgCl(s) + e --> Ag+ + Cl- moet nemen en dat deze als alle chloor eruit is over gaat naar Ag(s) --> Ag+ + e?

Berichten: 37

Re: Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Hoi,

Je reactie is in ieder geval al fout:

Het moet zijn; AgCl(s) + e- <--> Ag(s) + Cl-.

(De ladingen moeten natuurlijk wel kloppen aan beide kanten van de pijl.)

De reactie verloopt wel, alleen er is geen voltage aanwezig, die is als het goed is 0,0V.

Verder heb je een kathode en een anode. Wat is de kathode (daar verloopt de reductiereactie oftewel de oxidator) en de anode?

De reactie die je meet is in de meeste gevallen de reactie waar de referentie-electrode (Ag/AgCl), niet reageert. Aan welke pool (kathode of anode) reageert de referentie?

Ik hoop je zo genoeg geholpen te hebben. Als je meer wilt weten kijk dan ook eens op

http://www.nico2000.net/Book/Guide1.html, hier staat heel veel info over ion selectieve electrodes, voornamelijk de pH glas elecktrode wordt besproken maar voor elke andere ion selectieve elektrode geldt hetzelfde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Potentiometrie: Chloorgehalte in leidingwater

Ik denk toch dat het ietsje anders ligt.

Je meet een cel met een Cl- halfreactie en aan de andere kant een Cu2+ halfreactie. De kopercel is zo geconcentreerd dat de variatie in de concentratie kan worden verwaarloosd. Aan de andere kant is de potentiaal sterk afhankelijk van de chlorideconcentratie (Nernst).

Als je nu zilverchloride toevoegt, slaat het chloride neer. Dat levert aan het eind een mooie sprong in de potentiaal op die je kunt gebruiken als indicator voor het einde van de reactie. De hoeveelheid zilver die je hebt moeten toevoegen om die omslag te bereiken is indicatief voor de hoeveelheid chloride die in oplossing aanwezig was.

Reken maar eens uit wat de potentiaal van de cel is bij 0.1M chloride, en bij 0.05M (op de helft van de titratie) 0.01M (90%), 0.001M (99%) en 0.0001 (99.9%). Bij die laatste procent is de potentiaalsprong per druppel zichtbaar.

Reageer