[scheikunde] P-anisidine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] P-anisidine

Ok onlangs heb ik deze vraagstelling gekregen in hoorcollege als thuisopdracht.

Een student heeft p-anisidine nodig voor een synthese-experiment. In het productenmagazijn bevindt zich een oud recipiënt met deze stof. Bij opening stelt de student vast dat de inhoud zwart is, terwijl deze volgens de informatie op het etiket nagenoeg kleurloos zou moeten zijn. De student vreest derhalve dat het product ontbonden is. Hoe dient hij te reageren, rekening houdend met de goede laboratoriumpraktijk?

Nu ik heb opgezocht dat p-anisidine eigenlijk verkocht wordt in kristalijne vorm, en een lichtgrijze kleur heeft. Zou het zwart kunnen worden door een oxidatiereactie, reactie met zuur/base? En wat is het gevaar als het product inderdaad ontbonden zou zijn, en wat te doen in dat geval?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] P-anisidine

de aminogroep van p-anisidine oftewel 4-methoxyaniline oxideert gemakkelijk aan de lucht door de electrondonerende eigenschappen van de methoxygroep. Kun je hiermee beredeneren wat er gevormd zou kunnen worden?

Berichten: 22

Re: [scheikunde] P-anisidine

De NH2 groep reageert met zuurstof uit de lucht tot NO + H20? Ik snap wel dat het kan oxideren, maar is de stof dan eigenlijk ontbonden en zijn er gevaren aan verbonden? En de zwarte kleur is dan toch een gevolg van de oxidatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] P-anisidine

De aminegroep ontleed niet volledig tot NOx en H2O, maar achtereenvolgens tot hydroxylamino-, nitroso- en nitrogroep.

Reageer