Darmstadtium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Darmstadtium

Hee, een vraagje; weet iemand iets van Darmstadtium af? wij moeten een scheikunde opdracht doen voor school en daarvoor moeten we weten waarin Ds uiteenvalt. want nadat ze loodkernen beschieten met nikkel, ontstaat darmstadtium maar dat valt naar de halfwaarde tijd van een kwart seconde weer uiteen. maar in wat? kan iemand ons daar mee helpen? alvast heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Darmstadtium

Het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen, is dat er alphastraling vrijkomt; uitgaande van isotoop Ds-281:

281110Ds >>> 277108Hs + 42He

Maar ja, dat is alleen maar als er 1 alphadeeltje ontstaat... het Hs valt ook weer uiteen enzovoorts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Darmstadtium

Mijn steun en toeverlaat: Darmstadtium op Wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Darmstadtium

Hoe typisch.. ik bekeek de Engelstalige versie van die pagina en daar stond niks in over het verval, vandaar dat ik niet eens meer de Nederlandse pagina bekeek...

Maar afgezien dat ik uitging van de verkeerde isotoop zat ik niet ver naast :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: Darmstadtium

nog even een vraagje, wat bedoelde je met dat eerste berichtje of alphadeeltjes enzo? wij zitten namelijk in de vier gym en snappen er niet heeel veel van Afbeelding.. kun jij ons daar meer over uitleggen?

Berichten: 7

Re: Darmstadtium

oke wij zijn nu op het punt dat we er echt helemaal niks meer van begrijpen! :) wie kan ons helpen? dit is onze opdracht. Wij hebben een artikel gekregen over darmstadtium en dit moeten wij zo uitleggen dat het voor onze klasgenoten die zich er niet in verdiept hebben, ook duidelijk is. Dit is het artikel:

Element nummer 110 heet voortaan Ds. Oftewel darmstadtium. Dat is officieel bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering van de IUPAC in Ottawa, Canada. Het element is vernoemd naar Darmstadt, de Duitse stad waar het Gesellschaft für Schwerionenforschung(GSI) is gevestigd. In de deeltjesversneller van het GSI is element nummer 110 negen jaar geleden voor het eerst waargenomen. Eerder had men daar ook de elementen 107(nielsbohrium), 108(hassium) en 109(meitnerium) al ontdekt. Damstadtium wordt gemaakt door een loodkern te laten versmelten met een nikkelkern. Er zijn twee isotopen bekend, met atoomgewichten van respectievelijk 269 en 271. De half-waardetijd bedraagt ongeveer een kwart seconde. In het periodiek systeem staat Ds onder nikkel, palladium en platina. Verwacht mag worden dat de chemische eigenschappen vergelijkbaar zijn.

We moeten weten wat er allemaal gebeurt is in die deeltjesversneller is gebeurt? en hoezo versmelt een nikkelkern met een loodkern, is dit in die deeltjes versneller gebeurt? hebben jullie verder nog tips?

we hebben echt dringen hulp nodig want dit telt mee voor 25% voor onze PTA's! Alvast bedankt, Lana&Isa

Berichten: 114

Re: Darmstadtium

heey dit is een site waar wat info over een deeltjesversneller op staat met een aantal links

en dit is de site waar van alles en nog wat staat over darmstadtium :)

Berichten: 7

Re: Darmstadtium

ja bedankt, maar die site hebben we al bekeken, en die andere is helemaal in het engels en dat is nogal lastig met scheikunde. maar we moeten dus weten wat er precies in een deeltjesversneller gebeurt als het om darmstadtium gaat. wat gebeurt er daarna? het valt uiteen maar in wat? maar toch bedankt :)

Berichten: 7

Re: Darmstadtium

darmstadtium onstaat door lood en nikkelkernen met elkaar in een deeltjesversneller te stoppen. maar heo gaat dit precies in zijn werk? ze knallen tegen elkaar aan? ze springen uit elkaar? ze versmelten? wat gebeurt er??? x

Berichten: 114

Re: Darmstadtium

"The new element was produced by fusing a nickel and a lead atom together. This was achieved by accelerating the nickel atoms to a high energy in the heavy ion accelerator UNILAC at GSI. This rare reaction occurs only at a very specific velocity of the nickel projectile. Over a period of many days, many billion billion nickel atoms must be shot at a lead target in order to produce and identify a single atom of element 110. The atoms produced in the nickel-lead collisions are selected by a velocity filter and then captured in a detector system which measures their decay. The energy of the emitted helium nuclei serves to identify the atom. "

=

Het nieuwe element is gemaakt door de fusie van een nikkel en een lood atoom. Dit is gelukt door de nikkelatomen te versnelen tot een hoge energie in de UNILAC (een zware ionen versneller). Deze zeldzame reactie vindt alleen plaats wanneer het nikkelatoom een specifieke snelheid heeft. Gedurende een aantal dagen worden vele biljoenen nikkelatomen op een loden 'target' afgeschoten om één enkel darmstadtium atoom te produceren. De atomen die gemaakt zijn aan de hand van nikkel-lood botsingen worden geselecteerd door een snelheidsfilter (zwaardere atomen gaan langzamer neem ik aan) en dan opgevangen in een detectorsysteem dat hun afbraak meet (afbraak dmv radioactiviteit). De energie van de uitgezonden heliumkernen (=alfadeeltjes) helpt bij het identificeren van het atoom.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, verder weet ik er ook niets vanaf... maar als je het werkstuk afhebt wil ik m wel lezen lijkt me wel interessant :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Darmstadtium

Wat hier gebeurt is een zogenaamde "kernreactie". Strict genomen is dat geen scheikunde, maar natuurkunde. Net als je bij scheikundige reacties de rangschikking van atomen kunt veranderen en daarmee nieuwe moleculen kunt maken, kun je met een kernreactie de rangschikking van de protonen en neutronen in atoomkernen herrangschikken en zo nieuwe atomen maken.

Zo'n atoom Ds is niet erg stabiel. Vergelijk het in de scheikunde met een molecuul nitroglycerine. Als je het lang genoeg alleen laat, dan ondergaat het atoom (net als het molecuul nitroglycerine) vanzelf een herrangschikking van de deeltjes: er schiet een klompje van twee protonen en twee neutronen uit. Zo'n klompje noemen ze een alfa-deeltje of ookwel een Heliumkern.

Reageer