Verwijzen naar Google?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.035

Verwijzen naar Google?

Jeroen, je loopt hier lang genoeg rond om te weten dat Google je vaak beter kan helpen dan wij.... in dit geval: ca. 1 M hits als je zoekt op "chameleon color"! :)

Edit Beryllium: reacties in dit topic zijn afgeplitsts van dit topic! Ik vind het wel een discussie waard.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verwijzen naar Google?

Wordt er niet iets te snel met Google geschermd af en toe? Ik vind het namelijk ook gewoon interessant om te weten, maar ik zou er nooit opgekomen zijn om er naar te zoeken omdat ik het me niet actief heb afgevraagd... Jeroen kietelt mijn ehhhhhh, zucht-naar-leuke-weetjes... :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Dank je raspoetin! :)
Wordt er niet iets te snel met Google geschermd af en toe? Ik vind het namelijk ook gewoon interessant om te weten, maar ik zou er nooit opgekomen zijn om er naar te zoeken omdat ik het me niet actief heb afgevraagd... Jeroen kietelt mijn ehhhhhh, zucht-naar-leuke-weetjes... :P
Het is inderdaad altijd weer een moeilijke afweging... ik Google even als ik zo'n vraag zie, vind 1 M hits, bekijk de eerste paar en zie (in dit geval) dat er duidelijke verklaringen van het verschijnsel staan.

Nu kan ik 2 dingen doen: de desbetreffende links oplepelen of het hele antwoord op de vraag posten (leert vraagsteller niets van), of vertellen dat vraagsteller misschien een fractie meer moeite moet doen, waarna deze (hopelijk :P ) een wereld aan informatie vindt, EN misschien ook de wondere wereld van Google en/of het internet ontdekt!

Meestal besluit ik dat ik vraagsteller met de tweede mogelijkheid veel meer (lange-termijn) plezier doe....

Zodra het me duidelijk is dat de gevonden hits misschien "te hoog gegrepen" zijn voor vraagsteller, ja dan wil ik wel een postje wijden aan een antwoord....

Tenslotte: gezien de vraagsteller in dit geval (JeroenCV, chemlevel 8) is de keus eenvoudig :P

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Beryllium schreef:
Maar het is ook gewoon leuk om het op het forum te gooien en anderen te laten meedenken, toch? :)
Natuurlijk, en ik kan ook genieten van zo'n mooi verhaal van Raspoetin :P

Ik wilde alleen even aangeven dat het niet zo is dat we "te snel" naar Google verwijzen, maar dat er wel degelijk een denkproces aan zo'n antwoord vooraf is gegaan! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verwijzen naar Google?

Even een korte reactie over het gebruik en verwijzen naar Google (en voor mijn part worden de posts in deze thread hierover afgesplitst naar een nieuw topic):

@ Beryllium

@ Herminator

@ Anderen

Ik denk dat niemand gebaat is bij een chemieforum.nl waarbij standaard de eerste reactie na een vraag is dat je op google moet gaan zoeken. Het lijkt mij juist dat dit forum een "database" moet worden met vraag, maar zeker ook met antwoord. Als je nu een deel van de tekst quote (met bronvermelding) dan komen hier ook waardevolle dingen te staan. Alleen een verwijzing naar Google heeft geen meerwaarde. En, dit is ook mijn ervaring, soms is het nu eenmaal lastig om iets via Google te zoeken. Kortom, ik ben het eens met Beryllium dat af en toe iets te snel naar Google wordt verwezen. Stel je voor: een chemieforum.nl waar bij 9 van de 10 reacties op een vraag een verwijzing naar Google is. :)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Tegen dit verhaal kan niemand bezwaar hebben :)

De vraag is alleen wat je moet doen als je kan zien dat iemand geen enkele moeite heeft gedaan zelf iets uit te vinden.... en dit geldt net zo hard voor de eeuwige vraag:"leiden we iemand langzaam naar het antwoord, of posten we het plompverloren" :P

Om de discussie (?) helder te krijgen, heb ik even geturfd, en het antwoord:"Zoek op Google" of "zoek op het forum" wordt in ca. 5 % van de gevallen gegeven.... dat ligt wel HEEL VER van jouw spookbeeld van 90% af Raspoetin! :P

Ik maak me dus nog even geen zorgen over de "antwoord-bereidwilligheid" hier op het forum :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verwijzen naar Google?

Tuurlijk zijn er mensen die zich er heel makkelijk vanaf maken. De grap in dit soort gevallen is dat je de topicstarter toch kan laten zoeken door te vragen hoe ver hij/zij al is, hoeveel data hij al heeft, of hoe ver hij komt met een berekening.

Voorbeeldje:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5281&hl=

Deze persoon zou bij googlen snel het juiste antwoord vinden. Alleen door de reactie van DrQuico en FsWd wordt hij stap voor stap wijzer gemaakt. Daar leer je van!

Voorbeeldje: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5650

(Wat is fenolftaleine). Deze persoon had bij Google meteeen het antwoord kunnen vinden. Echter, het verwijzen naar Google heeft ook hier geen meerwaarde voor het forum.

Een mooi voorbeeld is ook hier te vinden, waar ik ook verval in het verwijzen naar Google :) . Echter, ik blijk gelukkig wel een concrete link te geven. Vooral als die persoon zegt dat hij twee middagen aan het zoeken is geweest, kan ik dat niet geloven. Maar, dan gaan de forumleden zelf even aan de gang en binnen een ruime 3 uur waren alle vragen beantwoord. Dan krijg je wel een lullige reactie met al die smileys, maar goed. Wat ik bedoel, als de eerste post op dat topic was dat je bij google ik-weet-niet-hoeveel-hits krijgt, dan zie je die persoon nooit meer terug (wat achteraf nog niet eens zo gek blijkt te zijn :P ) en bovendien staat er dan niks bruikbaars op Chemieforum.nl.

Je hoeft natuurlijk niet hele lappen tekst hier neer te zetten (alles wat de leden hier op google kunnen vinden, kan iedereen vinden), maar een kern en linkje naar de bron is niet teveel gevraagd denk ik. Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 636

Re: Verwijzen naar Google?

en dit geldt net zo hard voor de eeuwige vraag:"leiden we iemand langzaam naar het antwoord, of posten we het plompverloren"


Ik vind dat je iemand naar het antwoord moet leiden. Voor mijn profielwerkstuk heb ik hier ook heel veel vragen gesteld (en antwoorden gekregen), maar ik heb er veel meer aan gehad dat niet alles zomaar gepost werd. Als t uiteindelijk nog niet lukt kan het altijd alsnog gepost worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verwijzen naar Google?

Raspoetin schreef: Tuurlijk zijn er mensen die zich er heel makkelijk vanaf maken. De grap in dit soort gevallen is dat je de topicstarter toch kan laten zoeken door te vragen hoe ver hij/zij al is, hoeveel data hij al heeft, of hoe ver hij komt met een berekening.

Voorbeeldje:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5281&hl=

Deze persoon zou bij googlen snel het juiste antwoord vinden. Alleen door de reactie van DrQuico en FsWd wordt hij stap voor stap wijzer gemaakt. Daar leer je van!


Voorbeeldje: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5650

(Wat is fenolftaleine). Deze persoon had bij Google meteeen het antwoord kunnen vinden. Echter, het verwijzen naar Google heeft ook hier geen meerwaarde voor het forum.

Een mooi voorbeeld is ook hier te vinden, waar ik ook verval in het verwijzen naar Google :) . Echter, ik blijk gelukkig wel een concrete link te geven. Vooral als die persoon zegt dat hij twee middagen aan het zoeken is geweest, kan ik dat niet geloven. Maar, dan gaan de forumleden zelf even aan de gang en binnen een ruime 3 uur waren alle vragen beantwoord. Dan krijg je wel een lullige reactie met al die smileys, maar goed. Wat ik bedoel, als de eerste post op dat topic was dat je bij google ik-weet-niet-hoeveel-hits krijgt, dan zie je die persoon nooit meer terug (wat achteraf nog niet eens zo gek blijkt te zijn :P ) en bovendien staat er dan niks bruikbaars op Chemieforum.nl.

Je hoeft natuurlijk niet hele lappen tekst hier neer te zetten (alles wat de leden hier op google kunnen vinden, kan iedereen vinden), maar een kern en linkje naar de bron is niet teveel gevraagd denk ik. Afbeelding
Dat doe ik dan ook alleen puur uit eigen ervaring. Met overpennen leer je nu eenmaal niets, alleen met veelvuldig oefenen.

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Het is leuk dat hier nu een aparte topic van gemaakt is, maar wat we nu aan het bediscussieren zijn ontgaat me een beetje :)

We zijn het er allemaal over eens dat we hier zijn om mensen te helpen (en als "side effect" zelf bij te leren!), ook de mensen (en wie hoort daar niet bij, zie Raspoetin's opmerking? :P ) die wel eens een "verwijzing" als antwoord plaatsen.... dus dat is niet het "discussiepunt"!

Uit mijn snelle tel-actie blijkt ook dat het aantal gevallen waarin wordt geantwoord met een verwijzing naar bijv. Google erg klein is.... dus het lijkt me dat dit "verschijnsel" ook niet problematisch genoeg is om een discussie over te voeren...

Uit Raspoetin's post begrijp ik dat hij wil dat we vraagstellers altijd wijzer willen maken..... dat is een loffelijk streven, maar ik vind dat je dat dan niet moet beperken tot alleen het inhoudelijke deel van de vraag. Ook door iemand te "leren" dat er op het internet heel veel informatie te vinden is help je hem/haar vooruit.

Als iemand moeite heeft gedaan iets te vinden, maar dat lukt niet, of als hij/zij de gevonden antwoorden niet begrijpt, ja dan zal ik hem/haar graag op weg helpen tot de vraag beantwoord is. Ik heb echter een probleem met vraagstellers die duidelijk niets gedaan hebben om antwoorden te vinden, en dan erop rekenen dat hier op het forum alles voor ze opgelepeld wordt. Het kopieren en posten van de links die je gevonden hebt voelt dan in mijn optiek al aan als "teveel eer" voor de vraagsteller :P
dan zie je die persoon nooit meer terug (wat achteraf nog niet eens zo gek blijkt te zijn) en bovendien staat er dan niks bruikbaars op Chemieforum.nl.
Ik ben het met je eens dat het bij sommige vraagstellers niet zo heel erg is als we ze niet terugzien, en als de eis is dat er bij elke post iets "bruikbaars" op Chemieforum.nl. wordt geplaatst, kan minstens de helft van de posts weg worden gehaald Afbeelding

Kortom, ik snap je insteek Raspoetin, maar het is (zoals altijd in het leven :P )een kwestie van "het juiste evenwicht vinden"....

ps: ik plaats zelf als antwoord in ca. 1 op de 10 gevallen (ook even geturfd!) waarin ik reageer op een vraag zo'n "zoek en gij zult vinden" bericht :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verwijzen naar Google?

Uit Raspoetin's post begrijp ik dat hij wil dat we vraagstellers altijd wijzer willen maken


Alstublieft niet zeg! Dat is niet te doen. Maar dat is toch wel de insteek van dit forum. Mensen met een vraag komen hier en de vraag wordt (zo goed mogelijk) beantwoord. Voor de rest ben ik het met je eens Herminator!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Dat gevoel (dat we het wel eens zijn) had ik al! :lol:

ps: zeg maar Herman ;)

Berichten: 1.153

Re: Verwijzen naar Google?

knip

omdat ik op vakantie ben zie ik nu pas dit antwoord.

knip

Over het Google gebeuren: alleen bij vragen die duidelijk zijn gesteld met een vleugje 'ik ben lui zoeken jullie maar' antwoord ik met gebruik een zoekmachine.

Voor de rest probeer ik te helpen door vragend te antwoorden.

Beryllium: knipjes toegepast; zie mijn reactie hieronder!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verwijzen naar Google?

Heren, met klem de vraag om enige onenigheid, onbegrip of wat dan ook tussen jullie ook onderling op te lossen en niet via dit topic.

Via het forum kan je elkaar emails sturen, mocht je dat willen.

[edit]

Ik heb bovenstaande post van JeroenCV ge-edit zodat de lijn van het topic intact blijft. Herman, jouw post is verwijderd omdat die de reactie was op het geknipte deel van Jeroen's posting.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Verwijzen naar Google?

Accoord! En nu weer on-topic :lol:

Reageer