[scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Hoi,

Vandaag heeft me moeder voor mij een fles synthetische thinner gehaald. Deze thinner bevat tolueen. Spijtig genoeg staat er op de verpakking niet vermeld welke de concentratie van tolueen is. Maar nu zou ik graag deze thinner destilleren zodat ik hogere concentratie tolueen verkrijg. Wat ik mij nu afvraag is het volgende: vormt tolueen en water een azeotroop? Als dit het geval is, heb ik denk ik wel pech.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Lijkt me moeilijk aangezien tolueen apolair is en water zo polair als de pest. Azeotropen komen dan meestal alleen ook voor tussen stoffen die daadwerkelijk inelkaar oplossen. Dit kun je heel simpel testen door in een glas water tolueen en water proberen te mengen. :)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Kan ik er dan vanuit gaan dat dit zuivere tolueen is? Of zitten er nog andere chemicaliën bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Dat kan ik je niet zeggen. Het lijkt me wel sterk dat je zuivere tolueen hebt. Wat liet je trouwens denken dat er uberhaubt water in zit? Er zijn hordes organische oplosmiddelen hoor...

Berichten: 162

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Een waarschuwing vooraf: tolueen is geen fijn goedje. Het is mogelijk kankerverwekkend (weliswaar minder dan benzeen) en sterk hepatotoxisch (giftig voor de lever). Dit gebeurt ook via inhalatie van de dampen en via contact met de huid.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Thinner bevat in sommige gevallen aceton, xyleen, butylacetaat...

Thinner is een verzamelnaam van een stoffen mengsel waar veelal tolueen is gemengd met één van de bovengenoemde stoffen. Misschien wel met meerdere maar dat weet ik niet zeker.

Je kan het dus wel gaan destilleren maar ik zou bij de leverancier vragen wat jou thinner bevat. Of je moet het gaan destilleren en dan de gescheiden stoffen analyseren met een infrarood spectrofotometer (of een GC)

EDIT:
Een waarschuwing vooraf: tolueen is geen fijn goedje. Het is mogelijk kankerverwekkend
Als de thinner tolueen bevat (in de meeste gevallen) is dit waar, aangezien tolueen ookal niet meer in de verfindustrie mag worden gebruikt als oplosmiddel omdat de stof kankerverwekkend is.

Ik denk daarom ook dat het niet lang meer duurt woor er tolueen vrije thinner verkocht gaat worden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Ik weet niet als volgende manier een goede manier is om al redelijk wat stoffen uit te sluiten die bij de tolueen zouden kunnen zitten, maar laten we het toch maar proberen.

Op de verpakking staat R11, R20 en R65. Nu staat er op de veiligheidsfiche voor tolueen enkel R11 en R20, dus geen R65. Als ik nu kijk welke stof een R65 heeft, en dan kijk als deze terug te vinden is in thinners, kan ik dan redelijk goed aannemen dat deze stof in mijn thinner zit?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

R65 Schadelijk: kan longschade veroorzaken na verslikken

de 3 stoffen die ik genoemd heb bevatten niet deze r-zin maar tolueen WEL...

Zie deze link (onderaan)

Als alleen de gegeven 3 R-zinnen op de verpakking staan duidt het op een hoog tolueen gehalte. De toegevoegde stoffen zijn denk ik in dusdanig lage gehaltes terug te vinden dat ze geen grote/noemenswaardige gevaren vormen. De tolueen overheerst en dat klopt in vele gevallen wel. Ik heb van een klasgenoot dat het tolueen gehalte rond de 90% soms wel 95% ligt.

Maar is het niet makkelijker om de leverancier te bellen als je het precies wilt weten?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Wil ik liever als laatste stap overhouden. Deze is namelijk een frans bedrijf. Maar ik heb al een klein lijstje met chemicaliën die R65 hebben.
  • cyclohexaan
  • dodecaan
  • 1-dodecaan
  • n-heptaan
  • n-hexaan
  • hexanen
  • 1-hexeen
  • n-pentaan
  • terpentijn
  • 2,2,4-trimethylpentaan
  • white spirit
Nu denk ik persoonlijk dat er naast tolueen dus ofwel whitespirit ofwel terpentijn zit. Weet iemand van jullie hoe ik dit misschien kan achterhalen?

Wat me ook opvalt is dat men overal andere R en S zinnen bij stoffen zet. Met andere bedoel ik dat men sommige weglaat.

Op de verpakking staat letterlijk:

R11, R20, R65

S2, S16, S25, S29, en S62

Berichten: 857

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

dodecaan

1-dodecaan
Wat is het verschil? Je bedoelt vast een andere stof)



De groothandel hier in Nederland weet vast wel de specificatie van de stof..

Zie ook nog mijn vorige post voor het feit dat de R-zin R65 wel voorkomt op de veiligheidskaart van tolueen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Om even op de originele vraag terug te komen. Tolueen vormt met water een azeotroop. Dit oplosmiddel wordt dan ook veel toegepast bij azeotropische destillaties.
Azeotropen komen dan meestal alleen ook voor tussen stoffen die daadwerkelijk inelkaar oplossen
Dat is zeker geen algemene stelregel. Ook hexaan vormt een azeotroop met water, terwijl de vloeistoffen nauwelijks mengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Hoe is dat dan uberhaubt mogelijk? Water en tolueen kunnen toch geen interactie hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] water + tolueen = azeotroop?

Elk paar moleculen heeft een interactie met elkaar. Uiteindelijk hebben we het toch over elektronen en atoomkernen die allemaal elektrostatische interacties met elkaar hebben. We beschrijven dat in de praktijk met "apolaire stoffen" en "polaire stoffen" en "waterstofbruggen" en weet-ik-wat voor een interacties, maar aan de basis liggen al die elektrostatische interacties en het Pauli-exclusie principe ("geen twee deeltjes in dezelfde status').

Reageer