Parasiet (?) op filmpje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 224

Parasiet (?) op filmpje

wat is dit?????????

bekijk filmpje, je kan gewoon openen en kijken.

een parasiet of zo????????? :P :P :roll:

http://www.stuntcook.com/index.php?i=10795

pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Parasiet (?) op filmpje

Merkwaardig inderdaad. Ik dacht direct een lintworm, maar ik weet niet of dat bestaat bij sprinkhanen. Bovendien krijg je die niet zo makkelijk in zijn geheel uit een lichaam, normaal gesproken.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Parasiet (?) op filmpje

Zo te zien een parasiet ja. Ik zou niet weten welke, maar vooral in de tropen zwerft er wel meer aan parasieten rond die insecten als (tussen)gastheren gebruiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 664

Re: Parasiet (?) op filmpje

En het wordt nog gekker:

Spring in het water!

Franse biologen hebben uitgezocht hoe een parasitaire worm erin slaagt zijn slachtoffer, een sprinkhaan, in het water te laten springen.

Het is een bizar tafereel: een sprinkhaan hopt naar de rand van het zwembad en springt er zonder aarzelen in, waarna een lange worm uit zijn achterste tevoorschijn komt en wegzwemt, op weg naar een soortgenoot om mee te paren. De sprinkhaan blijft stervend achter.

Sprinkhanen springen normaal niet in het water, maar de parasitaire worm Spinochordodes tellinii zorgt op de één of andere manier dat zijn slachtoffer, de boomsprinkhaan, dat wel doet. In vaktijdschrift Proceedings of the Royal Society B beschrijven David Biron en collega's welke eiwitten er voorkomen in sprinkhanen met en zonder worm, voor, tijdens en na het moment dat ze in het water springen. Hun conclusie is dat de worm eiwitten maakt die het zenuwstelsel van de sprinkhaan direct en indirect beïnvloeden. Die lijken sterk op zenuweiwitten van de sprinkhaan zelf. Blijkbaar beïnvloeden ze het gedrag zó, dat het beestje wel in het water moet springen. Het is de eerste keer dan de gedragsmanipulatie van een parasiet tot in zo veel detail is ontrafeld.
- http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/ber...richt/23910955/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Parasiet (?) op filmpje

Omg, zo een beest :P Stel je voor dat er ook zo een menselijke parasiet komt die je hersenen kan beïnvloeden :roll:

Re: Parasiet (?) op filmpje

ik denk er liever niet aan :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Parasiet (?) op filmpje

:P Speciaal voor Cycloon en Franz21: :roll:

http://www.aim4health.com/parasite.htm

PARASITES!Is Something Having YOU for Dinner?

Chances are YES! What You Don't Know CAN Hurt You!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...3&dopt=Citation

A 38-year-old man living near Phnom Penh (Cambodia) was admitted to a hospital in Paris in June 2001 for a single episode of a generalized grand mal seizure. This episode was preceded by a 9-month history of headaches. Magnetic resonance imaging (MRI) of the head revealed a rounded lesion immediately ahead of the left central sulcus. The resected lesion was about 20 mm in diameter. Histologic examination revealed an elongated but unsegmented metacestode at the center of the lesion. Polymerase chain reaction (PCR) analysis was inconclusive due to formalin-based histologic processing of the tissue. Morphologic analysis based on the histologic sections revealed that the metacestode was a tetra-acetabulate plerocercoid of the order Cyclophyllidea, with a distinct rostellum and pseudosegmentation of the dorsoventrally flattened hindbody. This is the first report of a tetra-acetabulate plerocercoid from a human host and the first report of any cyclophyllidean plerocercoid from the human brain. After 6 weeks, the patient was asymptomatic, neurologic examination was normal, and the brain MRI showed only surgical cavitation. The patient returned to Cambodia.

The aliens are coming.......Soms helpt een gewoon aspirientje niet meer........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Parasiet (?) op filmpje

Dat is wazig, iets wat je besturing van binnenuit dus over kan nemen. Ik zie een nieuwe SF film aankomen :roll:

Berichten: 15

Re: Parasiet (?) op filmpje

Ongeloofelijk :P

Weer wat nieuws geleerd!

Dit zijn altijd mooie verhalen voor je vrienden die bio saai vinden :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Parasiet (?) op filmpje

Ik heb de topictitel enigszins aangepast, zoveel vraagtekens staat zo raar toch?

Maarre....bah....gelukkig allang gegeten.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Parasiet (?) op filmpje

Kan iemand ff voor mij dat engelse stukje tekst kort samenvatten, want van al die medische engelse termen versta ik geen snars :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Parasiet (?) op filmpje

Cycloon, weet je zeker dat je deze smeuiige details wil weten??? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Parasiet (?) op filmpje

Jah, ik kan het best wel aan denkek *kijkt stoer rond* 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Parasiet (?) op filmpje

de latijnse medische en anatomische termen vertaal ik niet, ken ik ook niet de exacte betekenis van.

Een 38-jarige man uit de nabijheid van phnom-penh (Cambodja) werd opgenomen in een Parijs' zieknhuis in juni2001 vanwege een onophoudend symptoom van algemene beroerte. Dit verschijnsel was voorafgegaan door een 9 maanden durende geschiedenis van hoofdpijnen. MRI-scans van het hoofd toonden een ronde wond direct voor de linkse centrale sulcus. De resected wond was ongeveer 20 mm in diameter. Onderzoek ontdekte een langwerpige maar ongesegmenteerde worm midden in de wond. PCR analyse gaf geen resultaat omdat het onderzoeksmonster met formaline was behandeld. Analkyse op uiterlijke kenmerken gebaseerd op de weefselleertechnische doorsneden toonde aan dat het ging om een metacestode met de naam tetra-acetabulate plerocercoide uit de orde van de Cyclophyllidae (rondwormen?)met een duidelijk onderscheidbaar rostellum en pseudo-segmentatie van het afgeplatte achterlijf. Dit is het eerst bekende geval van een tetra-acetabulate plerocercoide in een menselijke gastheer, en het allereerste geval van enige plerocercoide rondworm in een menselijk brein. Zes weken na de operatie was de patient van zijn symptomen verlost, neurologisch onderzoek toonde geen afwijkingen meer aan, en de herssen-MRI scan liet nog slechts een lege holte zien. The patient is teruggegaan naar Cambodja....

.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 150

Re: Parasiet (?) op filmpje

De worm op het filmpje is een nematode, een rondworm. Deze wormen komen zowel in dieren, planten, grond, zelfs tot in de diepzee voor. Nematoden kunnen o.a. gebruikt worden om insecten te bestrijden. De jonge nematoden (Heterorhabditis, Steinernema) dringen een insectenlarve binnen, vervellen, en gaan zich daar massaal vermenigvuldigen. De worm op het filmpje hoort tot een andere groep nematoden: de Mermithidae. Soorten uit deze groep worden onder andere gebruikt om muggenplagen te bestrijden. Voor de mens zijn ze ongevaarlijk maar er zijn tal van nematoden die het ook de mens knap lastig kunnen maken (olifantsziekte, aarsmade, haringworm, medinaworm, spoelworm).

Reageer