[scheikunde] caffeine extraheren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] caffeine extraheren

Hoi,

ik heb net een mooi voorschrift gevonden over het extraheren van caffeine uit koffie. Nu heb ik nog even een paar vraagjes. Kan ik i.p.v. natriumsulfaat ook magnesiumsulfaat gebruiken? En waar in dit extractievoorschrift moet ik stoppen voor caffeine kristallen te verkrijgen? Of moet ik hiervoor iets aan deze extractie veranderen?

synthese (LET OP: pdf formaat)

mvg Nerst

edit: synthese veranderd in extractie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Dit is geen synthesevoorschrift maar een extractievoorschrift. En ik gok dat na het droogdampen caffeïne als residu achterblijft.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

ok, maar kan ik natriumsulfaat vervangen door magnesiumsulfaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Je kunt gerust magnesiumsulfaat ipv natriumsulfaat gebruiken. Dit is immers beiden geschikt om organische oplossingen te drogen.

Wat je na het indampen overhoudt is zoals FsWd al schreeft inderdaad caffeïne. Er kunnen echter ook nog enkele andere verbindingen in zitten. Wanneer je op de ontwikkelde TLC-plaat meedere stippen ziet is dit het geval. Om een redelijke hoeveelheid caffeïne te verkrijgen die je met kristallisatie kan zuiveren zul je meer koffie (dan die ene gram) moeten gebruiken.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Ok, graag zou ik de caffeine met kristallisatie zuiveren. Dus wat kan ik dan het beste doen met deze extractie om zo zuiver mogelijke caffeine kristallen te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Volgens dit verslag kun je pure caffeïne uit het extract verkrijgen door te kristalliseren uit aceton en vervolgens uit petroleum ether.

Om een redelijke hoeveelheid te verkrijgen moet je denk ik wel zo'n 250 g koffie gebruiken. De hoeveelheid natriumcarbonaat en water hoef je niet met zo'n factor te vergroten. Belangrijk is dat de pH van je waterige extract basisch is voordat je gaat extraheren.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Volgens dit verslag kun je pure caffeïne uit het extract verkrijgen door te kristalliseren uit aceton en vervolgens uit petroleum ether.
Niet helemaal correct.... ik kon me uit mijn universiteits-tijd herinneren dat je caffeine herkristalliseert uit een mengsel van aceton en PE, en in het door jou geciteerde document staat dan ook: "Crystallize the crude product using the mixed solvent technique described in the text. The first solvent to use in Acetone and the second solvent will be Petroleum Ether".

Je moet ze inderdaad wel in de volgorde 1) aceton 2) PE gebruiken, maar de techniek werkt alleen bij gratie van het beiden tegelijk gebruiken! :lol:

Berichten: 59

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Wil niet zeuren hoor, maar het is cafeïne. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Niet helemaal correct.... ik kon me uit mijn universiteits-tijd herinneren dat je caffeine herkristalliseert uit een mengsel van aceton en PE, en in het door jou geciteerde document staat dan ook: "Crystallize the crude product using the mixed solvent technique described in the text. The first solvent to use in Acetone and the second solvent will be Petroleum Ether".


Heb je helemaal gelijk in. Weer eens niet zo zorgvuldig gelezen......

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Maar je hebt wel een verslag weten te vinden dat ik een tijdje terug, voor in een andere topic, aan het zoeken was en toen niet kon vinden!! :lol:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Wil niet zeuren hoor, maar het is cafeïne.  :lol:
Dat is waar, maar het is wel een issue die verder gaat ;)

In het Nederlands is het cafeïne of coffeïne, maar in het Engels is het caffeine. Omdat internet-zoekacties in de chemie toch voornamelijk in het Engelse worden verricht, vind je dan uitsluitend hits op "caffeine"... wat de meesten van ons denk ik is gebeurd! :P

In twee eerdere topics op dit forum over cafeine-extractie zie je ook het gebruik van cafeine/caffeine door elkaar heen. Ik persoonlijk gebruikte daar wel "cafeine", dus het is interessant dat ik het nu weer fout deed :D

Berichten: 338

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Wie van jullie weet een leuk adresje waar ik in België, liefst regio noord Limburg, aan dichloormethaan en natriumcarbonaat kan geraken als particulier?

mvg Nerst

Berichten: 338

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

Niemand? Ik zou het graag morgen gaan halen, zodat ik de extractie in deze week vakantie kan afronden. Sorry voor de kick.

mvg Nerst

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] caffeine extraheren

de plaatselijke apotheek (als het dringend is)

let wel op, het kan daar zeer duur zijn

je kan misschien chloroform als oplossingsmiddel gebruiken

Reageer