elektriciteit uit NaCl oplossing

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 41

elektriciteit uit NaCl oplossing

welke stoffen ontstaan er eigenlijk als je met behulp van een koperplaatje en een aluminiumplaatje 1V stroom haalt uit een zout (NaCl) oplossing?

2 metalen in een keukenzout oplossing geven namelijk een spanning van 1,2 V om precies te zijn.

Berichten: 3.145

Re: elektriciteit uit NaCl oplossing

Het aluminium gaat in oplossing:

Al --> Al3+ + 3e

Aan het koper ontstaat waterstof uit het water:

2H2O + 2e --> 2OH- + H2

Als jij een oplossing van kopersulfaat neemt en je stopt daar een koper-plaatje in en je stopt je aluminium in een oplossing van NaCl en je maakt een zoutbrug van NaCl tussen de beker met NaCl en CuSO4, dan kun je zelfs beduidend meer dan 1.2 volt krijgen aan spanning, omdat dan i.p.v. water de Cu2+ ionen worden gereduceerd, wat een stuk gemakkelijker gaat.

Met alleen NaCl/Cu/Al kun je een spanning van ruim 1 volt halen, maar de interne weerstand is erg hoog, want de reductie van water is vrij moeizaam. Met een combinate CuSO4/NaCl/Cu/Al kun je er met gemak een klein lampje of een rood LED op laten branden. Dat is een erg leuk experiment.

Je zou ook eens kunnen proberen om met twee bekers te werken en in de ene beker verdund HCl (10% uit de bouwmarkt) en een zoutbrug tussen de beide bekers. Het koperplaatje in de HCl en de aluminium in de NaCl. Dit ligt ergens tussen de experimenten met NaCl en CuSO4 in. De reductie 2H+ + 2e --> H2 verloopt al een stuk gemakkelijker dan 2H2O + 2e --> 2OH- + H2 en je krijgt een potentiaal van ik denk een kleine 2 volt. Je kunt er een rood high-efficiency LED mee laten oplichten.

Berichten: 41

Re: elektriciteit uit NaCl oplossing

Bedankt voor de tip.

De stoffen die ik over hou kan ik namelijk weer indampen. zoals het CuOH en het Al 3+ (geioniseerde aluminium. alleen meestal zit er een laagje AlO2 op het aluminium omdat aluminium nou eenmaal een erg zuurstof bindend metaal is. Hierdoor heb je kans dat er een kleine hoeveelheid aan NaAlO3 natriumaluminaat ontstaat. en of dit stabiel is moet ik nog zien. daarom moet ik de proef voor de veiligheid wel op heel kleine schaal doen. Dit weet ik natuurlijk niet zo zeker maar het zou kunnen. Ik moet daarom nog even aan de reaktie puzzelen om te kijken of dit inderdaat klopt wat ik hier zij over natriumaluminaat.

Berichten: 41

Re: elektriciteit uit NaCl oplossing

nog even vergeten!

kun je omdat ik kopersulfaat namelijk maar in zeer kleine hoeveelheden heb ook vervangen door koperacestaat wat ik heb gemaakt toen ik op de zelfde manier maar dan met azijn inplaats van zout deze proef dee. Van deze stroom 3V via een serie schakeling heb ik ook een aantal elektrolyses gedaan. daardoor heb ik CH3COOCu veel meer (ruim 1000 ml in oplossing) dan CuSO4 (ruim 15 gr)

en bovendien heb ik dit kopersulfaat als een schitterend kristal gevonden in een oude laag basalt gesteente. ik heb slechts een paar kleine stukjes van de steen gebruikt voor proeven.

naast chemische proefen heb ik als hobbiy ook mineralen verzamelen. Daarom ben ik erg zuinig op die steen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: elektriciteit uit NaCl oplossing

nog even vergeten!
Ja, en wel meer ook :lol: ;)

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>2 dagen ban voor het niet opvolgen van teaminstructies.</td></tr></table><div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten