[scheikunde] Namen van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] Namen van stoffen

Ik heb vandaag tijdens een scheikunde examen weer gemerkt hoe slecht ik ben in namen van chemische stoffen. Zo heb ik de eerst vraag fout omdat ik dacht dat waterstofsulfide H2SO3 was. Dus daarom wou ik vragen of iemand mischien een lijst heeft waar alle veelgebruikte namen met de formule op staan. Het betreft hier de namen die je moet kennen voor het vwo (zit momenteel in examenjaar met scheikunde 1.2). Alvast bedankt en ik zal es een begin maken aan de lijst.

Natriumthiosulfaat = Na2S2O3

Waterstofsulfide = H2S

Waterstofperoxide = H2O2

Kaliumjodide = KI

Nitraat = NO3-

Nitriet = NO2-

Heb op het moment niet veel tijd, morgen heb ik natuurkunde SE dus moet verder leren, maar als we allemaal een steentje bijdragen en een paar slimme mensen de fouten eruit halen kunnen we denk ik wel een complete lijst samenstellen. Dat leert wat makkelijker voor centraal eindexamen.

Alvast Bedankt.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

mogen jullie bij toetsen geen binas gebruiken??

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Nitraat en nitriet staan niet in binas hoor

@flip trip

We willen best helpen maar ieder heeft zijn eigen lijst met woorden die hij niet goed kent.

De termen die je nu genoemd hebben zijn termen die je moet stampen of ezelsbruggetjes voor vinden
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

ik geloof dat je uit Binas tabel 65. als je tenminste de nieuwste editie heb anders moet je even zoeken op triviale naamgeving.

hier nog een paar voor je lijstje:

ammonium: NH4+

ammoniak: NH3

nitriet: NO2-

nitraat: NO3-

waterstofcarbonaat: HCO3-

ethanoaat: CH3COO-

carbonaat: CO32-

sulfiet: SO32-

sulfaat: SO42-

silicaat: SiO32-

fosfaat: PO43-

nantronloog (natriumhydroxide): Na+ (aq) + OH- (aq)

kaliloog (kaliumhydroxide): K+ (aq) + OH- (aq)

kalkwater (calciumhydroxide): Ca2+ (aq) + 2OH- (aq)

Alkanen - algemene formule --> CnH2n+2

Alkenen - algemene formule --> CnH2n

Alkienenen - algemene forumule --> CnH2n-2

Alkaanzuur - algemene formule --> CnH2n+1COOH

Alkaanamine - algemene formule --> CnH2n+1NH2

wil je ook nog triviale namen weten met de bijbehorende zouten ?? daar kan ik je ook nog een lijstje van geven een voorbeeld:

soda - natriumcarbonaat - Na2CO3.10H2O.

mvg kevin hoop dat je wat kan met deze info.

edit: zoals Ellen hierna zegt niet 65 maar 66 !

edit2: het laatste wat je zegt woelen over de logen heb ik nagezocht in mijn boek en er staat in dat het toch op deze manier moet ... desnoods scan ik het even in om te tonen wat er staat. maar mischien heb ik daar nog niet zoveel over gehoord omdat ik nog op de middelbare school zit ...

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Jurn schreef:Nitraat en nitriet staan niet in binas hoor
tabel 66 b laatste druk

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Placebo, jouw lijst bevat wel HEEL erg veel fouten. Maken van fouten is niet erg hoor, maar hiermee raakt "Flip Trip" alleen maar van de regen in de drup, van zoiets gaat hij (zij?) pas echt flippen :lol: .

Als je anderen echt wilt helpen, dan moet je precies zijn en als je iets niet precies weet, moet je dat of vermelden of liever toch niet posten.
  • De ladingen van de ionen missen.
  • Ethanoaat is niet hetzelfde als azijnzuur.
  • NaCO3 is niks, natriumcarbonaat is Na2CO3.
  • Soda is een specifieke vorm van gehydrateerd natriumcarbonaat, nl. Na2CO3.10H2O.
  • Kalkwater en de logen bevatten echt geen Ca, K, Na en OH, dat zou wel een heel explosief goedje worden. Ook hier zijn de ladingen weggelaten.

Berichten: 636

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

k heb in ieder geval een klein hulpje voor probleempjes met ---aat en ---iet. ---iet heeft iets minder dan ---aat. dus in geval van nitraat en nitriet heeft de nitriet een O minder.

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

excuses voor de fouten woelen maar ik heb het ook maar overgenomen uit mijn boek. maar goed dat je het zegt want dan kan ik hier rekening mee houden met mijn eigen examens. en flip trip als je hierdoor in de war ben geraakt sorry ik zal de lijst updaten met ladingen :lol: . (zie edit). en dat van dat azijnzuur had ik gewoon moeten weten. een carbonzuur is COOH dus kan nooit COO zijn op het einde en dan een zuur ... ik zal mijn lijst updaten en verbeteren zover ik weet. en woelen nogmaals bedankt voor het wijzen op mijn fouten dat is een wijze les voor mij vooral met de examens die voor de boeg liggen. ;)

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

edit2: het laatste wat je zegt woelen over de logen heb ik nagezocht in mijn boek en er staat in dat het toch op deze manier moet ... desnoods scan ik het even in om te tonen wat er staat. maar mischien heb ik daar nog niet zoveel over gehoord omdat ik nog op de middelbare school zit ...
Ook hier werd op het niet gebruiken van ladingen bedoeld. Er zal niet vast kalium, natrium, of calcium inzitten. Ik laat het aan je eigen fantasie over wat er dan kan gebeuren :lol:

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

ja kaliu, natrium en calcium reageren met water dat weet ik .. dat is ook iets wat ik niet begrijp aan nantroloog er staat toch duidelijk in mijn boek dat je nantronloog op die manier moet schrijven .. verder staat erbij dat het ontstaat door het oplossen van Na2O of NaOH in water .... kan je hier een logische verklaring voor geven ??

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Ik doelde met die logen inderdaad op het weglaten van lading.

Na en H2O verdragen elkaar niet zo best, en het zelfde geldt voor K/H2O en Ca/H2O. Daarnaast is het zo dat OH (hydroxyl) een uitermate reactief iets is (zo reactief dat het niet eens bewaard kan worden in redelijke concentratie, als gas bij zeer lage druk van hooguit enkele pmol/l kan het worden bewaard). De logen bevatten Na+, K+, Ca2+ en OH-.

Nu het antwoord op je laatste vragen:

Na2O reageert met water als volgt:

Na2O + H2O --> 2NaOH (+ heel veel warmte)

Als je NaOH oplost in water onstaat natronloog:

NaOH(s) --> Na+(aq) + OH-(aq) (+ vrij veel warmte)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

k heb in ieder geval een klein hulpje voor probleempjes met ---aat en ---iet. ---iet heeft iets minder dan ---aat. dus in geval van nitraat en nitriet heeft de nitriet een O minder.
-aat betekent: "verzadigd met zuurstofatomen", dus bijv. voor S, P en Cl 4 stuks, en voor N 3 stuks.

-iet is inderdaad -aat minus 1 zuurstof.....

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Yup zo een termen moet je eerst stampen, maar voor ze te moeten stampen moet je een lijst hebben die je kunt stampen, of ik nou in me eentje hele boek doorzoek naar namen, of als we het hier met zijn alle voor iedereen to come een lijst maken blijft hetzelfde, en zoals bekend vele handen maken licht werk.

En wij werken met binas vierde druk en zo ver ik weet staan daar nergens van zo een namen in, alleen table 103 naamgeving van chemische stoffen met o.a. tvriviale namen en sommige regels voor rationale naamgeving.

En bedankt voor de tot nu toe gedane moeite. Zo nou snel naar school anders ben ik te laat voor natuurkunde.

edit: @ the herminator, is ide als ik het goed heb gewoon Ss of I2 in geval van jodide?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

maar voor ze te moeten stampen moet je een lijst hebben die je kunt stampen
Ideetje voor een nieuw topic in het Documentatieforum: een lijst met alle (samengestelde) ionen en hun IUPAC naam... ik zal er eens op broeden.
is ide als ik het goed heb gewoon Ss of I2 in geval van jodide?
Ik kan het niet helemaal volgen vanwege een typefoutje waarvan ik niet weet wat je bedoelt, maar jodide is I-, dus het negatief geladen atoom van jood. Jood als element is I, jood als stof is I2.

Voor zwavel geldt: sulfide is S2-, het element is S en de stof zwavel is S8. Overigens bestaat zwavel als vaste stof in meerder verschijningsvormen, ik meen dat dat te maken heeft met de structuur van het molecuul.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Namen van stoffen

Peertje schreef:k heb in ieder geval een klein hulpje voor probleempjes met ---aat en ---iet. ---iet heeft iets minder dan ---aat. dus in geval van nitraat en nitriet heeft de nitriet een O minder.
-aat betekent: "verzadigd met zuurstofatomen", dus bijv. voor S, P en Cl 4 stuks, en voor N 3 stuks.

-iet is inderdaad -aat minus 1 zuurstof.....
Herminator, hier moet ik toch een kleine correctie aanbrengen :lol: .

Voor Cl is de -aat verbinding met 3 zuurstof atomen, je hebt ook een chloriet met twee zuurstof atomen en ook nog een hypochloriet met 1 zuurstof atoom:

ClO- : hypochloriet

ClO2- : chloriet

ClO3- : chloraat

ClO4- : perchloraat

Maar uiteraard wist jij dit ook wel, ik ga er gewoon vanuit dat je er niet aan gedacht hebt.

Eigenlijk is deze hele -iet/-aat en per-aat naamgeving een beetje brak en eigenlijk zit er niks anders op dan gewoon te leren, in ieder geval element voor element en soms zelfs ion voor ion. Dat per-voorvoegsel wordt soms gebruikt voor echte per-oxo groepen (-O-O-) in een ion (bijvoorbeeld bij persulfaat, SO52-) en in andere ionen met per- in de naam heb je dit weer niet, zoals bij perchloraat.

Reageer