examenbundel vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

examenbundel vraag

deze vraag komt uit mijn examenbundel en ik begrijp niet goed waarom het antwoord B moet zijn kan iemand me dat uitleggen. hier komt hij:

in een familie is borstkanker. dit zit hem in 2 genen namelijk gen A en gen B. verandering in 1 van beide of beeide kan borstkanker veroorzaken.

er word voor een onderzoek naar borstkanker DNA-moleculen uit het bloed van elke persoon in de familie gehaald en van elkaar gescheiden en zichtbaar gemaakt. de scheiding vindt plaats in een gel: dit is een soort gelatinelaagje. in deze gel bewegen in een elektrisch veld grote brokstukken minder snel dan kleine brokstukken. een verandering in gen A of in gen B levert grotere DNA-brokstukken op.

het resultaat van het DNA-onderzoek in de familie is in de afbeelding weergegeven.

Afbeelding

dit hieronder is de vraag:

http://img61.imageshack.us/img61/9245/vraagkopie6af.jpg

mvg kevin.

Berichten: 338

Re: examenbundel vraag

Ik denk dat het zo zit, maar ben er helemaal niet zeker van

gen A dik + gen B dik = kanker

gen B is overal dik.. dus is het alleen nog afhankelijk van de dikte van gen A

gen A dun + gen B dik = geen kanker

gen A dik + gen B dik = kanker.

mijn excuses als dit niet zou kloppen, dit is mijn gedacht erover.

Berichten: 660

Re: examenbundel vraag

maar het probleem is dat er staat dat als 1 van de twee tot uiting komt er al kanker optreed dus gen A dun + gen B dik is ook kanker dan ...
dit zit hem in 2 genen namelijk gen A en gen B. verandering in 1 van beide of beeide kan borstkanker veroorzaken.
mijn probleem zit hem vooral in de (als je alleen de onderste vrouwen bekijkt) 4e vrouw van links of 2e van rechts. bij alle vrouwen met kanker staat gen A dun en nog een stuk erboven maar deze vrouw heeft geen kanker en heeft het ook ... terwijl bij de vrouwen die geen kanker hebben er gewoon gen A dik en gen B dik staat ... waar het vraagteken bij de laatste vrouw over gaat weet ik niet hier is geen vraag over gesteld dusjah

mvg kevin

Reageer