ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

ICA-5220

HPLC-Detector for Ion-Chromatography (Electric Conductometric Detector)

dit is een apparaat van 7000 euro en kan ik kopen voor een paar cent.

Kan iemand mij vertellen wat dit in godsnaam voor een apparaat is?

ik wil de waarde van mijn vijver automatisch gaan meten, gaat dat hiermee?

calcium, nitriet nitraat ammonium zuurstof enz ph enz

hoe moet je dit meten, met sensors (er staat Electric Conductometric Detector)

of met vloeistof?

ik ben een leek en hoop dat dit makkelijk te doen is.

Berichten: 1.122

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Een "Electric Conductometric Detector" is een geleidbaarheidsmeter voor de HPLC. HPLC is een vloeistof chromatografische analyse. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van kleine cappilairen om de vloeistof o.a van de kolom naar de detector te brengen. Deze cappilairen hebben een interne diameter van ongeveer 0.5 mm. De flow cel in de detector zal dus ook een dergelijk formaat hebben. Aangezien je vijverwater wil analyseren zal deze flowcel dus heel erg snel verstopt zijn, voorspel ik. Verder heb je voor zo'n detector meestal geschikte software nodig. Tenzij de detector heeel erg oud is en je nog een simpele read out hebt aan de voorkant.

Het lijkt mij niet de ideale manier om vijver analyses te doen..... :lol:

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Tevens heb je daarbij nog een HPLC pomp nodig en ook meestal nog wat andere apparatuur (injector, thermostaatoven, computer met interfacekaart enz enz)

Ik weet nog wel iemand die een komplete water meetset verkoopt, een systeem wat o2, ph, geleidbaarheid etc meet, HIER de link

Berichten: 14

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

ik heb wat foto's van dit apparaat iemand interesse?

naar wie kan ik het mailen zodat die me kan vertellen of deze bruikbaar is.

en of alles erbij zit dus pomp enz enz?

Berichten: 1.122

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Tevens heb je daarbij nog een HPLC pomp nodig en ook meestal nog wat andere apparatuur (injector, thermostaatoven, computer met interfacekaart enz enz)
Er van uitgaande dat roger-limburg de analyses direct online uit wil voeren is een injector of een thermostaatoven niet nodig. Een simpele pomp zou ook gebruikt moeten kunnen worden i.p.v een HPLC pomp :lol: Maar ja afgezien van dat, lijkt het mij toch niet praktisch toepasbaar......

edit: stuur je foto's maar op Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

antwoord is nee, je zult een zeer uitgebreide scheiding moeten opzetten en een HPLC is geen continue systeem voor een vijvermeting (hoe krijg je het monster daar?). Misschien kun je dan wat dingen als nitriet etc meten, maar dit systeem is totaal ongeschikt voor wat jij wilt. Sorry :lol:

Berichten: 14

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

als ik het goed begrijp is dit een pomp die een vloeistof in dit apparaat spuit de ionen scheidt, meet wat erin zit en klaar.

waarom werkt het dan niet voor een vijvermeting vijverwater is toch een vloeistof?

en ik kan het vijverwater toch in dit apparaat pompen?

probeer aub een beetje met me mee te denken.

Dit apparaat zou een geweldige oplossing zijn.

een meter is verkrijgbaar voor een paar waarden, maar niet voor alle

(ammoniak-nitriet-nitraat-calcium)

hirvoor heb je wel een ion meter en iso elektroden maar die kosten handenvol geld.

Berichten: 2.399

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Ik probeer mee te denken. Dat dit niet de oplossing voor je gaat zijn kan ik niet helpen. Je kunt echt beter naar iets anders op zoek, iedere seconde die je hier in steekt is er 1 teveel.

De manier waar op jij over het gebeuren praat doet me vermoeden dat je totaal niet weet waar je het over hebt (geen verwijt maar een constatering). Je zult iets robusts moeten vinden voor dit werk. De detector waar jij het over hebt is een deel van het geheel. Je praat over een ionen chromatograaf waar je geen vijver water in kunt pompen. In een chromatograaf injecteer je ongeer 20ul van schoon gefiltered monster. Vervolgens scheidt je het op een kolom van minstens 500 euro waarna je het detecteert met het apparaat waar jij het over hebt. Als dit zo makkelijk was dan bestond mijn beroep niet :lol:
Een "Electric Conductometric Detector" is een geleidbaarheidsmeter voor de HPLC. HPLC is een vloeistof chromatografische analyse. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van kleine cappilairen om de vloeistof o.a van de kolom naar de detector te brengen. Deze cappilairen hebben een interne diameter van ongeveer 0.5 mm. De flow cel in de detector zal dus ook een dergelijk formaat hebben. Aangezien je vijverwater wil analyseren zal deze flowcel dus heel erg snel verstopt zijn, voorspel ik. Verder heb je voor zo'n detector meestal geschikte software nodig. Tenzij de detector heeel erg oud is en je nog een simpele read out hebt aan de voorkant.

Het lijkt mij niet de ideale manier om vijver analyses te doen.....
Bas, je vergeet hier dat er ongelovelijk veel ionen in vijverwater zitten en dat een geleidbaarheids meter dus niet gaat werken zonder een scheiding. De HPLC met kolom is dus wel nodig.

Succes in iedergeval met je project

Berichten: 1.122

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Bas, je vergeet hier dat er ongelovelijk veel ionen in vijverwater zitten en dat een geleidbaarheids meter dus niet gaat werken zonder een scheiding. De HPLC met kolom is dus wel nodig.
Dat is waar :lol:

Desondanks lijkt het mij idd niet mogelijk een HPLC detector te gebruiken voor vijverwateranalyses.
probeer aub een beetje met me mee te denken.

Dit apparaat zou een geweldige oplossing zijn
Ik denk graag met je mee. Maar als ik jou was zou ik naar het advies van Napoleon1981 luisteren --> "iedere seconde die je hier in steekt is er 1 teveel"

Eerlijk gezegd zou ik je ook niet kunnen zeggen hoe je de betreffende waarden dan wél automatrisch zou kunnen meten.....

Bas

Berichten: 2.399

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Begin gewoon eerst eens met een continue pH meting, dit is prima te doen. Ik zou daarna wat verder uit gaan bouwen. Voor een Calcium meting zou ik een ioselective elektrode nemen.

Je probleem hier is dat je een continue meting wilt doen. Continue metingen zijn het allermoeilijkst in de chemie.

Berichten: 14

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

het mag ook om het halfuur

Berichten: 14

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

volgende heb ik nu gevonden, als ik van die teststrips gebruik en onder deze kleuren analyzer leg werkt dat?

of met van die tritatie vloeistoffen meten als de kleur omslaat

This Auction is for a Minolta CR221 Chroma Meter and data processor. This is a sophisticated tristimulus colour meter used to measure the reflective colour of surfaces. You can match your paint, check your printing as well as more unusual applications such as soil analysis, dermatology and detecting forgeries.

It will take measurements in different systems, Yxy(CIE 1931), L*a*b* (CIE 1976), Munsel color system and colorimetric densities DxDyDz and colour difference.

Illumination is by a xenon flash tube and either CIE Illuminant C or D65 lighting conditions can be used for measurements. It uses 6 photo diodes (3 to measure source illumination, 3 for reflected light) with a 45 deg illumination and 0deg viewing angle. The measuring area is 5mm.

This unit is working fine and is complete with manual, mains adaptor, calibration plate and custom carrying case.

Berichten: 2.399

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

Dat werkt inderdaad, maar goed nu heb je dus geen continue of geautomatiseerde meting. Er zijn color kits voor alle waarden die je maar weten wilt van water. Deze werken prima, maar dit ga je dus niet elk halfuur doen.

Wat wil je nu precies? Ben je gewoon benieuwd naar de waarden van bepaalde stoffing in je vijver? Of wil je het kunnen volgen zonder er zelfs iets aan te hoeven doen.........

Berichten: 14

Re: ICA-5220 HPLC-Detector for Ion-Chromatography

ik wil ze automatisch kunnen volgen en er iets aan doen doe ik handmatig.

ik wil het automatisch kunnen volgen om te weten wat de processen in mijn vijver zijn, en wat er met mijn waardes gebeurt als het warm,koud nat , is

als ik mijn filter schoon maak, als ik eens water ververs, als ik voer geef enz enz

Reageer