Recovery

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 278

Recovery

Hallo,

Ik vroeg mij af waarom er bij HPLC injectie met online Solid Phase Extraction (dus dat je eerst met monster concentreerd op een cartridge, het monster op de cartridge brengen door middel van een pomp, waarna cartridge in lijn word geschakeld met analytische kolom) de recoveries, naarmate de Poly Aromatische Koolwaterstoffen zwaarder worden(dus grotere molecuulformule), minder worden.

Weet iemand dit??

Berichten: 1.122

Re: Recovery

Dat hangt heel erg af van het soort materiaal in de SPE kolom.

Als je een lagere recovery vindt bij grotere PAK moleculen dan hebben deze blijkbaar een dermate lage interactie/retentie op je SPE kolom dat ze al van je kolom afspoelen voordat je omschakeld naar je analytische kolom. Afhankelijk van het type analiet dat je gebruikt zul je dus je eluens én je schakeltijden aan moeten passen om je recovery zo hoog mogelijk te houden. Afbeelding

Grtz,

Bas

Berichten: 278

Re: Recovery

bteunissen schreef: Dat hangt heel erg af van het soort materiaal in de SPE kolom.

Als je een lagere recovery vindt bij grotere PAK moleculen dan hebben deze blijkbaar een dermate lage interactie/retentie op je SPE kolom dat ze al van je kolom afspoelen voordat je omschakeld naar je analytische kolom. Afhankelijk van het type analiet dat je gebruikt zul je dus je eluens én je schakeltijden aan moeten passen om je recovery zo hoog mogelijk te houden. Afbeelding

Grtz,

Bas
Hmm, OK

maar het is toch zo dat de zwaardere PAK sneller ergens aan gaan vastkleven. Dan is er toch niet opeens doorbraak van je zwaardere componenten? Bij de lichtere kan ik me dat wel voorstellen.

SPE kolom is C8.

Berichten: 1.122

Re: Recovery

Hey

Eerlijk gezegd ben ik er niet helemaal zeker van.

Eerst een paar vragen:

- Gebruik je mengsels van PAK? Dus grote en kleine PAK door elkaar?

- Zie je verschil in je recovery tussen je grote en kleine PAK als je van beiden afzonderlijk een gelijk volume van een gelijke concentratie injecteerd?

- Zijn het niet-gesubstitueerde PAK of zitten er bijvoorbeeld nog halogenen aan?

Bas

Berichten: 278

Re: Recovery

bteunissen schreef: Hey

Eerlijk gezegd ben ik er niet helemaal zeker van.

Eerst een paar vragen:

- Gebruik je mengsels van PAK? Dus grote en kleine PAK door elkaar?

- Zie je verschil in je recovery tussen je grote en kleine PAK als je van beiden afzonderlijk een gelijk volume van een gelijke concentratie injecteerd?

- Zijn het niet-gesubstitueerde PAK of zitten er bijvoorbeeld nog halogenen aan?

Bas
Hoi,

Gebruik een PAK mengsel van 16, kleine en zware door elkaar is dat. Hebben de PAK niet appart.

Als ik direct injecteer (zonder SPE kolom) en daarna met SPE komen de zwaardere PAK lager uit. Uiteraard uit hetzelfde potje.

het zijn niet-gesubstitueerde PAK, alleen maar C en H

gr

Berichten: 1.122

Re: Recovery

Als ik direct injecteer (zonder SPE kolom) en daarna met SPE komen de zwaardere PAK lager uit. Uiteraard uit hetzelfde potje.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat je hier mee bedoeld.

Je bent een beetje sumier in het geven van info en met zulke beknopte info kan ik eerlijk gezegd niet zo veel. :lol:

Als je uitgebreid(er) uitlegt wat je precies doet in je analyse, wat er gebeurt en wat er vervolgens naar jouw mening niet klopt (of wat je niet snapt aan je resultaten) dan kan ik je beter uitleg geven! ;)

Bas

Reageer