Springen naar inhoud

Teflon coating en gaatjes


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 14:40

Hey allemaal,

Ik loop inmiddels stage en zit hier met een probleem. Het bedrijf waar ik stage bij loop giet composietstenen. Deze stenen worden gemaakt door middel van een polymerisatiereactie van hars en styreen. Hier wordt 80% zand bij gedaan en gegoten in een mal. De mal wordt getrild, en een kwartier later komt er een product uit.

De mallen moeten elke keer in de was gezet worden omdat anders het product in de mal blijft zitten. De was willen we van af, daarom zijn we coatings aan het proberen.

Nu is er een teflon -(CF2CF2)- coating geprobeerd. De werkte heel goed met betrekking tot het lossen van het product. Hij kwam er heel makkelijk uit. Alleen blijven er nu kleine luchtbelletjes in het oppervlak zitten.

Ikzelf dacht aan het feit dat teflon een erg lage oppervlakte energie heeft waardoor de cohesieve kracht grotere is dan de adhesieve kracht. Daarom denk ik, wanneer er een coating met een hogere oppervlakte energie gebruikt wordt, dat het probleem is opgelost.

Ik heb hierover een hoop bedrijven opgebeld, maar niemand wist mij er iets over te vertellen. Iemand hier die het weet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

jb31dec

    jb31dec


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 15:21

de belletjes aan het oppervlak komen neem ik aan uit het produkt, dat, wanener het gaat trillen de lucht eruit trilt, die erin is gekomen toen het zand erin gekieperd werd.... (klopt dit??)
Is dan niet het probleem dat je de lucht nergens heen kan en daardoor in het oppervlak blijft zitten?
Ik neem aan dat de teflon onbeschadigt is en dus volledig vlak?
Mijn vraag is of je weet waarom er bij gebruik van was geen luchtbelletjes optraden???

#3

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 15:35

Goed gezien, die komen inderdaad uit het produkt, maar niet alleen bij het gieten, ook bij het mengen al. Het trillen zorgt er inderdaad voor dat de lucht er uit gaat.
Ervoor zorgen dat er geen lucht meer in zit is ook geen optie, omdat je dan je goedkoopste vulmiddel weghaalt en tevens je produkt een stuk zwaarder wordt.

Teflon is het enige waarbij de belletjes blijven zitten. De rest van de coatings (oa. chemisch nikkel, chroomnitride en glas) of de met was behandelde mallen hebben geen belletjes. Waarom deze het niet hebben is niet bekend.

De teflon was onbeschadigd en volledig vlak.

Veranderd door DaveJanse, 23 februari 2006 - 15:36


#4

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2006 - 16:03

Misschien een domme opmerking, maar: een andere trilfrequentie uitproberen?
En als je geen was gebruikt, bakt de steen dan aan de mal vast, of krijg je hem er dan moeilijk uit? Anders zou je een uitwerpmechanisme kunnen maken (indien technisch realiseerbaar, maar dat zal wel niet):

Geplaatste afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#5

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2006 - 16:14

Andere trilfrequentie is denk ik geen oplossing. Anders zouden wel meer coatings die belletjes hebben.

Als je geen was gebruikt, reageert het produkt met de mal (voor zover ik weer tenminste). De reactie is namelijk een radicaalreactie. Radicalen reageren graag met staal en/of aluminium. Bakken is niet het geval, de hoogste temperatuur die we bereiken is 70 graden celsius.

Uitwerpmechanisme is geprobeerd met luchtdruk. Lucht blazen door gaatjes van 0,2 mm. Deze gaatjes gingen verstopt zitten met het product en zag je terug in het oppervlak.

#6

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2006 - 17:12

Iets snap ik niet: Aan het oppervlak van je steen heb je bij Teflon luchtbelletjes. Aangezien de belletjes ontstaan bij het gieten, zijn deze belletjes ook aanwezig bij andere coatings of bij was. Waar blijven de belletjes als je geen Teflon gebruikt? In de was? Maar omdat je giet, zijn er geen dode ruimtes, oftewel je (nog vloeibare) steen grenst direct aan de mal (al of niet met coating of wax). Aanwezige luchtbelletjes zorgen dan toch voor kuiltjes in de steen?
Wat is dan het verschil tussen kuitljes in het steenoppervlak en luchtbelletjes het steenoppervlak?

En bij gebruik van Teflon "bakken" de belletjes in de steen vast? Heb ik het zo goed?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#7

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2006 - 08:12

Het wordt eerst gegoten en daarna getrild. Dit zorgt ervoor dat de luchtbellen, die op dat moment inderdaad bij alle coatings aanwezig zijn, omhoog door de vloeistof gaan en de dode ruimtes opgevuld worden door het dan nog vloeibare composietsteen.

De luchtbelletjes zie je idd als kuiltjes in het oppervlak.

Het wordt niet gebakken. Het wordt gegoten, getrild en na ongeveer een kwartier tot 20 minuten wordt het, op dat moment al uitgeharde, product uit de mal gehaald.

Het probleem is dat op een of andere manier de luchtbelletjes door de teflon niet omhoog kunnen. Vreemd, gezien teflon juist een afstotende kracht heeft. Waar ik nog aan dacht is dat het verschil cohesie-adhesie zorgt voor een andere verdeling van de lucht. Dit is te zien wanneer je een beetje water in een tefal pan doet. Deze blijven bij elkaar zitten in plaats van zich te verspreiden over het oppervlak.

#8

Dual

    Dual


  • >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 18:09

Misschien moet je geen puur teflon gebruiken maar een copolymeer zoals Teflon-FEP (als spray verkrijgbaar) Dit is een fluoretheen copolymeer dat nog enigszins oplosbaar is in een organisch oplosmiddel en na verdampen een 'pseudo'teflon laag geeft.

#9

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 10:53

Er worden vandaag mallen opgestuurd naar Kersten BV die een meerlaags teflon coating met onder andere FEP gaan aanbrengen. Het resultaat hiervan zal ik zsm posten. Ik hoop dat het gaat werken.

#10

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2006 - 09:00

Na een tijdje gezocht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen het inderdaad aan de oppervlakte energie/spanning ligt. Hierdoor kan de lucht niet goed uitvloeien en gaat bij elkaar zitten.

Ik heb ook in praktijk bij DAF oppervlaktespanning gemeten waaruit kwam dat de mallen met de laagste oppervlaktespanning gaatjes gaven.

#11

Bernhard_CF

    Bernhard_CF


  • >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 12:05

Ik ben binnkort bij Kersten in Brummen, zijn die mallen nog wel door hen gecoat?

#12

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 13:45

Ik heb ze nog niet ontvangen, zal ze er even over bellen.

#13

DaveJanse

    DaveJanse


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2006 - 13:04

De mallen gaan mee met een order, anders wordt het erg duur voor hun. Daarom duurt het even voordat ze klaar zijn.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures