Antilichaam op liposoom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Antilichaam op liposoom

Hoi,

Met drug delivery kan gewerkt worden met liposomen, op de liposomen kunnen ze dan een antilichaam "plakken" zodat het naar het desbetreffend weefsel etc. gaat.

Maar mijn vraag is hoe doen ze dat antilichaam op het lipsoom zetten??

Alvast bedankt,

Broekhem.

Berichten: 2.035

Re: Antilichaam op liposoom

Drie methodes (hier te vinden):

- Biotine-Avidine koppeling (standaard koppelingsmethode in de biochemie)

- Reactie maleimide-groep op het antilichaam met thiol-groep van het liposoom

- Oxidatie van het Fc-deel van het antilichaam, gevolgd door koppeling (m.b.v. een hydrazon-binding) aan het PEG-eind van het liposoom.

Meer info te vinden via Google-op "liposomes antibodies attachment drug delivery"! :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Antilichaam op liposoom

Ik heb hier een jaar aan gewerkt op het UMCG. Ik ga wel even kijken in een van mijn verslagen hoe nu chemisch gezien deze verbinding tot stand komt.Ik heb volgens ook nog wel wat mooie plaatsen, maar ik moet eerst ff goed kijken.

Even heel kort:

je maakt liposomen uit verschillende fosforlipiden en cholesterol. Vervolgens maak je aan de antilichamen de Fc kant een bepaalde chemische verbinding ik weet niet meer precies hoe die heet en koppelt deze aan de liposoom of aan een PEG draad op je liposoom. Dit geheel noem je een immunoliposoom.

Er komt nog meer informatie.

MvG Ron

Berichten: 102

Re: Antilichaam op liposoom

Oke alvast bedankt voor jullie antwoorden:)

Berichten: 740

Re: Antilichaam op liposoom

Zit dan het antilichaam op het liposoom, of neemt het liposoom de antilichamen op?

Bij mij transfectie neemt het lipsoom, mijn DNA op en transporteerd hij dit vervolgens de celkern in, ik dacht dat het altijd zo werkte...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Antilichaam op liposoom

Het antilichaam zit op het liposoom. Zo kun je specifiek gebonden immunoliposomen maken. Dat wil zeggen dat ze aan een receptor binden van een cel. Vervolgens wordt de liposoom met receptor opgenomen door de cel en wordt deze vervolgens gelyseerd tot liposoom resten en eiwitten. Dit heeft tot gevolg dat je geneesmiddelen of DNA in de cel kan brengen door middel van dit proces.
Bij mij transfectie neemt het lipsoom, mijn DNA op en transporteerd hij dit vervolgens de celkern in, ik dacht dat het altijd zo werkte...
HEt DNA bevind zich dus in het liposoom en liposomen kunnen door de cel worden opgenomen met het gevolg dat bij de afbraak dus het DNA vrijkomt in de cel. (celkern is te specifiek)

MvG Ron

Reageer