Naam op shampofles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 112

Naam op shampofles

Soms bekijk ik een shampofles en lees ik de ingredienten.

Daar lees ik o.a. op : Sodium Laureth Sulfate.

Sodium= natrium Sulfate= sulfaat, wat is dan Laureth?

En wat is cocamidopropyl, ik bedoel wat is cocamido?

Alvast hartelijk dank voor de oplossingen.

By the way: Dit is zomaar een vraag, geen huiswerkvraag, want ik ben al 6 jaar geleden afgestudeerd aan de MLO in Arnhem.


Berichten: 162

Re: Naam op shampofles

laureth komt van laurylzuur: een vetzuur met een bepaalde aantal C-atomen in zijn keten (ik weet niet zo snel hoeveel maar denk 12, maar dat kan je opzoeken). in feite is sodium laureth sulphate een zogenaamde gesulfoneerde vetzuur: zeg maar een soort zeep. Door sulfonering is deze zeep vrijwel ongevoelig voor calciumionen waarmee normale zeep gewoon neerslaat (zeepvlekken). Een bijkomend voordeel is dat deze zeep vrijwel pH-neutraal is in tegenstelling tot het basische gewone zeep. Het is dus een detergent.

Berichten: 112

Re: Naam op shampofles

Hartstikke bedankt voor de heldere uiteenzetting! :lol:

Berichten: 636

Re: Naam op shampofles

Betaïne ((CH3)3-N+-CH2-COO- ) is één van de meest gebruikte tensiden. Het wordt gemaakt van palm- en/of kokosvet. Van nature komt het voor in suikerbiet (beta = biet). Het is een helderen, lichtgele en een redelijk dunvloeibare vloeistof. Het is een amfoteer tenside. Andere namen zijn Cocoamidopropyl Betaïne, Cocamidopropyl Betaïne, Cocamidopropylbetaïne en Cocoamidopropylbetaïne. Betaïne gaat irritatie tegen, maar er is een kleine groep mensen die allergisch is voor betaïne. Betaïne is vrij mild, het wordt goed verdragen door de huid. Ook is het een terugvetter (het laat een beschermend laagje op de huid achter). Het percentage wasactieve stof is 30%. (betaine)

ergens anders op t forum staat nog dit over sodium laureth sulfate hier

Berichten: 2.035

Re: Naam op shampofles

Om onze arme moderators wat extra werk te besparen:

(CH3)3-N+-CH2-COO-

Foei Alinda! :lol:

Berichten: 125

Re: Naam op shampofles

Sodium Laureth Sulfate = hetzelfde als natrium dodecyl sulfate, het detergens SDS dus, wat in de biochemie/moleculaire biochemie gebruikt wordt. Denk alleen maar aan gelelctroforese.

Sjouke

Berichten: 162

Re: Naam op shampofles

Ik denk het niet, heb het even opgezocht, want was ook een beetje onzeker erover. laureth staat voor lauryl-ethersulfaat. Want SDS in shampoo, lijkt me nogal agressief voor de huid en als je daarmee shampoo's maakt zijn ze nogal vloeibaar. In feite lijkt de molecuul een beetje op het laurylsulfaat, maar zit er tussen het lauryl en het sulfaat gedeeltje een ethergroep die n-keer herhaald kan worden. Dit is ook de reden waarom natriumlaurethsulfaat (dus eigenlijk laurylether) een dikvisceuse massa is, precies zoals shampoo eruit moet zien.

Reageer