Suiker/sacharose uit glucose en fructose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Suiker/sacharose uit glucose en fructose

Hoi!

Allereerst, ik heb geen verstand van chemie, dus wellicht is mijn vraag een beetje dom... Maar het antwoord is voor mij wel heel belangrijk.

Ik heb coeliakie en ben hypergevoelig voor gluten. Gluten is een eiwit. Nu wordt er bijvoorbeeld glucose en fructose uit tarwe gemaakt. Hele kleine sporen gluten blijven achter in de glucose en fructose. De meeste mensen hebben hier geen last van. Daardoor wordt er geen aandacht geschonken aan het exact beschrijven van de oorsprong van glucose en fructose bij de ingredienten.

In een online woordenboek vond ik onder de term sacharose:

Sacharose wordt ook wel sucrose, kristalsuiker of gewone suiker (riet- of bietsuiker) genoemd. Het is een disacharide; opgebouwd uit twee suikermoleculen; Glucose en fructose.

Is het mogelijk om sacharose te maken uit losse glucose- en fructosemoleculen? Bijvoorbeeld glucose en fructose die gemaakt is uit tarwe? En zou zoiets dan sacharose genoemd mogen worden? Of gewoon als suiker bij de ingredienten mogen worden vermeld?

Alvast hartelijk bedankt!!!!!

Loesje

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Suiker/sacharose uit glucose en fructose

Om met vraag drie te beginnen, los van het feit of datgene wat je vraagt in vraag 1 wel kan: Een molecuul sacharose blijft natuurlijk sacharose, ongeacht hoe het gemaakt is. Ik kan water maken door ijs te smelten of gewoon een bron te vinden; het maakt niet uit hoe ik er aan kom, water blijft water. Sacharose is de wetenschappelijke naam voor dat molecuul, en heet dus ook zo, ongeacht de bereiding. Omdat het molecuul nu eenmaal zo heet (sacharose of suiker) moet (vraag 4) de fabrikant dit op het etiket vermelden. Als er (sporen van) gluten aanwezig zijn dient de fabrikant deze apart te vermelden op het etiket.

Op vraag 1 moet ik het antwoord schuldig blijven, maar ik neem aan dat dat wel kan ja.

Edit> Even een paar dingen aangepast omdat ik niet goed had gelezen :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 365

Re: Suiker/sacharose uit glucose en fructose

van de glucose en fructose die uit tarwe gewonnen word wordt geen suiker gemaakt dus voor suiker hoef je niet bang te zijn. Uit tarwe worden diverse glucosestropen gemaakt die meer of minder fructose daarnaast bevatten of andere suikers. (malthose etc) Door de manier waarop de stroop wordt geproduceerd bevat het maximaal 0,05% eiwitten . Dit zijn meerdere soorten eiwitten en de meeste worden tijdens het productieproces gedenatureerd. De stropen zijn een halffabrikaat voor andere producten en worden dus nog verder verdunt. (bv in een product dat 20% glucosestroop bevat zit dus max 0,01% eiwit Ik denk dat je wel supergevoelig moet zijn om er dan last van te hebben aangezien dit niet allemaal gluten zijn)

Bovendien zijn gluten een bijproduct van de productie en een bijproduct dat heel veel geld oplevert dus reken maar dat de fabrikant zijn best doet om een zo hoog mogelijke opbrengst te hebben van de gluten uit de tarwe.

groetjes Ellen ( die laborant is geweest bij een glucosestroop producent in BOZ en wiens echtgenoot dar nog steeds laborant is.)

Reageer