Suiker/sacharose uit glucose en fructose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Suiker/sacharose uit glucose en fructose

Hoi!

Allereerst, ik heb geen verstand van chemie, dus wellicht is mijn vraag een beetje dom... Maar het antwoord is voor mij wel heel belangrijk.

Ik heb coeliakie en ben hypergevoelig voor gluten. Gluten is een eiwit. Nu wordt er bijvoorbeeld glucose en fructose uit tarwe gemaakt. Hele kleine sporen gluten blijven achter in de glucose en fructose. De meeste mensen hebben hier geen last van. Daardoor wordt er geen aandacht geschonken aan het exact beschrijven van de oorsprong van glucose en fructose bij de ingredienten.

In een online woordenboek vond ik onder de term sacharose:

Sacharose wordt ook wel sucrose, kristalsuiker of gewone suiker (riet- of bietsuiker) genoemd. Het is een disacharide; opgebouwd uit twee suikermoleculen; Glucose en fructose.

Is het mogelijk om sacharose te maken uit losse glucose- en fructosemoleculen? Bijvoorbeeld glucose en fructose die gemaakt is uit tarwe? En zou zoiets dan sacharose genoemd mogen worden? Of gewoon als suiker bij de ingredienten mogen worden vermeld?

Alvast hartelijk bedankt!!!!!

Loesje

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Suiker/sacharose uit glucose en fructose