[scheikunde] Nitroethaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] Nitroethaan

Hoi,

ik heb gisteren voor een mooi prijsje één literje nitroethaan op de kop kunnen tikken. Maar nu vraag ik mij af, als er geen leuke proefjes zijn die ik kan doen met nitroethaan.

mvg Nerst

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Nitroethaan

Brandstofadditief voor je (afstandsbestuurbare) auto

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Nitroethaan

Hmm, ik heb voor jou een beetje rondgekeken, maar heb niet direct iets gevonden.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Nitroethaan

Nitroethaan???? Ik kan wel makkelijk aan nitromethaan komen, maar nitroethaan als brandstof additief heb ik nog nergens gezien.

Een leuk (maar gevaarlijk) experiment met nitromethaan en NaOH is het volgende:

Neem een paar gram NaOH (gootsteenontstopper). Stamp dit een beetje fijn. Doe dit snel, voordat het helemaal vochtig wordt (het trekt snel vocht uit de lucht aan).

Schenk hier enkele ml nitromethaan bij en doe dan enkele stappen terug.

Na een poosje vliegt de boel spontaan in brand :lol: . Explosie zou ook mogelijk zijn, maar dit heb ik zelf nooit zien gebeuren.

Hoe dan ook, doe dit buiten, ver genoeg van brandbaar materiaal!!!

Of dit experiment ook werkt met nitroethaan weet ik niet, maar ik verwacht wel.

Een ander interessant iets is het maken van nitronaten. Hier kan ik op dit forum verder niet ingaan, maar zoek maar eens op Internet naar "nitromethane nitronates". Dit zou ook met nitroethaan moeten werken. Op sciencemadness is hier ook een hoop over te vinden.

Ook hier geldt: WEES VOORZICHTIG!

Verder zijn alifatische nitroverbindingen niet zo heel spectaculair. Ze zijn niet bijzonder reactief. Zelf vind ik het wel interessant om nitromethaan als oplosmiddel te gebruiken en diverse zouten daarin op te lossen en te laten reageren (het is een redelijk polair oplosmiddel en diverse zouten lossen er in op, met nitroethaan zou dan ook nog moeten kunnen, hoewel moeizamer). Veel neerslag-, complex- en redoxreacties verlopen verrassend anders in niet-waterige oplosmiddelen. Dit is voor mij de belangrijkste toepassing van het nitromethaan. In ieder geval zijn dit soort experimenten niet gevaarlijk, dit in tegenstelling tot de nitronaat-experimenten.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Nitroethaan

Bedankt, ik zal kijken wat ik ermee kan/zal doen :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Nitroethaan

woelen schreef: Nitroethaan???? Ik kan wel makkelijk aan nitromethaan komen, maar nitroethaan als brandstof additief heb ik nog nergens gezien.

Een leuk (maar gevaarlijk) experiment met nitromethaan en NaOH is het volgende:

Neem een paar gram NaOH (gootsteenontstopper). Stamp dit een beetje fijn. Doe dit snel, voordat het helemaal vochtig wordt (het trekt snel vocht uit de lucht aan).

Schenk hier enkele ml nitromethaan bij en doe dan enkele stappen terug.

Na een poosje vliegt de boel spontaan in brand :lol: . Explosie zou ook mogelijk zijn, maar dit heb ik zelf nooit zien gebeuren.

Hoe dan ook, doe dit buiten, ver genoeg van brandbaar materiaal!!!

Of dit experiment ook werkt met nitroethaan weet ik niet, maar ik verwacht wel.

Een ander interessant iets is het maken van nitronaten. Hier kan ik op dit forum verder niet ingaan, maar zoek maar eens op Internet naar "nitromethane nitronates". Dit zou ook met nitroethaan moeten werken. Op sciencemadness is hier ook een hoop over te vinden.

Ook hier geldt: WEES VOORZICHTIG!

Verder zijn alifatische nitroverbindingen niet zo heel spectaculair. Ze zijn niet bijzonder reactief. Zelf vind ik het wel interessant om nitromethaan als oplosmiddel te gebruiken en diverse zouten daarin op te lossen en te laten reageren (het is een redelijk polair oplosmiddel en diverse zouten lossen er in op, met nitroethaan zou dan ook nog moeten kunnen, hoewel moeizamer). Veel neerslag-, complex- en redoxreacties verlopen verrassend anders in niet-waterige oplosmiddelen. Dit is voor mij de belangrijkste toepassing van het nitromethaan. In ieder geval zijn dit soort experimenten niet gevaarlijk, dit in tegenstelling tot de nitronaat-experimenten.
Onstaat hier dan salpeterzuur en ethylnatrium en hieruit weer natriumnitraat, ethaan en water?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Nitroethaan

Nee, dat is niet de reactie die optreedt. Alifatische nitroverbidingen kunnen in twee vormen voorkomen. De ene is de nitro vorm en de andere de zgn. aci-vorm.

R-CH2-NO2 <---> R-CH=NO(OH)

Een waterstof-atoom kan als het ware heen en weer "wandelen" tussen het koolstof atoom en een zuurstofatoom van de nitrogroep. Zit het waterstofatoom aan het zuurstofatoom van de nitrogroep, dan vormt het een zuur:

R-CH=NO(OH) <---> R-CH=NO(O-) + H+

Het ion dat onstaat is een zgn. nitronaat ion. Met bijv. NaOH krijg je dus natrium nitronaat.

Nu is het zo, dat nitronaten bijzonder energetisch en tamelijk instabiel zijn. Deze stoffen kunnen gebruikt worden om explosieven te maken. Daarom ga ik vanwege het beleid alhier hier verder niet in op de preciese synthese methoden voor deze stoffen. In ieder geval lukt het niet door nitromethaan of nitroethaan op te lossen in een waterige NaOH-oplossing, omdat er dan polymerisatie optreedt en zich een bruine drab vormt. Als je echt meer hierover wilt weten, kijk dan maar eens op het sciencemadness forum of op E&W.

Reageer