Springen naar inhoud

Praktische toepassingen spectroscopie?

• Log in om te kunnen reageren

Plutolady

Plutolady

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 18:56

Ik zoek wat meer info over praktische toepassingen van UV/Vis spectroscopie en IR-spetroscopie.
Kan iemand me aan wat goede sites helpen? Ik kom steeds terecht op sites waar ik moet betalen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2006 - 19:06

IR spectroscopie
molecuulspectroscopie
UV/VIS spectroscopie

Allemaal via :lol: !!!

Maar kort zeggend wat de websites zeggen:

- IR spectroscopie: Aantonen (kwalitatief bepalen) van functionele groepen op basis van hun vibratie energieŽn. Hiermee kan men een stof identificeren en ook bepalen of de stof verontreinigd is of niet.

- UV/VIS: Hiermee kan men een kwantitatieve bepaling doen van een hoeveelheid stof in een monster.
Om te meten in het zichtbare gebied maakt men vaak een complex (=kleur) die men doormeet. Veelal complexeerd men anorganische stoffen.
In het UV gebied gebeurt dit niet. Organische stoffen zijn veelal gevoelig voor een golflengte uit dit gebied.

Veranderd door JeffreyButer, 25 februari 2006 - 19:14

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 12:57

IR spectroscopie
molecuulspectroscopie
UV/VIS spectroscopie

Allemaal via :lol: !!!

Maar kort zeggend wat de websites zeggen:

- IR spectroscopie: Aantonen (kwalitatief bepalen) van functionele groepen op basis van hun vibratie energieŽn. Hiermee kan men een stof identificeren en ook bepalen of de stof verontreinigd is of niet.

- UV/VIS: Hiermee kan men een kwantitatieve bepaling doen van een hoeveelheid stof in een monster.
Om te meten in het zichtbare gebied maakt men vaak een complex (=kleur) die men doormeet. Veelal complexeerd men anorganische stoffen.
In het UV gebied gebeurt dit niet. Organische stoffen zijn veelal gevoelig voor een golflengte uit dit gebied.

Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 13:30

Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.

Ik weet dat het kan maar ik heb zelf nog nooit een kwantitatieve meting mbv UV/Vis gedaan. Het is volgensmij ook niet de meest handige manier.

Ik heb ook gehoord dat je een kwantitatieve bepaling mbv IR-spectroscopie kan doen maar het is niet echt handig volgensmij. Er zijn genoeg alternatieven op dat gebied.

Veranderd door JeffreyButer, 26 februari 2006 - 13:31

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2006 - 16:21

Ik weet dat het kan maar ik heb zelf nog nooit een kwantitatieve meting mbv UV/Vis gedaan. Het is volgensmij ook niet de meest handige manier.

Juist wel!

Je kan simpelweg een ijkreeks maken, en daarna nauwkeurig een gehalte bepalen..... hier op het forum staan diverse topics met daarin voorbeelden van dit soort bepalingen :lol:

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2006 - 19:52

Daarentegen zijn kwantitatieve methoden in de IR vrijwel onmogelijk; daar gaat het om de vorm van het spectrum die tot een identificatie van een stof kan leiden, maar alle organische verbindingen hebben pieken in dezelfde gebieden en dus kan er geen echt kwantitatieve en specifieke bepaling worden gedaan.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 18:58

Juist wel!

Je kan simpelweg een ijkreeks maken, en daarna nauwkeurig een gehalte bepalen..... hier op het forum staan diverse topics met daarin voorbeelden van dit soort bepalingen :P

Excuses excuses...Ik heb nog nooit een KWALITATIEVE bepaling met behulp van UV/VIS gedaan...klein foutje :lol: ;)
Wij doen juist niets anders dan kwantitatieve bepalingen mbv spectrometrie

Veranderd door JeffreyButer, 28 februari 2006 - 19:37

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 februari 2006 - 19:56

Daarentegen zijn kwantitatieve methoden in de IR vrijwel onmogelijk; daar gaat het om de vorm van het spectrum die tot een identificatie van een stof kan leiden, maar alle organische verbindingen hebben pieken in dezelfde gebieden en dus kan er geen echt kwantitatieve en specifieke bepaling worden gedaan

IR spectroscopie wordt wel degelijk gebruikt voor kwantitatieve metingen, zelf heb ik gewerkt met IR-spectroscopie voor bepaling van de samenstelling van nierstenen en apperatuur getest voor bepaling van vet in faeces.

kijk maar in de volgende link
http://www.imag.dlo....&ThmId=&TpcId=3

Plutolady

Plutolady

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 20:49

:lol: bedankt voor de hulp, die laatste link is excact wat ik zocht

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures