Opvallendste Verschijnsel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 166

Opvallendste Verschijnsel

Wat vind jij de opvallendste of meest interessante verschijnsel in de scheikunde of natuurkunde? En geef er ff uitleg bij wat het is of een link waar het uitgelegt staat.

Ik zelf vind het tripelpunt erg opvallend, want ik vind het maar gek. :roll:

Info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tripelpunt

En nu jullie! :P

Ps. Ik had geen idee in welk subforum dit moest, dus ik heb het maar hier gedaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Opvallendste Verschijnsel

Ik vind het gek dat water constant met zichzelf reageert :P

(in vloeibare toestand toch) eigenlijk, gebeurt dat in Vaste toestand of Gastoestand ook :P :roll:

Je weet wel, water bestaat uit OH-'s en H+.en (het geheel bedoel ik, niet de moleculen) en die reageren constant met elkaar toch? Of ben ik nu helemaal in de war ...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opvallendste Verschijnsel

Kenneth Verhegge schreef:
Ik vind het gek dat water constant met zichzelf reageert
Kenneth, de scheikundewereld zit tjokvol met evenwichtsreacties. Boven 0 Kelvin beweegt het, en wat beweegt zal zijn omgeving beïnvloeden. Als je precies wil weten waarom, zijn er mensen op het scheikunde of huiswerkforum die je dat netter zullen kunnen uitleggen dan ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Opvallendste Verschijnsel

Ik vindt het bestaan van antimaterie erg interessant, materie veranderd in energie....flits! :roll:

"Antimaterie bestaat uit deeltjes die in alles precies tegengestelde eigenschappen hebben als deeltjes die de gewone materie vormen. Zo is bijvoorbeeld een antiproton even zwaar als een gewoon proton, maar heeft het een negatieve elektrische lading. Het anti-elektron (of positron) is gelijk aan een elektron, maar is elektrisch positief geladen. Antiproton en positron vormen samen een elektrisch neutraal antiwaterstofatoom, net zoals een proton en een elektron een gewoon elektrisch neutraal waterstofatoom vormen. Wanneer een gewoon deeltje een antideeltje treft gaan beide op in een energieflits. In grote deeltjesversnellers worden antideeltjes gemaakt en bestudeerd om het gedrag van die deeltjes te begrijpen. De bouwstenen voor een anti-waterstofatoom (antiproton en positron) zijn door die versnellers weliswaar geproduceerd, maar gecontroleerde aanmaak van anti-waterstofatomen is nog niet mogelijk gebleken. Daarom is er bijvoorbeeld nog steeds geen antwoord op de vraag of anti-atomen even hard naar beneden vallen als gewone atomen. Ook zouden door te meten welke kleuren licht anti-atomen absorberen (opnemen) fundamentele natuurwetten zeer nauwkeurig getoetst kunnen worden."
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 166

Re: Opvallendste Verschijnsel

Dat antimaterie is ook best gek ja! :roll:

Reageer