Synthese website

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 338

Synthese website

Hoi,

ik was daarnet wat syntheses aan het opzoeken, toen er plots een ideetje in mijn hoofd te binnen schoot. Ik ben van plan een website te creëren waarop je niets anders dan syntheses terug vind. Nu denk ik niet alleen aan sythese voorschriften, maar ook aan extractie voorschriften, en noem maar op.

Maar hier wil ik natuurlijk niet aan beginnen, als er geen interesse in is. Daarom deze poll.

mvg Nerst

Berichten: 338

Re: Synthese website

Het concept bestaat er eigelijk in één grote, nederlandstalige databank te creëren, waarin je zeer uiteenlopende voorschriften kan vinden.

Het concept zoals ik het op dit moment zie. (Jullie mogen altijd hier jullie mening over geven!)

Voor leden:

Standaard:

- Inloggen | Uitloggen

- Voorschrift bekijken

- Een discussie voeren over een bepaald voorschrift

- Zoeken naar een voorschrift

Speciaal:

Voorschrift aanpassen

Code: Selecteer alles

Elk lid dat zelf minimaal één goed voorschrift heeft toegevoegd kan een voorschrift aanpassen. De aanpassing wordt wel eerst gecontroleerd door één van de moderators alvorens deze officiëel open gesteld wordt.

Voorschrift toevoegen

Code: Selecteer alles

Elk lid kan een voorschrift toevoegen. Het voorschrift wordt wel eerst gecontroleerd door één van de moderators alvorens deze officiëel open gesteld wordt.

Voor gasten:

- Zoeken naar een voorschrift, maar het bekijken is niet mogelijk

- Registreren

Interessante informatie

Code: Selecteer alles

De website zal zich vooral, in het begin, richten op hobbyisten.

Code: Selecteer alles

Drugs, explosieven voorschriften zijn uit den boze!

Code: Selecteer alles

De website zal particulier starten. Indien dit een groot succes blijkt te zijn, kan er altijd over nagedacht worden om het als bedrijf verder te zetten. Maar niet te snel vooruit denken.

Code: Selecteer alles

Waar ik op dit moment zelf 90% achter sta is het volgende: "normale" voorschriften en "foto" voorschriften.

foto voorschriften: Langs de gebruikelijke tekst wordt het voorschrift duidelijk gemaakt via foto's.

normale voorschriften: Enkel tekst.
Jullie mogen altijd een mogelijkheid aanraden, dan zal ik deze bekijken!

mvg Nerst

Berichten: 592

Re: Synthese website

Ik vind dit wel heel interessant, maar je zal wel heel veel werk hebben dan als je het goed wilt doen.

Een goede synthesesite zou alle structuren weergeven en met pijltjes de overgangen laten zien. Zodat de "moeilijkheid" van de synthese opgehelderd wordt.

Berichten: 338

Re: Synthese website

Hoe het volledig in zijn werk zal gaan, valt nog af te wachten. Ik wacht eerst af als er wel echt vraag is naar een nederlandstalig chemievoorschriften databank.

mvg Nerst

Berichten: 660

Re: Synthese website

het is zeker een goed idee maar volgens mij heeeeel veel werk. om alles over alle synthese te weten te komen en nog eens aan elkaar te koppelen denk daar ook aan. alles uitleggen enz enz ... dus als ik jou was zou ik toch wel eens goed nadenken of je er zoveel tijd in wilt steken. maar ongetwijfeld heb je dat al gedaan. :lol:

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese website

Een goed idee al is het inderdaad veel werk. Het moeten natuurlijk ook geteste voorschriften zijn, duidelijk voorzien van eventuele veiligheids op- en aanmerkingen.

Het is natuurlijk de bedoeling dat gebruikers ook voorschriften toe kunnen voegen. Ik wil in ieder geval wel meehelpen met het controleren van dergelijke voorschriften. I.v.m copyrights en zo moet je wel goed opletten dat je niet altijd letterlijke (vertaalde) teksten mag kopiëren.

Een mooi voorbeeld is de (engelstalige) website: ww.orgsyn.org. Ik vraag me alleen af of je een dergelijk goede site kan evenaren, of je website moet meer gericht zijn op middelbare school experimenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Synthese website

Nou je zou er ook een wikipedia-achtig iets van kunnen maken, zodat andere mensen ook alternatieve syntheses erbij kunnen zetten en die van anderen kunnen aanpassen, mochten ze een toevoeging of een verbetering hebben.

Berichten: 338

Re: Synthese website

Het concept zoals ik het op dit moment zie. (Jullie mogen altijd hier jullie mening over geven!)

Voor leden:
  • Inloggen | Uitloggen
  • Voorschrift bekijken
  • Voorschrift aanpassen
  • Voorschrift toevoegen
  • Chemicaliën verkoop pagina bekijken
  • Chemicaliën te koop aanbieden
  • Chemicaliën kopen
  • Glaswerk verkoop pagina bekijken
  • Glaswerk te koop aanbieden
  • Glaswerk kopen
  • Een discussie voeren over een bepaald voorschrift
  • Zoeken naar een voorschrift
  • ...
Voor gasten:
  • Zoeken naar een voorschrift, maar het bekijken is niet mogelijk
  • Registreren
  • ...
Jullie mogen altijd een mogelijkheid aanraden, dan zal ik deze bekijken!

mvg Nerst

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Synthese website

Ik kijk nou even naar de praktische uitvoerbaarheid hiervan:

Je wil de mogelijkheid gaan bieden om chemicaliën en glaswerk te verkopen? Is denk ik heel onverstandig. Zeker in het eerste geval zal je aan heel veel veiligheidseisen moeten voldoen, en ten tweede kan je dan niet meer spreken van een 'liefhebberij', maar van echte handel. Ga er dan maar vanuit dat je er heel erg veel tijd in moet gaan steken!

Persoonlijk denk ik eerder dat je er een Wiki-achtig systeem van moet maken waar iedereen zijn/haar syntheses kan opvoeren en fouten in die van anderen kan verbeteren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 338

Re: Synthese website

Nu ik er zo over denk, zal dit later pas gerealiseerd worden. Het systeem gaat eerst om de voorschriften draaiën, in de aard van Wikipedia. Het is ook zeker niet de bedoeling om maar een half systeem te maken. :lol:

Ik wil jullie zeker niet ontmoedigen, maar als ik hier aan begin, dan zal het zeker en vast wel op het internet verschijnen, maar denk zeker niet dat dit in enkele weken gerealiseerd kan worden.

mvg Nerst

Graag nog meer reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Synthese website

Ik wil er best aan meewerken hoor, naast kennis van chemie, heb ik ook een gedegen kennis van html, php en mysql.

Berichten: 338

Re: Synthese website

Ik wil er best aan meewerken hoor, naast kennis van chemie, heb ik ook een gedegen kennis van html, php en mysql.
Je zal nog van mij te horen krijgen :lol:

Berichten: 2.035

Re: Synthese website

Een paar bedrijven zijn (ik dacht o.m. DSM) zijn al een paar jaar bezig om zoiets op Europese schaal op te zetten... dat moet het "One Compound Publication" project gaan heten. Voor het project wordt geprobeerd subsidie via het Europese 6th/7th Framework Program binnen te halen, maar dat lijkt moeilijk te worden.

Het grote probleem is dat als je zoiets goed wilt doen, het heel veel tijd en geld kost:

- website programmering en onderhoud

- kwaliteitscontrole voor de inhoud

Aan beide punten zitten meer haken en ogen dan je zou verwachten....

Ik ken ook een paar bedrijven die actief bezig zijn met alle syntheseroutes die er al op het web te vinden zijn, te verzamelen en te categoriseren.... uiteraard met het doel ze t.z.t. te gelde te maken :lol:

Ook zijn er bedrijven (voornamelijk uit voormalige Oostblok-landen) bezig met het electronisch beschikbaar maken van syntheseroutes uit de literatuur (JACS, J. Med. Chem etc etc), ook met het doel er aan te verdienen....

Dus... het is niet makkelijk, maar als zoiets desondanks lukt heb je natuurlijk een geweldig wetenschappelijk platform in handen!

Berichten: 3.145

Re: Synthese website

Ik vind het een geweldig idee, maar ik zie ook dat het enorm veel werk is. Zelf ben ik bezig met een site over de kleuren van verschillende metaalionen en om dat compleet te maken is ook heel veel werk, maar nog wel overzienbaar (op een paar elementen na, vanwege de kosten). Maar bij syntheses is het wel heel erg breed.

Probeer eerst het gebied van syntheses te beperken (bijvoorbeeld alleen bepaalde zouten, of specifieke organische stoffen). Je zou ook eerst eenvoudige syntheses kunnen doen.

Sowieso zul je afhankelijk zijn van input van veel andere mensen.

Verder zijn er nog andere zaken, waar je uit moet zien te komen:

- Op welk publiek richt je je? Bedrijven? Onderzoeksinstellingen? Hobbyisten?

- Hoe wordt de site opgezet? Vanuit een bedrijf? Particulier initiatief?

- Kunnen anderen rechtstreeks zaken toevoegen/wijzigen, zoals in Wikipedia, of moeten mensen eerst input leveren via een aanmeldpunt en wordt het eerst gescreend, voordat het zichtbaar wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Synthese website

Dat screenen moet sowieso gebeuren aangezien je altijd van die eppo's hebt die er syntheses van explosieven op gaat zetten.

Gesloten