Springen naar inhoud

De de perfecte biodiesel uit gebruikte olie.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Warren2

    Warren2


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 07:13

Hallo lezers van dit bericht.

Op veel sites heb ik al gelezen hoe je biodiesel maakt e.d. Maar wie heeft nou voor mij het perfecte recept voor een hele mooie heldere en kwalitatief goede biodiesel gemaakt van gebruikte plantaardiger olie (van de vis of frietboer).

Alvast bedankt voor jullie reactie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 09:21

vooruit nog een topic ivm biodiesel, als ik me niet vergis is dit al de 3e actieve

het is voor iedereen handiger om alles in 1 topic te smijten

-zoek-

Veranderd door Kerckhof, 27 februari 2006 - 09:22


#3

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 11:59

Hallo lezers van dit bericht.

Op veel sites heb ik al gelezen hoe je biodiesel maakt e.d. Maar wie heeft nou voor mij het perfecte recept voor een hele mooie heldere en kwalitatief goede biodiesel gemaakt van gebruikte plantaardiger olie (van de vis of frietboer).

Alvast bedankt voor jullie reactie

volgens mij heeft koole122 erg veel experimenten gedaan. Hij zou dus wel een optimale methode hebben.

#4

Pieter122

    Pieter122


  • >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 02:48

Koole122 (ik dus) heeft wel een prima methode voor prima olie, maar hoe slechter de olie en nog erger is het met vet en NOG erger is het met vet dat lang gebruikt is bij hoge temperaturen, levert elke keer weer een geworstel op.
Ik zou zeggen, begin met zonnebloemolie uit de winkel om mee te experimenteren. Daarna gebruik je frituurolie die 1 of 2x gebruikt is en zo verder.
Het is van belang dat je begrijpt wat je aan het doen bent. Vernietigend voor je proces is de aanwezigheid van water en van vrije vetzuren. Het is een evenwichtsreactie Olie+methanol -> biodiesel + glycerine. Als het zuurgekatalyseerd is, komt er ook water bij vrij en dat is, zoals gezegd, funest voor je reactie. Het water zul je dan moeten afvoeren. Voordeel van zuurgekatalyseerd is, dat het de vrije vetzuren niet omzet in zeep maar in biodiesel. Base gekatalyseerd verloopt vele malen sneller en vollediger, maar er wordt zeep gevormd. Die zeep kun je weer splitsen met een zuur en de vetzuren die je dan krijgt, kun je zuurgekatalyseerd veresteren.
Troost je : Ik ben er al 5 jaar elke dag mee bezig en heb er nog slapeloze nachten van. Als het zo eenvoudig zou zijn, zou iedereen al op zelfgemaakte biodiesel rijden.
Sterkte !

#5

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 10:21

Ik vroeg me nog af of je bij de synthese van je biodiesel onder of boven de prijs van 1 euro per liter uitkomt.

#6

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 12:21

Dat is nu inderdaad nog een relevante vraag, maar over pakweg 30 jaar niet meer! :lol:

Bovendien lopen de subsidies op fabricage van Biodiesel met de dag op....

#7

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 14:08

Ik doelde ook op de thuisproductie. Ik geloof best dat je met een industrieel proces ruim onder die euro kan blijven (ook zonder subsidies).

Is het op dit moment rendabel om je eigen diesel te maken of is het goedkoper om gewoon aan de pomp te tanken.

zonnebloemolie + methanol + zuur + energie (+moeite?) versus diesel van 1 euro/liter.

#8

Pieter122

    Pieter122


  • >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 17:19

Ik kom een heel eind onder de 1 euro uit, maar moet m'n uren niet meetellen.
Ook de brandstof voor smelten heb ik niet meegeteld. In toekomst wil ik de glycerine hiervoor gaan gebruiken. Dat is toch een afvalproduct en er komt enorm veel warmte vrij bij verbranding ervan.

#9

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:03

Ik doelde ook op de thuisproductie. Ik geloof best dat je met een industrieel proces ruim onder die euro kan blijven (ook zonder subsidies).

Is het op dit moment rendabel om je eigen diesel te maken of is het goedkoper om gewoon aan de pomp te tanken.

zonnebloemolie + methanol + zuur + energie (+moeite?) versus diesel van 1 euro/liter.

Sterker nog: zonder er enige tijd in te stoppen, kan je gewoon je tank vullen met 40% pomp-diesel, en 60% zonnebloemolie (60 cent/liter).... schijnen bijna alle diesels prima op te lopen (zag ik op tv) :lol:

Interessante quote (een of ander forum):

Ga lekker tanken bij de Lidll of de Aldi en koop ZONNEBLOEMOLIE voor 59 cent per liter en mik dat in uw dieseltank! Hij draait er perfect op! Even uitkienen en proberen maar de meeste auto's draaien zonder probleem op een mix van 30% zonnebloemolie en 70% diesel. Zelf rijdt Brama op een mix van 50/50%.

Geniet ervan zolang het nog betaalbaar is en niet om een of andere accijnsregel verboden gaat worden. En de auto...? Het lijkt af en toe of er ergens een frituurpan aan staat  ;) "


Radar heeft er ook een aardig verhaal over (ik copy/paste het verhaal maar omdat je anders zal zien dat de link morgen niet meer werkt!):

"Rijden op biobrandstof"

De brandstofprijzen vliegen de pan uit. Kan het goedkoper als we overstappen op biobrandstoffen? Het kabinet heeft bekend gemaakt hoe ze het gebruik van biobrandstoffen wil stimuleren. Eindelijk ziet ze in dat het schoner kan. En goedkoper. We hebben het alvast voor u op een rij gezet. Welke schone brandstoffen voor uw auto zijn er, en welke blijven in ons land verboden.

Biodiesel gestimuleerd in buitenland

In Latijns-Amerika is het al jaren normaal: menig auto rijdt niet op benzine, maar op ethanol, een alcoholhoudende brandstof. Maar zo ver hoeven we het niet te zoeken. In al onze omringende landen wordt door lagere belasting gestimuleerd om niet op diesel te rijden, maar op biodiesel of zuivere plantaardige olie. In Duitsland wordt bijvoorbeeld geen accijns geheven op biodiesel of op pure plantaardige olie. En rijdt u in Zweden op biobrandstof, dan mag u overal gratis parkeren.

Rijden op pure plantaardige olie verboden

Het is duidelijk: Nederland loopt achter. Sterker nog: rijden op pure plantaardige olie, zoals koolzaad of zonnebloemolie is hier verboden. Je kan er een boete van 226 euro voor krijgen. De kabinetsplannen zullen hieraan niets veranderen. Ons kabinet wil vanaf 2006 de accijnsheffing op biodiesel stoppen om de productie en het gebruik te stimuleren.

Wat is biodiesel?

Biodiesel is gemaakt van pure plantaardige olie, maar dan met een chemische toevoeging. Methanol moet ervoor zorgen dat de plantaardige olie minder stroperig is. Hierdoor kan met lage temperaturen gewoon gestart worden. Maar, het chemische methanol heeft ook een nadeel: onderdelen zullen hierdoor veel eerder slijten. Ieder jaar moeten de tegels van de dieselpomp worden vervangen. Het gebruik van pure plantaardige olie, zonder de chemische toevoeging dus, wil het kabinet niet stimuleren. In Nederland zijn maar een paar mensen en
bedrijven die hiervoor toestemming hebben.

Ombouwen

Peter van Hasselt behoort tot een kleine groep consumenten in Nederland die bij wijze van experiment toestemming heeft van de overheid om op pure plantaardige olie te rijden. In andere landen, zoals in Duitsland mag iedereen er gebruik van maken. Er zijn al heel wat garages die zich hebben gespecialiseerd in het ombouwen van de dieselmotor.

Wilt u meer weten over de milieueffecten?

Lees dan de volgende artikelen:
SNM: Beperk stimulering biobrandstof tot schone brandstof
Met rijden op planten schiet het milieu niet zo op
Vroege Vogels over biobrandstof

Overzicht biobrandstoffen:

Hier vindt u de verschillen op een rij tussen de diverse biobrandstoffen

Bio-ethanol

- Een alcoholhoudende brandstof voor de benzineauto.
- In Nederland bijna niet te verkrijgen.
- Het kabinet wil de olieproducenten ertoe aanzetten dit meer te mengen met gewone benzine.
- De prijs zal rond de prijs van een liter benzine liggen.

Biodiesel

- Voor de dieselmotor.
- Gemaakt van pure plantaardige olie (in europa koolzaadolie, in andere delen van de wereld wordt veel palmolie gebruikt). Deze pure plantaardige olie wordt in een raffinaderij veresterd; er wordt methanol toegevoegd om de plantaardige olie minder stroperig te maken. Vooral in de winter veroorzaakt de stroperigheid startproblemen.
- De methanol zorgt echter ook voor eerdere slijtage van de motor. Resten methanol blijven achter op de pakkingen, waardoor de pakkingen op den duur oplossen.
Bovendien gaat het vermogen van de motor 8 tot 10% achteruit en het verbruik ligt hoger.
- Het kabinet wil de accijnsheffing op biodiesel schrappen.
- Verwacht wordt dat de uiteindelijke prijs per liter niet meer dan een paar cent lager ligt dan de prijs voor gewone diesel.

Pure plantaardige olie (PPO)

- Plantaardige olie zonder chemische toevoeging. (Koolzaadolie, slaolie, zonnebloemolie)
- Oudere dieselmotoren kunnen dit zonder grote aanpassingen probleemloos als brandstof gebruiken. Maar u moet dit wel goed laten checken.
- Bijna alle dieselmotoren hebben een speciale uitrusting nodig. Kosten voor een pakket: 800 euro. Laat u de auto door een expert ombouwen dan kost u dit inclusief materiaal tussen de 2.000 en 4.000 euro. De motor wordt uitgerust met een tweetanksysteem: een tank voor diesel (starten in de winter) en een tank voor PPO. Ook bestaat er inmiddels een nieuw systeem: 1 tank. De eerste 1 tot 10 minuten rijdt de auto op diesel, de motor is geprogrammeerd; vooral is bepaald wanneer is er diesel nodig en wanneer niet.
- In Nederland gespecialiseerd bedrijf voor het ombouwen: www.solaroilsystem.nl
Duitsland: www.elsbett.de
- Het vermogen gaat niet achteruit.
- Het kabinet wil niet iedereen de mogelijkheid bieden gebruik te maken van PPO. Een aantal bedrijven hebben hier toestemming voor gekregen bij wijze van experiment. Ook in 2006 zal het kabinet PPO niet erkennen als legale brandstof.
- Prijs per liter: 70 eurocent
- Niet alle fabrikanten hebben een duidelijke richtlijn of de garantie vervalt bij dit soort brandstofgebruik. Vraag dit na bij uw automerk!

Pure plantaardige olie uit de supermarkt

- Bijna iedere dieselmotor kan rijden op een mengsel van diesel en plantaardige consumptieolie.
- Het beste is om de tank voor de helft met diesel te vullen en de andere helft met plantaardige olie.
- De moderne dieselmotoren leveren echter problemen op: motoren met pompverstuivers, de common-rail-systemen en hdi-motoren, deze moet u door een expert laten doorlichten om er achter te komen wat voor aanpassingen nodig zijn.
- In feite is het verboden om op deze plantaardige oliŽn uit de supermarkt te rijden. Ook de nieuwe plannen van het kabinet voorzien geen legalisering.
- Prijs per liter: vanaf 59 eurocent.
- Niet alle fabrikanten hebben een duidelijke richtlijn of de garantie vervalt bij dit soort brandstof gebruik. Vraag dit na bij uw automerk!

Links over ombouw van dieselmotoren voor pure plantaardige olie
www.solaroilsystem.nl
www.elsbett.de

Links over zuivere plantaardige olie
gave.novem.nl/novem

Links over biodiesel
Wikipedia

Fora
Forum over biodiesel
www.ppo.nu
Radar forum

#10

Beryllium

    Beryllium


  • >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:18

Toch heeft dit ook een ander nadeel wat ik nog mis.

Stel je hebt een tank van 45 liter (zoals mijn trouwe dieselauto dat heeft) en je tankt pakweg 3 keer per maand. Je mengt diesel en zonnebloemolie in verhouding 2 op 1; per maand gebruik je dus 45 liter zonnebloemolie. Dat zijn dus 45 flessen van 1 liter. Dat geeft ook een flinke afvalberg aan plastic.

En dan nog niet gesproken over het feit dat als iedereen dat gaat doen, er binnen de kortste keren een tekort aan zonnebloemolie gaat ontstaan. Vraag en aanbod werkt nog steeds, dus het gevolg is dat de prijs voor een liter zonnebloemolie verdubbelt naar pakweg EUR 1,20 per liter. En dan moet je dus wel met de hand elke week 12 liter zonnebloemolie in je tank mikken...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

#11

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 10:57

Goed punt, maar ik neem zomaar aan dat mensen die dit al doen of willen gaan doen niet per maand 45 1-liter flessen zonnebloemolie bij de Lidl gaan halen, maar gewoon bij de groothandel een 25- of 50-litervat gaan scoren.....

Die prijstoename zal inderdaad lastiger zijn, al denk ik dat de regering wel weer enthousiast een subsidie-pot zal weten te vinden als blijkt dat diesel-rijders massaal op "milieuvriendelijke" olie zijn overgestapt! :lol:

edit: ik kan me net herinneren dat ik op tv inderdaad een malloot met een stuk of twintig 1-liter flessen in de weer heb gezien! ;)

Veranderd door The Herminator, 02 maart 2006 - 10:59


#12

Apotheker

    Apotheker


  • >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 12:37

In WalloniŽ is er een wetenschapper/knutselaar erin geslaagd om uit PET-flessen en andere plastic producten als boodschappentasjes etc. met een geheim chemisch proces om een brandstofmengsel te maken bestaande uit diesel/benzine (de juiste verhouding ben ik vergeten, maar dacht 70/30) en ook nog eens zeer goedkoop. Misschien kunnen we die afvalberg van die plastiek flessen zo verminderen. Voor wat het verbod betreft voor het gebruik van biodiesel in Nederland, zit daar niet de machtige hand van de gas/olie-baronnen achter :lol: ?

#13

Warren2

    Warren2


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 21:56

Koole122 (ik dus) heeft wel een prima methode voor prima olie, maar hoe slechter de olie en nog erger is het met vet en NOG erger is het met vet dat lang gebruikt is bij hoge temperaturen, levert elke keer weer een geworstel op.
Ik zou zeggen, begin met zonnebloemolie uit de winkel om mee te experimenteren. Daarna gebruik je frituurolie die 1 of 2x gebruikt is en zo verder.
Het is van belang dat je begrijpt wat je aan het doen bent. Vernietigend voor je proces is de aanwezigheid van water en van vrije vetzuren. Het is een evenwichtsreactie Olie+methanol -> biodiesel + glycerine. Als het zuurgekatalyseerd is, komt er ook water bij vrij en dat is, zoals gezegd, funest voor je reactie. Het water zul je dan moeten afvoeren. Voordeel van zuurgekatalyseerd is, dat het de vrije vetzuren niet omzet in zeep maar in biodiesel. Base gekatalyseerd verloopt vele malen sneller en vollediger, maar er wordt zeep gevormd. Die zeep kun je weer splitsen met een zuur en de vetzuren die je dan krijgt, kun je zuurgekatalyseerd veresteren.
Troost je : Ik ben er al 5 jaar elke dag mee bezig en heb er nog slapeloze nachten van. Als het zo eenvoudig zou zijn, zou iedereen al op zelfgemaakte biodiesel rijden.
Sterkte !


"Het is van belang dat je begrijpt wat je aan het doen bent. Vernietigend voor je proces is de aanwezigheid van water en van vrije vetzuren. Het is een evenwichtsreactie Olie+methanol -> biodiesel + glycerine. Als het zuurgekatalyseerd is, komt er ook water bij vrij en dat is, zoals gezegd, funest voor je reactie. Het water zul je dan moeten afvoeren. Voordeel van zuurgekatalyseerd is, dat het de vrije vetzuren niet omzet in zeep maar in biodiesel. Base gekatalyseerd verloopt vele malen sneller en vollediger, maar er wordt zeep gevormd. Die zeep kun je weer splitsen met een zuur en de vetzuren die je dan krijgt, kun je zuurgekatalyseerd veresteren"

Kun je dit iets beter omschrijven. Ik snap het eerlijk gezegd niet.
====================================================
Beste Koole122.

Ik lees dat je al 5 jaar aan het worstelen bent biodiesel. Zo heb ik ook jaren geworsteld met het maken van rubbertegels via een koudhardend uitharding proces en het ontwikkelen van goede, goedkope (met minimale energie gebruik) en kleine machines waarmee je in je garage de mooiste rubberen tegels kan maken van top kwaliteit (is me wel gelukt) zie: Ron's Rubber Design

Nu weer even terug naar de biodiesel.

Het maken van biodiesel van nieuwe olie lukt me aardig. In fase 1: van de 100% olie heb ik 90% biodiesel en 10% glycerine, dat moet dus goed zijn. maar hoe test je nu of je biodiesel voldoet aan de "Europese standaard 14214"??

Fase 2: Wassen via het Bubble Wash systeem is ook geen probleem. Fase 3: Het drogen is gewoon een kwestie van laten staan zonder deksel......... en klaar is je biodiesel. Maar..... Heb ik nu goede biodiesel die voldoet aan de EU standaard norm Norm "14214" !!!

Nu het lastige met gebruikte plantaardige olie. Ik zal je mijn gefreubel onthouden. Heb jij een goede maar vooral een makkelijke werkwijze om hier van een EU standaard biodiesel van te maken.

Mag ik je de volgende vragen stellen? Ik hoop dat je deze kan beantwoorden anders moet ik het wiel weer voor de tweede keer uitvinden.

Triteren: Heb je hier een goede en makkelijke oplossing i.p.v. de methode die nu het meest gangbare is.

Merk jij resultaat verschil als je de olie het hele proces warm houdt:?
Of anders gezegd. Hoe bereik jij het beste resultaat met het maken van biodiesel met nieuwe en gebruikte olie? (ik heb ook ergens gelezen dat men met gebruikte olie met "Azijn" werkt. Ben helaas kwijt waar ik dat gelezen had. Maar het had een positieve werking bij het maken van biodiesel van gebruikte plantaardige olie.

Hoe ga jij om met de dampen die je mij het mixen ziet: (mixen olie, kaliumhydroxide en methanol?

Ik heb ook gelezen dat men bij het drogen "talkpoeder" gebruikte. Dit snap ik niet. Kun je mij het uitleggen?

Op een aantal Amerikaanse sites heb ik additieven gezien waarmee je de biodiesel tot -20 vloeibaar kan houden. Ken je dit al?

Heb jij een manier om je methanol terug te winnen. En weet jij een goedkoop adres voor methanol? Zoals ik het nu doe. Schiet ik niet op qua prijs ten opzichte van minerale diesel. (Wel voor het milieu, maar als ik goedkoper kan gaan rijden is dit natuurlijk mooi meegenomen).

Heb jij een goede manier om de oude gebruikte bakolie te filteren?

Heb je zelfgfemaakt systeem of iets van BioKing of Biodys systeem.

Kun je van de glycerine echt veilige zeep maken of zo, hoe doe je dat dan het is vloeibaar en bruin van kleur. Ik het mijzelfs niet op me hoofd smeren als shampoo :lol:

Je ziet nogal wat vragen. Je mag me ook gewoon mailen. Als je thuis of waar dan ook een biodiesel opstelling hebt zou ik het zeer warderen als ik eens zou mogen komen kijken.

PS je weet dat je met BAYNOX de biodiesel veel langer houdbaarder kan houden. Vooral van belang bij zomerse temperaturen.

Ik hoop van je te horen.

Mvg

Ron

#14

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2006 - 10:09

Mvg

Ron

Lol... deze ondertekening komt de vaste bezoekers van het forum bekend voor :lol:

#15

Apotheker

    Apotheker


  • >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2006 - 13:29

Net wat ik gedacht had m.b.t. die Baynoxģ. Het is een oplossing van BHT (Butylhydroxytolueen) opgelost in biodiesel, waarop Bayer een patent heeft genomen, terwijl het al jaren gebruikt wordt als antioxidant in vetten. Je hebt er echt maar heel weinig van nodig per liter.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures