[scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Beste mensen,

Voor scheikunde had ik een proefje bedacht om het acetylsalicylzuur gehalte in aspirine te gaan uitzoeken. Ik heb nog een paar vragen aan de hand van dit onderzoek.

Ik ben als volgt te werk gegaan:

Ik heb gekozen om te titreren.

NaOH concentratie = 0,010 M

Molmassa Salicylzuur 138,1 g mol per liter

Molmassa Acetylsalicylzuur 108,15 g mol per liter

Molverhouding 1:1

Werkwijze:

1. Een aspirine tablet afwegen.

2. Tablet fijnmaken en in een maatglas doen.

3. 10 ml water (H2O) toevoegen met de pipet.

4. Het mengsel aan de kook brengen om te hydrolyseren.

Acetylsalicylzuur wordt salicylzuur

5. Overbrengen in maatglas van 100ml en H2O toevoegen tot 100 ml.

6. Pipeteer 10ml van deze oplossing in een erlenmeyer.

7. FFT indicator toevoegen (paar druppels).

8. Titreren met NaOH tot kleuromslag.

Gemiddeld NaOH nodig bij titratie (3 pogingen): 20,37 ml

0,010 x 20,37 = 0.2037 mol

138,1 x 0.2037 Mol = 28.13 mg salicylzuur x 10 (opgelost in 100 ml H2O) = 281.3 mg salicylzuur.

De bedoeling is alleen om het gehalte ACETYLsalicylzuur te berekenen. Maar door de hydrolyse van acetylsalicylzuur moet je dus gaan titreren met salicylzuur. Ik snap niet hoe ik het gehalte ACETYLsalicylzuur dan bepalen kan.

Verder lijkt me dat in een tablet van 500 mg, 281,3 mg nogal aan de lage kant is. Ik twijfel daarom aan mijn berekeningen. (Vergeet niet dat ik dit voor het eerst doe Afbeelding :lol: ).

Kan iemand me vertellen wat ik misschien fout heb gedaan, en hoe ik het gehalte Acetylsalicylzuur in aspirine wel correct berekenen kan?

Vast bedankt hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Beste mensen,

Voor scheikunde had ik een proefje bedacht om het acetylsalicylzuur gehalte in aspirine te gaan uitzoeken. Ik heb nog een paar vragen aan de hand van dit onderzoek.

Ik ben als volgt te werk gegaan:

Ik heb gekozen om te titreren.

NaOH concentratie = 0,010 M

Molmassa Salicylzuur 138,1 g mol per liter

Molmassa Acetylsalicylzuur 108,15 g mol per liter
Molmassa is in g/mol en niet in g * mol/l. Volgens mij heb je ze trouwens omgedraaid omdat je hydrolyseert tot salicylzuur en natriumacetaat.

Molverhouding 1:1

Werkwijze:

1. Een aspirine tablet afwegen.

2. Tablet fijnmaken en in een maatglas doen.

3. 10 ml water (H2O) toevoegen met de pipet.

4. Het mengsel aan de kook brengen om te hydrolyseren.

Acetylsalicylzuur wordt salicylzuur

5. Overbrengen in maatglas van 100ml en H2O toevoegen tot 100 ml.

6. Pipeteer 10ml van deze oplossing in een erlenmeyer.

7. FFT indicator toevoegen (paar druppels).

8. Titreren met NaOH tot kleuromslag.

Gemiddeld NaOH nodig bij titratie (3 pogingen): 20,37 ml

0,010 x 20,37 = 0.2037 mol

138,1 x 0.2037 Mol = 28.13 mg salicylzuur x 10 (opgelost in 100 ml H2O)= 281.3 mg salicylzuur.

De bedoeling is alleen om het gehalte ACETYLsalicylzuur te berekenen. Maar door de hydrolyse van acetylsalicylzuur moet je dus gaan titreren met salicylzuur. Ik snap niet hoe ik het gehalte ACETYLsalicylzuur dan bepalen kan.
Je werkwijze is in orde. Je zegt dat je titreert met salicylzuur. Dit is fout. Je titreert je gehydrolyseerde salicylzuur met natriumhydroxide. Ik vind het wel een beetje vaag dat je je monster niet hoeft aan te zuren na het hydrolyseren, omdat het zuur daar ook al met NaOH reageert, maar goed.

Waar je het verder in oplost doet er niet toe (vetgedrukte). Een kilo suiker blijft een kilo suiker, of ik dat nu in 1 liter gooi of in 1000 liter. Anders wordt het als ik hier 10 ml van ga nemen. Daar slaat je vermenigvuldiging met 10 namelijk op.

Verder zeg je dat je niet snapt hoe je nu het gehalte aspirine moet bepalen, terwijl je bovenin zegt dat de verhouding 1:1 is. Doe daar wat mee in combinatie met de molmassa van aspirine. Je hebt per stom toeval wel de juiste molmassa gebruikt.

Verder lijkt me dat in een tablet van 500 mg, 281,3 mg nogal aan de lage kant is. Ik twijfel daarom aan mijn berekeningen. (Vergeet niet dat ik dit voor het eerst doe Afbeelding :lol: ).

Kan iemand me vertellen wat ik misschien fout heb gedaan, en hoe ik het gehalte Acetylsalicylzuur in aspirine wel correct berekenen kan?

Vast bedankt hoor!
Als het goed is staat op het doosje ook een gehalte. Misschien dat je dit als referentiewaarde kan gebruiken... ;)

blaat

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

ik weet niet op wat voor school je zit maar ik heb dit ook gedaan bij mij profielwerkstuk en dit ging heel makkelijk met HPLC (geloof ik graag bevestiging dat dit klopt aub)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Bedankt voor je reactie,
Je werkwijze is in orde. Je zegt dat je titreert met salicylzuur. Dit is fout. Je titreert je gehydrolyseerde salicylzuur met natriumhydroxide.
Je zegt "Je titreert je gehydrolyseerde salicylzuur met natriumhydroxide." Ik snap dat ik moet titreren met NaOH maar dat je dus salicylzuur gebruikt bij deze titratie ipv acetylsalicylzuur. (Door de hydrolyse) En je dus eigenlijk het precentage salicylzuur gaat onderzoeken en NIET het precentage acetylsalicylzuur. Of zeg ik nou iets heel doms?? :lol:
Molmassa is in g/mol en niet in g * mol/l. Volgens mij heb je ze trouwens omgedraaid omdat je hydrolyseert tot salicylzuur en natriumacetaat.
Inderdaad, domme fout van me.
Verder zeg je dat je niet snapt hoe je nu het gehalte aspirine moet bepalen, terwijl je bovenin zegt dat de verhouding 1:1 is. Doe daar wat mee in combinatie met de molmassa van aspirine. Je hebt per stom toeval wel de juiste molmassa gebruikt.
Ik bedoel dus hoe ik dan acetylsalicyl percentage moet berekenen als ik bezig ben geweest met titreren met noah van salicylzuur.
Als het goed is staat op het doosje ook een gehalte. Misschien dat je dit als referentiewaarde kan gebruiken... 

blaat
Op het doosje staat alleen: Per tablet 500mg acetosal.

Klopt btw mijn berekening van het aantal mg salicylzuur wel???

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

ik weet niet op wat voor school je zit maar ik heb dit ook gedaan bij mij profielwerkstuk en dit ging heel makkelijk met HPLC (geloof ik graag bevestiging dat dit klopt aub)
Op hoeveel gram per tablet kwam jij dan te zitten???

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Ik heb de gehaltebepaling zowel met titratie als met hplc gedaan. Als je een goed hplc-toestel hebt gaat dit prima, maar bij ons in het labo haperde er nogal vaak iets. Als je de correcte werkwijze wil weten voor de gehaltebepaling dmv titratie: zoek het op in de Europese Farmacopee! Daar staat alles prima uitgelegd!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Aantal mol salicylzuur IS aantal mol aspirine zoals je zelf al zegt met je verhouding 1:1.

Als ik een mol keukenzout (NaCl) oplos, heb ik toch ook 1 mol Na+ en Cl-. Als ik nu met gestelde zilvernitraatoplossing het aantal mol Cl- achterhaal, weet ik toch ook met hoeveel mol keukenzout ik begon en dus ook hoeveel gram? Zo werkt dit toch bij alle titraties?

Je berekening is verder in orde, anders had je daar ook wel een aanmerking op gekregen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Aaah oke ik begin het te snappen. Neem me niet kwalijk ben nog maar een paar weken bezig met mol verhoudingen etc. :lol: Jullie hebben me stuk verder geholpen in ieder geval. Bedankt! ;)

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Op hoeveel gram per tablet kwam jij dan te zitten???
ik had zelf aspirines gemaakt en de zuiverheid ermee bepaalt ik kwam uit op 64% acetylsalicylzuur en 36% salicylzuur ... nou ongeveer dan er zaten nog een paar andere kleine verontreinigingen in.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Klinkt misschien bot, maar dat heeft niets met zijn proef te maken, omdat jullie in compleet andere richtingen werken.

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

nee oke maar hij vroeg erom dus ik legde het even uit. maar oke snap wat je bedoelt.

en nu weer ontopic:

genieman op welk niveau zit je eigenlijk ... want ik heb nog wel een profielwerkstuk pijnstillers liggen als je wilt kun je daar altijd nog wat uithalen ... ik weet niet voor welk doel je het bepalen wil doen.

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Wanneer krijg ik die trouwens? Dat had je me beloofd :lol:

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

nog niet gehad ... ? ik stuur wel een email om het verder af te ronden anders gaat het zo offtopic.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

Placebo schreef: nee oke maar hij vroeg erom dus ik legde het even uit. maar oke snap wat je bedoelt.

en nu weer ontopic:

genieman op welk niveau zit je eigenlijk ... want ik heb nog wel een profielwerkstuk pijnstillers liggen als je wilt kun je daar altijd nog wat uithalen ... ik weet niet voor welk doel je het bepalen wil doen.

mvg kevin
Bedankt voor het aanbod maar ben ondertussen klaar met deze proef. Doe btw Havo 5 op dit moment :lol:

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Aspirine titratie (Acetylsalicylzuur)

dus de formule voor acetylsalicylzuur is C9H8O4?

Reageer