Celkweek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Celkweek

Hallo,

PBS, FCS (fecal calf serum), IMDM en DMEM zijn enkel afkortingen die voorkomen bij celkweek, maar wat is het nut van elke component.

Waarom wordt er PBS gebruikt.

Waarom is FCS vereist bij de groei van cellen

Waaruit bestaat IMDM en wat is het grote verschil met DMEM en hoe bevorderen componenten als HEPES en L-glutamine de groei van mijn cellen.

D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Celkweek

FCS wordt gebruikt bij celkweek, omdat hierin veel groeifactoren zitten die invloed hebben op de celgroei van oa humane cellen.

PBS zorgt volgens mij voor dat hij het wassen de cellen niet zo snel dood gaan omdat de buffer capaciteit de ph op peil houdt in de cel.

IMDM en DMEM zijn voedingsmiddelen voor de cellen. De samenstelling is volgens mij in handen van de fabrikant.

MvG Ron

Berichten: 10

Re: Celkweek

Even voor de duidelijkheid: FCS is Fetal (met een t!) Calf Serum. en dus niet voor Fecal , wat heel iets anders is...

FCS (=FBS: Fetal Bovine Serum) voorziet het medium van groeifactoren, maar ook bufferende werking en blokkeert o.a. trypsine bij het kweken.

PBS is gebufferde zoutoplossing. pH is goed voor de cellen, en is isotoon. Een andere oplossing die wel eens gebruikt wordt is HBSS.

DMEM is een type medium dat wordt gebruikt. Media zijn volledig chemisch gedefinieerd. Kijk maar eens achterin de Gibco of PAA catalogus, daar staan overzichtstabellen met de stofconcentraties (zouten, energieleveranciers, buffers etc) per type medium.

IMDM is aangepast DMEM. Wederom, kijk eens in de samenstellingstabel. IMDM bevat o.a. meer aminozurenen HEPES (buffer).

Berichten: 740

Re: Celkweek

glutamine is belangrijk voor een goede stikstofassimilatie in cellen.

HEPES is een buffer die naast de bicarbonaatbuffering kan worden gebruikt. Een medium met HEPES hoeft niet te wroden gebufferd met koolzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Celkweek

Kijk eens aan samen komen we er wel uit. :lol:

MvG Ron

Berichten: 9

Re: Celkweek

Amai,

bedankt voor de massale input. En inderdaad Fecal was niet zo netjes :lol:

Bedankt !!!


Reageer