sterke base

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

sterke base

hoe weet je dat je te maken hebt met een sterke base??

NaOH , CaOH , BaOH , KOH , dit zijn sterke ??

Berichten: 4

Re: sterke base

Sterke basen staan in je BINAS (tabel 49) onder OH-, en OH- is zelf natuurlijk ook een sterke base. Bij alle basen die je genoemd hebt ontstaat bij oplossen OH-, en dus zijn het allemaal sterke basen.

Het is trouwens Ca(OH)2 en Ba(OH)2

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: sterke base

Sbarney schreef:Bij alle basen die je genoemd hebt ontstaat bij oplossen OH-, en dus zijn het allemaal sterke basen.
Dit is niet de juiste conclusie.

Een sterke base ioniseert in water volledig tot OH- en een zwakke base deels.

Vergelijk bijvoorbeeld zwakke en sterke zuren op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwak_zuur

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterk_zuur

Zo is het ook met sterke basen.. Een lemma over zwakke basen is er (nog) niet in WikipediaNL, maar wel in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Weak_base
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 238

Re: sterke base

correct

chemisch gezien gaat het om (nagenoeg) volledige splitsing, maar je kunt dit weten door het rijtje sterke basen (of zuren) van buiten te leren, want je kunt het verder niet 'zien'.

Berichten: 2.035

Re: sterke base

Die definitie van sterke basen op Wiki is een beetje een zooitje.... er staan min of meer twee definities onder elkaar gegeven:

1) Een sterke base is een hydroxide die in water volledig ioniseert.

2) Ook bestaan er zeer sterke basen, dit zijn zouten die een O atoom hebben.

Behalve het kromme Nederlands is deze "definitie" niet erg duidelijk.... :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: sterke base

The Herminator schreef: Die definitie van sterke basen op Wiki is een beetje een zooitje.... er staan min of meer twee definities onder elkaar gegeven:

1) Een sterke base is een hydroxide die in water volledig ioniseert.

2) Ook bestaan er zeer sterke basen, dit zijn zouten die een O atoom hebben.

Behalve het kromme Nederlands is deze "definitie" niet erg duidelijk.... :lol:
Oeh dus volgens deze redenering zou dinatriumsulfaat een sterke base zijn? Er schort volgens mij iets niet aan die conclusie ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: sterke base

The Herminator schreef: Die definitie van sterke basen op Wiki is een beetje een zooitje.... er staan min of meer twee definities onder elkaar gegeven:

1) Een sterke base is een hydroxide die in water volledig ioniseert.

2) Ook bestaan er zeer sterke basen, dit zijn zouten die een O atoom hebben.

Behalve het kromme Nederlands is deze "definitie" niet erg duidelijk.... :lol:
Hiernaast bevat een sterke base ook niet per se een zuurstofatoom. Bijvoorbeeld natriumamide of carbid

Berichten: 2.035

Re: sterke base

Met die "zuurstof-bevattende zouten" bedoelen ze natriumoxide, kaliumoxide, calciumoxide en bariumoxide.... (kijk zelf maar even, ik kwam er ook via Raspoetin's link ;) )

Maar zoals ik al zei: het is een zooitje... tijd dat iemand die pagina fatsoeneert :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: sterke base

Da's nou het mooie van Wikipedia, Herman: zelfs jij mag dat aanpassen ;)

Doe maar een voorstel voor een correcte, goed leesbare tekst en ik wil hem wel onder mijn naam erin zetten... ik heb al eerder eens wat op Wikipedia aangepast namelijk (of anders vragen we rwwh :lol: ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: sterke base

Ik zag net dat iemand al e.e.a. heeft aangepast op die pagina ;)

Ik zou
"Een sterke base is een hydroxide dat in water volledig ioniseert.

Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld"
Vervangen door:
Een sterke base is een base die in een waterige oplossing volledig dissocieert.

De bekendste voorbeelden hiervan zijn de volgende hydroxides:
Verder zou ik
"Ook bestaan er zeer sterke basen die een O2- ion hebben. Zulke zouten reageren volledig met water. De volgende reactievergelijking beschrijft dit proces: O2- + H2O → 2OH-

Hierbij draagt water dus een H+ over aan het O atoom."
vervangen door
"Bepaalde metaalzouten kunnen zich ook gedragen als sterke basen. Zulke zouten reageren volledig met water. De volgende reactievergelijking beschrijft dit proces: O2- + H2O → 2OH-

Hierbij doneert het water-molecuul dus een proton aan het oxide-zuurstof."
Verder zou ik toegevoegd (achter het stukje "reden sterkte") willen zien:
Andere voorbeelden van sterke basen zijn:

Natriumhydride (NaH), Natriumamide (NaNH2)en Lithium diisopropylamine.
Het kan waarschijnlijk nog wel wat nauwkeuriger, maar zo is er in ieder geval een goed "handvat" voor verbeteringen! :lol:

Berichten: 2.746

Re: sterke base

misschien nog de redenen waarom Natriumhydride (NaH), Natriumamide (NaNH2)en Lithium diisopropylamine sterke basen zijn.

Berichten: 162

Re: sterke base

Wat opvalt als je naar het periodiek systeem kijkt: het zijn vrijwel allemaal alkali- en aardalkalimetalen, waarbij de basiciteit toeneemt met oplopende atoomnummer, als je kijkt naar het voorbeeld van XOH en Y(OH)2, waarbij X staat voor een alkali en Y voor een aardalkalimetaal.

Berichten: 2.035

Re: sterke base

misschien nog de redenen waarom Natriumhydride (NaH), Natriumamide (NaNH2)en Lithium diisopropylamine sterke basen zijn.
Ga je gang! :lol:

Valt ook mooi te combineren met de constatering van apotheker....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: sterke base

Namens alle lezers van Wikipedia-NL bedankt voor de suggesties....

Reageer