Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Elektromagnetic ballasts?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2005 - 21:09

Ik heb een lampje voor mn lichtbak gekocht en ik ben de beschrijving ervan kwijt en weet niet waar ik mn spanning op aan moet sluiten. Ik heb eens naar de schakeling gekeken en ik weet niet waar die 'electromagnetic ballast' voor dient en ik weet dus ook niet hoe ik die aan moet sluiten?

kan iemand mij uitleggen waar deze voor dient?
Nothing to see here, move along...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2005 - 00:15

Je "lampje" is waarschijnlijk een TL-buis.
Electromagnetic ballast noemen we in het Nederlands een voorschakelapparaat en is elektrisch gezien niet meer dan een smoorspoel. Die moet in serie met de buis.

#3

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2005 - 16:42

Geplaatste afbeelding

=>voor normale TL/lampen (4,6,8,15,18,...Watt)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2005 - 16:52

Op deze webpagina nog meer schema's voor het aansluiten van TL armaturen:
http://www.vossloh-s...flampen/303.php

#5

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 13:31

Bedankt. Nu kan ik het tenminste weer aansluiten, maar waar dienen de smoorspoel en condensator voor, simpel gezegd, dat vind ik toch ook wel leuk om te weten.
Nothing to see here, move along...

#6

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 16:56

uw wil een technische uitleg? ik zal het eens proberen zo goed mogelijk uit te leggen. :wink:

om een fluorescentie lamp te doen ontsteken heb je daarvoor minstens 300Volt voor nodig :roll:
met ons 230V netspanning zal dat niet gelukken. maar men gebruik daarvoor een ballast.
een ballast is niet meer en min een spoel. zie lorenz
de werking:
de stroom vloeit door de spoel, naar de tl lamp. kathode. aangezien dat de lamp 300 V nodig heeft, zal het niet kan ontstokken worden. dus de stroom vloeit door de kathode naar de starter.
de starter is niet meer dan een bi-metaalplaatje. door de warmte van de stroom (joule-effect) zal het bi-mataalplaatje de stroomkring onderbreken. op dat moment ontstaat er in de ballast een zelfinductie stroom. door deze kort tijdig onderbreking -vd starter-, creerd de spoel ca 311Volt. :P de Tl-lamp wordt ontstoken. -de lamp licht op-
op dat moment is de stroomkring weer gesloten, maar de ballast zal dat weer tegenwerkend. hierdoor zal de stroom beperkt worden!
mocht dat niet gebeuren! dan zou de Tl-lamp voordurend willen onsteken.
Geplaatste afbeelding
bron

de condensator is een "spanningfilter". door die hoogspanning, creerd er een piekspanning op het elektrische installatie net -in uw huis- met deze condensator, wordt de pikspanning opgevangen. zo heb je geen gruis op bv uw radio, ...

ik hoop dat ik het goed uit gelegd heeft. anders, op voorbaat mijn excuse indien ik iets verkeerd zou gezegd hebben :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

#7

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 10:15

bedankt voor de uitleg, nu weet ik tenminste wat ik aan heb gesloten :roll:.
Nothing to see here, move along...

#8

R.Witteman

    R.Witteman


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 19:45

Zo is het goed uitgelegt door phillip, alleen 1 opmerking/ eigen detectie. Je hebt het over 300V dat nodig is om de lamp te ontsteken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de lamp (lengte, gas samenstelling, electrodes) maar volgens mij bij een 28Watt tl lamp is het al meer dan 300V. Mijn eigen metingen (aan tld 160W 1.8m) zaten tussen de 1.7kV en 2.1 kV.

Nog een klein beetje extra informatie:
In rust toestand (voedingsbron is niet aangesloten) staat de starter in open stand. Bij het inschakelen van de voeding word dan de volledige spanning van de bron over de starter gezet. De starter is gevult met neon gas wat er voor zorgt dat electronen makkelijker zich losmaken van het ene metaaltje naar de andere, in de starter is het een kleine afstand waardoor er snel een verplaatsing van electronen door het neon gas zal gaan plaatsvinden. De inslagen van de electronen op het bimeltaaltje verwarmen deze metalen. door deze verwaming sluit de starter zich waardoor de voedingsbron is kortgesloten. Deze kortsluitstroom word beperkt door de ballast (smoorspoel). Deze hoge stroom (ligt aan de ballast hoeveel) verwarmt de electroden aan weerszijde van de buis. Deze verwarming van de electrodes zorgt er voor dat er nog maar 50% spanning nodig is (ten opzichten vaan een "koude"start) om de buis te doen ontsteken.
Door de kortsluiting van de starter koelt het bimetaaltje af waardoor de starter opent en de opgeslagen energie in de spoel een piek spanning van (bijvoorbeelt) 1.2kV creeert.
1.2kV bij S12 starter, 1.6kV bij S16 starter.

mmm, langer verhaal geworden dan ik had gehoopt.

Ik hoop dat iemand er nog wat aan heeft.

#9

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 20:03

Ik heb het inmiddels allemaal aangesloten en het werkt prima, maar toch vind ik de uitleg nog interessant. Het is op deze manier ook goed uitgelegd.
Nothing to see here, move along...

#10

R.Witteman

    R.Witteman


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 20:07

Klopt, aansluiting na het zien van de tekening is makkelijk. Afstemmen van de proccesen is ingewikkelt. Heb net 3 maanden bij philips lighting stage gelopen bij bodycare (zonnebank lampen). Erg interresant :wink:

#11

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 november 2005 - 22:09

Om het verhaal nog wat uit te breiden, in plaats van de starter kun je ook een drukknop aansluiten. Die moet je wel met de hand bedienen, indrukken, 1 seconde vasthouden en dan loslaten. Werkt in sommige gevallen betrouwbaarder dan een starter.

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44857 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2005 - 22:19

Klazon schreef:

in plaats van de starter kun je ook een drukknop aansluiten

Is dat dan vergelijkbaar met het effect van vonkjes trekken als je de stekker van een apparaat met relatief hoog vermogen uit het stopcontact trekt? Dat wil zeggen dat je dan meestal een vonkje trekt bij het verbreken van de stroomkring (doorslagspanning)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

R.Witteman

    R.Witteman


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 01:28

Om het verhaal nog wat uit te breiden, in plaats van de starter kun je ook een drukknop aansluiten. Die moet je wel met de hand bedienen, indrukken, 1 seconde vasthouden en dan loslaten. Werkt in sommige gevallen betrouwbaarder dan een starter.


Klopt dat het werkt, je moet hem verbreken en een vonk trekken, net zoals bij je stopcontact.

Is dat dan vergelijkbaar met het effect van vonkjes trekken als je de stekker van een apparaat met relatief hoog vermogen uit het stopcontact trekt? Dat wil zeggen dat je dan meestal een vonkje trekt bij het verbreken van de stroomkring (doorslagspanning)?


Dit is duidelijk te laten zien met de formule Uignition. die zal ik morgen even plaatsen.

Klazon, je hebt deels gelijk. het kan met een drukknop, maar de rest hoeft niet meer wat je schreef. het maakt niet uit of het een seconde is of tien seconden is dat de drukknop ingedrukt word gehouden. de tl lamp ontsteekt al bij het verbreken. hoe sneller je verbreekt des te hoger zal de ontsteek spanning zijn. Dit word verduidelijkt door de formule.
Jan ,volgens mij gebeurt dat alleen bij apperaten met een spoel, ik heb hier zo'n oud elektrisch kacheltje staan waar ook een spoel in zit en die trekt ook vonken.

#14

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 november 2005 - 10:38

..... het maakt niet uit of het een seconde is of tien seconden is dat de drukknop ingedrukt word gehouden. de tl lamp ontsteekt al bij het verbreken. hoe sneller je verbreekt des te hoger zal de ontsteek spanning zijn. .

Gedeeltelijk eens. In de tijd dat de drukknop wordt ingedrukt loopt er stroom door de gloeispiralen om ze op te warmen. Je moet de knop dus niet te kort indrukken, want warme gloeispiralen bevorderen het ontsteken van de buis.
Ik noemde 1 seconde omdat dat lang genoeg is om de spiralen op temperatuur te krijgen. 10 seconden is rijkelijk lang, dat levert geen voordeel meer op.

#15

Phillip

    Phillip


  • >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 14:45

om het misschien no een beeje moeilijker te maken -maar op deze maier leren we meer ook bij, h-
hoe werkt dat bij straatverlichting?
en dan heb ik het over die rode-oranje lampen?

al wat ik weet is da men eers he rode gedeele aansteek, om daarna he oranje gedeele te doen branden.
zijn da natriumlampen? neonlampen?.....
wij kan dat ons eens uitleggen?
vind daar niks van terug op he net
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures