[scheikunde] sk: equivalentiepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] sk: equivalentiepunt

hallo,

voor school bepalen wij het gehalte vitamine c in een vitamine c tablet.

dit doen wij door middel van een zuur-base reactie, namelijk door ascorbinezuur te titreren met natronloog.

maar wij moeten voor we de titratie doen, het equivalentie punt berekenen. ik weet wel dat dit af te leiden is uit een grafiek, maar heeft iemand misschien enig idee hoe wij komen aan de titratiekromme van deze titratie?

bovendien; hoe weet je dan wat de ph sprong is?

alvast bedankt!

Berichten: 19

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

Nou als je weet wat de hoeveelheid vitamine C in die tablet is dan is dat redelijk makkelijk te bereken, je moet je namelijk door de titratie het vitamine C gehalte bereken dus als je het vitamine C gehalte al kend heb je dan weer 1 onbekende en ja das simpel. gewoon even alle reacties opschrijven zodat je molverhouding kan bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

Nou mij lijkt titreren icm een pH-meter wel een goede optie :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

Waarom zouden ze vragen om het equivalentiepunt eerst uit te rekenen?

Nou, als je vanaf het begin moet "druppelen" kan het heel lang duren voor je aan het einde van je titratie bent. Heel snel naar 90% en dan voorzichtig verder gaat ontzettend veel sneller.

Nog vervelender is het als je teveel stof gaat titreren zodat je meer vloeistof nodig hebt dan er in je buret past. Of te weinig, zodat je je buret niet nauwkeurig genoeg kunt aflezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

rosanne schreef:
maar wij moeten voor we de titratie doen, het equivalentie punt berekenen. ik weet wel dat dit af te leiden is uit een grafiek, maar heeft iemand misschien enig idee hoe wij komen aan de titratiekromme van deze titratie?
Even iets belangrijks toevoegen, want uit je post zie ik dat je het niet helemaal begrijpt. Je titratiegrafiek (liever: titratiecurve) laat in een grafiek het verband tussen je toegevoegde aantal mL titratievloeistof en de verandering in pH (bij een zuur/base titratie). Voorbeeldje:

Afbeelding

Zo'n curve heb je dus alleen maar na je titratie, omdat je deze waardes proefondervindelijk moet vaststellen. Wat jij dus wilt is onmogelijk (om voor een titratie al een grafiek te hebben).

Wat je leraar bedoelt, is dat er op het doosje tabletten vast wel op staat hoe veel mg ascorbinezuur er per tablet aanwezig is. Dit is met je reactievergelijking en je monsteropwerking om te rekenen naar een theoretische concentratie in je monsteroplossing. Dit is om te rekenen naar het aantal mol. Omdat je (hopelijk) de titer van de titratievloeistof weet, weet je hoeveel mL je nodig hebt om je aantal mol ascorbinezuur van je monsteroplossing weg te titreren (beetje kromme zin, maar goed :lol: ).

PS Het vertikale stuk in het midden van je curve is je pH sprong. Bij een zeer weinig aantal mL toevoegen zie je dat de pH enorm omhoog schiet. In het voorbeeldje zo rond de 22 mL.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

We moesten het equivalentiepunt weten VOOR de titratie, zodat wij konden weten welke indicator wij toe moesten voegen. Maar omdat er een zwak zuur met een sterke base reageert, hebben wij uiteindelijk voor fenolftaleien gekozen.

Maar dan de PH sprong.

De reactie is als volgt;

C6H8O6 + OH- <--> C6H7O6 + H2O

Er was 200 mg vitamine C aanwezig (opgelost in 40mL water). Dit is dus 0,2/176,13= 0,00114 mol.

Om dit te neutraliseren is dus ook 0,00114 mol OH- nodig.

Maar wat is dan de pH van het equivalentiepunt bij deze titratie?

Uit de reactievergelijking blijkt dat C6H7O6 overblijft. Deze kan (naar mijn idee) weer teruglopen wanneer het met H2O reageert, want het is een evenwichtsreactie.

Dit verloopt dan als volgt:

C6H7O6 + H2O --> C6H8O6 + OH-

De pH van deze oplossing bereken ik dan zo:

Kb = 10-4.17 = 6.7608 * 10-5 = [C6H8O6] + [H2O] / [C6H7O6]

= x2 / [C6H7O6]

De concentratie [C6H7O6] is gelijk aan de [C6H8O6] in het begin, alles heeft immers gereageerd. In 40 mL was 0,00114 mol te vinden, de concentratie is dus 0.0285 M

x^2 = 0.0285 * 6.7608 * 10^-5 = 1.9266 * 10-6x = 0.001388

pOH = - log (0.001388) = 2.86 zodat pH = 11.14

Maar dat kan toch nooit? Bij een titratie vaneen zwak zuur met een sterke base wordt rekening gehouden met een pH sprong van 4.0 naar 10.0, hoe kunnen wij dan op een pH van 11.14 uitkomen?

Weet iemand misschien wat ik fout doe want ik snap het nu echt niet meer en dat is heel frustrerend :lol:

alvast bedankt!

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

Ah, je wilde de pH in het equivalentiepunt weten. Ik dacht het verbruik..... "het equivalentiepunt" heeft meer eigenschappen!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

ja sorry ben ik niet helemaal duidelijk geweest.. maar kan niemand mij helpen? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] sk: equivalentiepunt

Ik kan proberen je een stapje verder te helpen.
  • Is het bij een zwak zuur niet makkelijker om met de Ka te werken?
  • Waar heb je de Kb vandaan?
  • De formule voor de Kb heeft altijd precies dezelfde vorm, en dat is niet deze. Kun je de goede formule ergens vinden? [H2O] komt nooit voor in zo'n vergelijking.
  • Ook schrijf je ergens de som van twee concentraties. Je moet proberen zorgvuldiger te zijn bij wat je opschrijft.
  • De pH in het equivalentiepunt is (bijna) niet afhankelijk van de concentraties bij het begin.
Helpt dat?

Reageer