Springen naar inhoud

ruimtelijke structuren

• Log in om te kunnen reageren

peppie

peppie

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 10:13

in mijn cursus staat: het sterisch getal is de som van het aantal gebonden atomen aan één welbepaald atoom en het aantal vrije elektronenparen.
wanneer het sterisch getal 4 is dan heb je een tatraëder, wanneer het 3 is heb je trigonaal en 2= lineair

ik snap niet hoe je het sterisch getal moet bereken of afleiden???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 maart 2006 - 11:48

Dat getal kan je bepalen aan de hand van de plek van het atoom in het periodiek systeem. Daarmee kan je namelijk bepalen wat de structuur is van de elektronen rondom het atoom.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Flip Trip

Flip Trip

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 12:42

in mijn cursus staat: het sterisch getal is de som van het aantal gebonden atomen aan één welbepaald atoom en het aantal vrije elektronenparen.
wanneer het sterisch getal 4 is dan heb je een tatraëder, wanneer het 3 is heb je trigonaal en 2= lineair

ik snap niet hoe je het sterisch getal moet bereken of afleiden???

Wat ik me afvraag, ben je nou scheikunde helemaal zelf aan het leren of zit je nog op school. Als je het helemaal zelf dan vind ik het prima dat ja alles wat je niet snapt vraagt, maar als je nog op school zit heb je dan weleens van een leraar gehoord. Of opletten tijdens de les?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2006 - 12:56

Als je het helemaal zelf dan vind ik het prima dat ja alles wat je niet snapt vraagt, maar als je nog op school zit heb je dan weleens van een leraar gehoord. Of opletten tijdens de les?

Dit vind ik een onnodige opmerking. Er zijn genoeg redenen om iets op een forum te vragen. Je kan bijvoorbeeld een leraar hebben die het niet goed kan uitleggen. De opmerking "Opletten tijdens de les" is helemaal niet nodig; Leslie komt hier met zijn vragen (uitstekend) en dat wil in mijn ogen zeggen dat hij in ieder geval de stof wilt beheersen. Als hij tijdens de les niet zou opletten, interesseert hij zich waarschijnlijk niet voor dat vak, en zou hij ook zijn best niet doen om hier op het forum de juiste antwoorden te verkrijgen.

Als hij niet zou opletten omdat hij de stof al kent, is er geen reden meer voor hem om hier te komen (en vragen te stellen).

Leuk topic over opletten in de les: :lol:
http://www.chemiefor...wtopic=5718&hl=
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Flip Trip

Flip Trip

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 13:10

Als je het helemaal zelf dan vind ik het prima dat ja alles wat je niet snapt vraagt, maar als je nog op school zit heb je dan weleens van een leraar gehoord. Of opletten tijdens de les?

Dit vind ik een onnodige opmerking. Er zijn genoeg redenen om iets op een forum te vragen. Je kan bijvoorbeeld een leraar hebben die het niet goed kan uitleggen. De opmerking "Opletten tijdens de les" is helemaal niet nodig; Leslie komt hier met zijn vragen (uitstekend) en dat wil in mijn ogen zeggen dat hij in ieder geval de stof wilt beheersen. Als hij tijdens de les niet zou opletten, interesseert hij zich waarschijnlijk niet voor dat vak, en zou hij ook zijn best niet doen om hier op het forum de juiste antwoorden te verkrijgen.

Als hij niet zou opletten omdat hij de stof al kent, is er geen reden meer voor hem om hier te komen (en vragen te stellen).

Leuk topic over opletten in de les: :lol:
http://www.chemiefor...wtopic=5718&hl=

Dat is gewoon te lui om iets uit je kop te leren, opletten is zo goed als het enige wat ik doe (dus geen huiswerk maken enzo), maar het is hoofdzakelijk een vraag om te weten te komen of ze op school zit of of ze alles zelf doet. Een persoon in real life kan meestal dingen beter uitleggen, hij kan zijn armen en voeten nog erbij gebruiken ;).

edit: die vraag is eigenlijk ook berust op ervaring, ik ken een paar meisjes die aan alles en iedereen altijd alles moeten vragen, maar zo nooit opletten als de leraar iets zegt, soms zelfs zo erg dat de leraar het net heeft uitgelegd en dan komt ze opeens met hoezo is dat zo en zo, dus dat verband wat je legt gaat niet altijd op.

En is leslie nou een man of een vrouw ? bij mij is het een meisjesnaam.

Veranderd door Flip Trip, 02 maart 2006 - 13:13

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 maart 2006 - 13:42

Zullen we deze discussie maar NU stoppen? Het is absoluut niet belangrijk waarom leslie zaken uit de cursus wel of niet begrijpt. Als het komt door niet opletten, nou en dan? De vragen komen dan hier terecht, genoeg reden om daar serieus mee om te gaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 13:57

nou dan ga ik maar weer even ontopic want ik let WEL op in de les want ik haal graag mijn diploma dit jaar en ik weet ook niet wat het is. ik lees het hier nou toevallig (Wat bij leslie ook gebeurt kan zijn. ergens op internet of iets dergelijks) en ik zou ook graag willen weten hoe het zit.

Beryllium zegt:

Dat getal kan je bepalen aan de hand van de plek van het atoom in het periodiek systeem. Daarmee kan je namelijk bepalen wat de structuur is van de elektronen rondom het atoom.

kun je ook zeggen op welke manier je dat getal dan kunt bepalen of weet je dat helaas niet ...

mvg kevin

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2006 - 14:12

Nou op dezelfde manier dat je kunt zeggen dat NH3 of H2O neutraal is. Omdat een stikstofatoom in totaal 3 bindingen kan aangaan en de octetregel bij dit soort vragen gewoon heilig is, bevat het stikstof nog een gat. Immers worden de bindingen als paren geteld, en elk paar hoort bij 2 atomen. 8 - (3*2) = 2. Hieruit blijkt dat stikstof in totaal 4 bindingen kan aangaan (ammoniumion bijvoorbeeld), en omdat de bindingen elkaar afstoten, zitten alle bindingen van elkaar weg onder een hoek van 109,5 graden. Een tetraëder dus.

Anders wordt dit bij dubbele bindingen, maar niet helemaal. Omdat hier 2 bindingen dezelfde richting uitwijzen, is de hoek waarbij elke binding het verst van de ander wegzit 120 graden, een gewone driehoek dus. Bij een driedubbele binding is de grootste hoek 180 graden en dit is gewoon in een lijn.

Veranderd door FsWd, 02 maart 2006 - 14:13

Flip Trip

Flip Trip

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 14:21

Beryllium zegt:

kun je ook zeggen op welke manier je dat getal dan kunt bepalen of weet je dat helaas niet ...

mvg kevin

Alle atomen streven naar een volle schil oftewel een edelgas configuratie, als je scheikunde 1,2 hebt zal je daar vast meer over gehad hebben. Maar als je scheikunde 1 alleen hebt dan moet je het zo voorstellen iedere periode is een schil en dan moeten we even alles vanaf de 4e periode buiten beschouwing laten, want daar wordt het ingewikkelder, in de eerste schil zitten 2 elektronen in de daarop volgende zitten er 8. In groep 1 staan de atomen met 1 elektron in de laatste schil en op plaats 18 staan diegene me 2 of 8 elektronen in de laatste schil (2 alleen in geval van helium). Als we nou bijvoorbeeld Koolstof nemen, Je begint vanaf Neon te tellen, dan zie je dat Koolstof er 4 minder heeft dan Neon, Dus Koolstof wil er nog 4 hebben om edel te zijn. Hiermee kun je afleiden dat hij 4 covalente bindingen kan maken. Maar je hebt ook een rijtje voor wat je beter uit je hoofd kan leren.

H,F,CL,Br,I ----> 1 Binding
O,S ----->2
N,P ----->3
C,Si -----> 4

Nou kijk es in periodiek systeem dan zie je denk ik wel wat ik bedoel.

edit: Och had ik de vraag ff verkeerd gelezen. Als ik het goed heb hoef men dat met scheikunde 1 niet te weten. Ze hebben toch bijna allemaal een tetraeder structuur. 4 elektronen paren is hun doel, dus als je elektronenformules opschrijft krijg je bij de bovenstaande (behalve H) een tetraeder, of zit ik nou helemaal fout. Alleen bij enkele bindingen praat ik nou over.

Veranderd door Flip Trip, 02 maart 2006 - 14:29

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 15:00

ik zit op Havo dusjah .. bij ons op school heeft havo jammer genoeg alleen maar sk-1 anders had ik zeker 1,2 gekozen want volgend jaar zit ik (hoop ik) op de HLO. maar bedankt eigenlijk best simpel als je het weet.

peppie

peppie

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 20:44

hey, ik ben trouwens een meisje en wou gewoon laten weten, ik ga nog naar school, en let zeker op en doe er alles aan om te slagen. Alleen is mijn kennis van chemie zeer beperkt. Dit deel was zelfstudie dus heb ik geen uitleg over gekregen.

Maar goed, bedankt dat jullie mij willen helpen want in mijn onmiddelijke omgeving is dat niet het geval.

Nu weer over het onderwerp, ik weet dat je altijd moet streven naar een octetconfiguratie en heb hier de tabel der elementen voor me liggen en kan idd afleiden dat bv. koolstof dan nog 4 bindingen kan aangaan en stikstof 3.
Maar voor de rest begrijp ik het nog altijd niet goed.
kan iemand mss nog eens een concreet voorbeeld geven??

Hartelijk bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures