[scheikunde] Invloed zieke koe

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Invloed zieke koe

HALLO ALLEMAAL,

ik heb op deze forum veel over yoghurt gelezen maar ik heb niks gelezen over wat ik zoek namelijk;

of er gevolgen zijn voor de yoghurtbereiding als een koe ziek is geweest

via google kon ik ook niet specifieke informatie vinden dus als iemand het weet of een internet site kent zou dat geweldig zijn :lol:

daag

(Peace To You All)

Beryllium: titel minder schreeuwend gemaakt...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

Dat hangt er van af wat voor ziekte de koe heeft gehad en of de koe hiervoor medicijnen heeft gehad.

Maar hier op het forum is in ieder geval behoorlijk wat over dit onderwerp te vinden: kijk hier maar

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

eehhh.... nou er staat niks in over mijn vraag, maar tog thanks.

het geeft geen echte antwoord op mijn vraag.

het is niet egt wat ik zoek, dus.... als iemand iets anders weet??
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

Ik ben geen boer of veearts, maar als een koe ziek is zal het van de ziekte afhangen of de melk vernietigd wordt.

De melk zal slecht hoogst zelden ziektekiemen bevatten die via de koe daar in terecht komen. De besmetting zal bijna altijd onstaan bij het melken of opslaan.

Als je melk gebruikt die niet rechtstreeks bij de boer wordt gekocht dan is er de controle van de melkfabriek op ziektekiemen.

Alles bij elkaar denk ik dat er geen specifieke relatie te vinden zal zijn tussen een zieke koe en alleen de bereiding van yoghurt.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

Als het een bacteriele infectie aan de uiers of de daarin aanwezige kanaalsystemen betreft, zal de bereiding van yoghurt (omdat dit een bacterieel proces is) wellicht welbeinvloed worden... het hangt dan dus helemaal van de eigenschappen van de infecterende bacteriesoort af!

Of hier iets over te vinden is zou ik niet weten....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

lady C.Love schreef: eehhh.... nou er staat niks in over mijn vraag, maar tog thanks.

het geeft geen echte antwoord op mijn vraag.

het is niet egt wat ik zoek, dus.... als iemand iets anders weet??
Toch wel,

Met deze vraag doelen ze er op dat wanneer een zieke koe is behandeld met een peniciline-kuur, dat resten hiervan in de melk kunnen komen. Omdat peniciline bacteriën doodt en omdat specifieke bacteriën van essentieel belang zijn bij het maken van yoghurt zal deze melk ongeschikt zijn voor het maken van yoghurt.

Zie (ondermeer) de topics: deze en deze

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Invloed zieke koe

oké thanks people

hier heb ik wel wat aan :lol:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer