Springen naar inhoud

[scheikunde] katalysator

• Log in om te kunnen reageren

Gary_CF

Gary_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 16:55

Dag mensen van het Chemieforum :lol: ,

Als praktisch onderzoek moet ik een voorbeeld maken/uitvoeren met een katalysator.
De proef moet er in het kort uitzien:
Ik moet twee stoffen hebben die, op het moment dat deze bij elkaar komen, niet beginnen met reageren maar onder invloed van een katalysator dit wel doen. Het gaat er dus om dat ik een katalysator heb die twee stoffen aanzet tot reageren.

Nou is de keuze van de twee stoffen en de katalysator vrij en ik kan geen (mooi) voorbeeld vinden van stoffen en een katalysator. Ik heb al wat gezocht hier op het forum maar kon niet echt iets vinden.

Wie zou mij kunnen helpen in de zoektocht naar twee stoffen en een geschikte katatlysator?

Mag scheikundig zijn, maar er is geen bezwaar vanuit school als het om een biologische reactie gaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2006 - 18:41

Dan moet je voor de grap eens een verestering zonder zuur of base proberen en dan met zuur of base.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2006 - 20:18

Ik moet twee stoffen hebben die, op het moment dat deze bij elkaar komen, niet beginnen met reageren maar onder invloed van een katalysator dit wel doen. Het gaat er dus om dat ik een katalysator heb die twee stoffen aanzet tot reageren.

Je kunt bijzonder veel kanten op met deze opdracht. Het kan met een simpele verestering zoals FsWd al suggereerde. Je katalysator is hier enkel een proton. Het reactiemechanisme hiervan is ook nog wel relatief gemakkelijk te begrijpen.

Een leuk alternatief is de hydrogenatie van alkenen. Hiervoor wordt palladium (op actieve kool) gebruikt. Zonder katalysator reageren waterstof en palladium niet met elkaar, de reactie verloopt enkel mŤt een katalysator. Zowel experimenteel als theoretisch is dit wel lastiger dan de verestering. Dit proces wordt overigens in de margarine-productie gebruikt.

Veel moeilijker kun je het jezelf maken door te kiezen voor (palladium of nikkel gekatalyseerde) koolstof-koolstof koppelingen. Hier heb je helaas wel relatief dure chemicaliŽn nodig.

Ik heb nog wel wat ideeŽn, maar veel hangt af van de mogelijkheden die je hebt om te experimenteren en welke chemicaliŽn je tot je beschikking hebt.

Een heel simpel proefje met enzymatische katalyse kun je uitvoeren door een keer te spugen in een papje van een biscuitje in water. Doordat je spuug enzymen bevat die koolhydraten tot suikers af kunnen breken (de afbraak wordt gekatalyseerd) zul je zien dat het papje na verloop van tijd (dagen) helder wordt (in tegenstelling tot een papje waar je niet in hebt gespuugt).

Gary_CF

Gary_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 23:06

Iig alvast bedankt voor de reactie tot zover :lol:. Ik zal op school iets specifieker vragen wat er eventueel zoal mogelijk is. Jullie horen nog van mij.

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 14:20

Als er toevallig luminol aanwezig is. Luminol-oplossing (in een basisch milieu) met waterstofperoxide samenvoegen. De ene zonder kopersulfaat (katalysator) en de andere met kopersulfaat. Bij de ene zonder katalysator gebeurt er vrijwel niets en bij de andere gaat de oplossing licht geven. :lol:

Edit: Zie mijn plaatje.

Veranderd door Chemaster, 03 maart 2006 - 14:21

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2006 - 14:30

Huis-tuin-en-keuken proefje, en binnen de chemie zeer bekend:

Een suikerklontje laten branden oiv sigaretten as: http://www.c3.nl/kid....asp?mainid=487
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gary_CF

Gary_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 23:06

Als er toevallig luminol aanwezig is. Luminol-oplossing (in een basisch milieu) met waterstofperoxide samenvoegen. De ene zonder kopersulfaat (katalysator) en de andere met kopersulfaat. Bij de ene zonder katalysator gebeurt er vrijwel niets en bij de andere gaat de oplossing licht geven. ;)

Heb verder die proef bestudeerd en kwam erachter dat luminol vrij stevig aan de prijs is :lol: , dit kan in principe wel met school geregeld alleen waren er een aantal punten die ik nog over de proef zou willen weten, zoals:

Het lost niet op in water, waarin wel?
In welke concentratie is het te gebruiken?

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2006 - 14:12

Wat je ook zou kunnen doen is de proef die Old Foamy heet, ook een goed voorbeeld van wat een katalysator doet.

hiervoor heb je H2O2 30% nodig, afwasmiddel en als katalysator een KaliumJodide oplossing, eventueel zou je nog een kleurstof kunnen gebruiken

Het effect van deze proef is dat er veel schuim ontstaat Geplaatste afbeelding afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheden beginstoffen je gebruikt

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2006 - 14:34

Wat je ook zou kunnen doen is de proef die Old Foamy heet, ook een goed voorbeeld van wat een katalysator doet.

hiervoor heb je H2O2 30% nodig, afwasmiddel en als katalysator een KaliumJodide oplossing, eventueel zou je nog een kleurstof kunnen gebruiken

Het effect van deze proef is dat er veel schuim ontstaat Geplaatste afbeelding afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheden beginstoffen je gebruikt

http://www.chemiefor...showtopic=1833
Dat dus
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gary_CF

Gary_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2006 - 13:18

Als er toevallig luminol aanwezig is. Luminol-oplossing (in een basisch milieu) met waterstofperoxide samenvoegen. De ene zonder kopersulfaat (katalysator) en de andere met kopersulfaat. Bij de ene zonder katalysator gebeurt er vrijwel niets en bij de andere gaat de oplossing licht geven. ;)

Heb verder die proef bestudeerd en kwam erachter dat luminol vrij stevig aan de prijs is :lol: , dit kan in principe wel met school geregeld alleen waren er een aantal punten die ik nog over de proef zou willen weten, zoals:

Het lost niet op in water, waarin wel?
In welke concentratie is het te gebruiken?

Het spijt me voor het kicken van dit topic, maar de TOA van onze school wil niet aan de proef beginnen zonder dat hij ongeveer weet hoe de concentraties moeten liggen en waarin luminol oplost. Daarom luid mijn vraag of iemand dit weet en mij dit zou kunnen vertellen.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures