Omreken Olie naar TOC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Omreken Olie naar TOC

Hoi!

Ik heb analyse gegevens van het gehalte minerale olie in water. Het betreft gaschromatografie volgens de methode ISO 9377 waarbij het monster wordt geextraheerd met ptrolium ether en polaire stoffen worden verwijdert met "florisil".

Nu is het probleem dat ik niet de olie data moet hebben, maar de gehalten Total Organic CArbon (TOC).

Een indicatie is echter goed genoeg en ik vroeg me daarom af of TOC wellicht met behulp van een omreken factor oid afgeleid kan worden uit het gehalte minerale olie??

Iemand die hier ooit van gehoord heeft?

alvast bedankt voor jullie reacties, Aike
"niets blijft duren"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Omreken Olie naar TOC

Als je de polaire componenten in je monster niet hebt mee-geanalyseerd, en deze componenten wel organische koolstoffen zijn, kan je al niet aan de goede TOC waarde komen. Als dat geen probleem is:

TOC wordt meestal gerapporteerd als mg C(arbon) per liter (of ppm). Als je nu je gehalte per minerale olie weet, moet je deze omrekenen naar mg/L, en dan deze afzonderlijke waardes bij elkaar optellen.

Edit:Hou er wel rekening mee dat eventuele organische stoffen die je niet gaschromatografisch hebt gedetecteerd, ook niet meegenomen worden bij je TOC berekening.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer