Vergelijkingen oplossen redox!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Vergelijkingen oplossen redox!

Ik had een aantal vraagjes over reactie vergelijkingen die betrekking hebben op redox vooral.

Zou iemand mij kunnen helpen met de reactievergelijkingen?

- Sulfaationen geven met bariumnitraat oplossing een wit neerslag

SO4 (2-) + Ba NO3 - --> ???

- Carbonaat ionen geven na aanzuren duidelijk zichtbare (en hoorbare) gasontwikkeling CO 2 eventueel met een "gasoverleidbuisje"in kalkwater leiden

--> troebel. Carbonaat ionen verwijderen? In bekerglas overmaat zuur toevoegen.

CO 3 (2-) + H+ --> CO 2 ???

Overmaat zuur toevoegen:

????

- Sulfietionen reageren goed als reductor, met bijvoorbeeld aagezuurd kaliumpermangaat.

SO3 (2-) + ??? --> SO 2 + S

-Jodide ionen reageren goed als reductor. Bijvoorbeeld met aangezuurd kaliumpermangaat.

I- + ??? --> I2

-Dichromaat ion is oranje in een zuur milieu is het een sterke oxidator waarbij, als er overmaat reductor is toegevoegd een groene oplossing van Cr (3+)

Cr2)7 (2-) + ???? ---> Cr (3+)

Hopelijk kan iemand mij helpen met het invullen!! :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vergelijkingen oplossen redox!

Hoi. Niet al je reacties zijn redox-reacties. We willen best helpen, maar probeer eerst zelf eens een gok te doen.

Als je wel een redox reactie hebt, dan moet je proberen te vinden wat de twee halfreacties zijn, en die bij elkaar optellen. Als je dat hier doet, kunnen we het controleren.

Denk je ook aan het gebruik van super- en subscript?

Berichten: 37

Re: Vergelijkingen oplossen redox!

Hoi,

Ik zal je een beetje op weg helpen.

De eerste reatie die jij geeft:
Sulfaationen geven met bariumnitraat oplossing een wit neerslag

SO42- + Ba2+ + NO3- --> ???
Dit is dus een neerslagreactie, welke ionen zullen voor het neerslag zorgen? Het is altijd een zout.

De 2e reactie wil je waterstofgas laten ontstaan door carbonaationen aan te zuren. Let er even op dat zuur wordt aangegeven met H3O+.

De 3e reactie is wel redox, wat is de redcutor en de oxidator en stel hierbij de halfreacties op, optellen en de totaalreactie is bereikt.

En de volgende reacties idem.

Berichten: 104

Re: Vergelijkingen oplossen redox!

Hoi Maria,

Bij vraag 1 moet jein de tabel met oplosbaarheidsproducten kijken welke kombinatie van ionen slecht oplosbaar is, deze zullen samen een neerslag vormen, kijk eens naar de oplosbaarheden van bariumsulfaat en vergelijk deze eens met de oplosbaarheid van bariumnitraat.

Bij vraag 2, ontstaat koolzuurgas en niet waterstof zoals Rob18 suggereerde, deze reactie bestaat eigenlijk uit twee reacties, een zuur base reactie en een disproportioneringsreactie.

CO32- + 2H+ <-> H2CO3

H2CO3 <-> H2O + CO2(g)

Of je nu H+ of H3O+ schrijft maakt niet veel uit, je teld er gewoon een water molecuul bij, er zijn overigens nog meer schrijfwijzen voor het waterstof ion, maar het makkelijkst in reactie vergelijkingen is H+

Vraag 3, Dit is wel een redox reactie, sulfiet reageerd als reductor, en geeft dus electronen af, het zwavel zal dus een hoger oxidatie getal krijgen, van S(IV) naar S(VI), in welk ion is zwavel zeswaardig?, dan weet je de ene half verhelijking.

Het sulfiet reageerd met permanganaat, dit zal dus gereduceerd worden (het sulfiet wordt geoxideerd door het permanganaat).

Je moet voor het permanganaat een reactie zoeken waarbij het mangaan van Mn(VI) naar een lager oxidatie getal gaat Mn(III) of Mn(II).

Ik hoop dat je hier een beetje mee vooruit kan.

Ruud

Reageer