Moeilijkheidsgraad test?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Moeilijkheidsgraad test?

Vandaag tijdens de les wiskunde hebben we een test gehad, niets speciaal, komt wel vaker voor ... Maar het vage was, niemand kon de oplossing vinden?! Er zal wel een mogelijke oplossing zijn, maar als niemand ze vind, is het niveau van de test dan niet te hoog voor de klas ? Ik heb gehoord dat er ergens een regel is dat het gemiddelde of de mediaan van de test aan bepaalde voorwaarden moet voldaan, de test mag te moeilijk of te makkelijk zijn.

Nu vraag ik me af:

Kan je als leerling hier iets tegen beginnen ? Zelf lijkt het me van niet, het zal niet discussieerbaar zijn en het zal je alleen benadelen. (het hoort niet dat een leerling z'n gedacht zegt over zulke zaken ?)

Vinden jullie niet dat punten van zo een test niet zouden mogen meetellen bij de eindbeoordeling ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Laat ik het zo stellen: ik ken klassen waarbij ik de oorzaak van zoiets in eerste instantie bij mezelf als docent zou zoeken. Ik heb de stof kennelijk niet duidelijk uitgelegd, of ik heb de moeilijkheidsgraad van de test onderschat. Ik ken ook volslagen ongemotiveerde klassen tegen wie ik zou zeggen, eigen schuld dikke bult. Maar als zo'n laatste type klas bij mij komt klagen over de test, zijn ze welkom met hun argumenten en zal ik die weerleggen.

In elk geval in Nederland is het heel gewoon dat een leerling zijn gedacht zegt over wat dan ook. En mits op normale wijze ter sprake gebracht en op normale wijze besproken, en liefst met aanduiding van de te weinig beoefende stof, (argumenten dus), moet zoiets toch overal bespreekbaar zijn?

Ik hoop niet veel collega's te hebben die het axioma hanteren

art. 1 de leraar heeft altijd gelijk

art. 2 heeft de leraar geen gelijk, dan treedt automatisch artikel 1 in werking.

Zou een slechte zaak zijn voor het onderwijs als geheel. In sommige klassen kun je niet anders. En een schooldirectie zal in een los voorkomend geval altijd de kant van de docent kiezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

En een schooldirectie zal in een los voorkomend geval altijd de kant van de docent kiezen.


Jah, dat bedoel ik nu, veel valt er dus meestal niet tegen te beginnen, en zo een gedemotiveerde groep zijn wij nu ook weer niet hoor :roll: (ik kan je wel verzekeren dat er enkele bollebozen in de groep zitten, en als die het niet vinden is het echt raar hoor :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Als dit een alleenstaand geval is denk ik niet dat je er veel tegen kan beginnen en dan lijkt me dat ook niet 'nodig'. Het is niet evident voor een leerkracht om de moeilijkheid van een test goed in te schatten, al zou dat na enkele jaren ervaring wel redelijk goed moeten lukken. Als het een leerkracht is die niet dezelfde testen elk jaar herkauwt maar steeds nieuwe opstelt, dan kan zoiets gebeuren.

Indien het inderdaad zo is dat het cijfer voor die test van quasi alle leerlingen zo slecht was dan kan je natuurlijk wel vragen aan je leraar om die test te laten vallen of om er een correctiefactor op toe te passen of iets dergelijks.

Het komt vast ook wel eens voor dat je achteraf van een test denk dat'ie makkelijk was en waarbij de cijfers procentueel een stuk hoger liggen dan de normale gemiddelde scores, daar klagen we niet om en die tellen ook mee :wink:

Samengevat: als het redelijk in balans is in z'n geheel, dan is dit geen ramp. Als de testen daarentegen meestal "te moeilijk" zijn, dan moet je wel iets proberen te ondernemen, via de leerkracht zelf of de directie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Onze laatste toets eiwitten, HLO 3e semester, biologisch medisch te Utrecht. 12 van 75 mensen slaagden. Toen werd er zo een punt bij iedereen opgeteld, waardoor 20 mensen slaagden. Dat is mij eigenlijk ook wat te kort door de bocht, al zater er wel idioot veel fouten in die toets. De docent is nogal een chaotisch persoon, dus we hadden niet anders verwacht. Maar als ik naar mijn eigen prestatie kijk (ik heb de toets na de bijstelling gehaald), kan ik niet zeggen dat ik de stof kennelijk voldoende beheers. Nu ben ik ook liever lui dan moe, en met mij heel erg veel mede-studenten, maar als ik beter had geleerd, had ik deze toets zeker wel met een 7 of hoger moeten kunnen halen. Het is wel heel moeilijk of daarin een afweging te maken, maar ik kijk altijd eerst naar mezelf. Zoals Cycloon het stelt, is de test wel te moeilijk, denk ik. Zou je na kunnen gaan of je misschien vaardigheden nodig hebt voor de oplossing, die je nog niet hebt geleerd/aangereikt gekregen?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Als dit een alleenstaand geval is denk ik niet dat je er veel tegen kan beginnen


Dat is nu net het probleem, het komt wel vaker op het jaar voor, en de examens zelf duren ook altijd heel lang, je moet ech goed doorwerken om er op tijd mee klaar te zijn! En we beginnen vaak al een half uur vroeger :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Een examen mag moeilijk zijn, maar het moet natuurlijk wel doenbaar zijn als je de stof voldoende begrijpt en ervoor geleerd hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

De oefeningen op zich zijn wel doenbaar, maar dan moet je ff de tijd hebben om er over na te denken en het ook volledig uitwerken. En tijd is nu net iets wat we telkens te kort hebben waardoor je de iets moeilijkere overlaat voor het einde, ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Als dat waar is, d.w.z. dat het niveau van de individuele opgaven niet te hoog is, maar dat er eigenlijk gewoon teveel opgaven in een test gepropt zitten, dan moet zoiets toch objectief vast te stellen zijn? Van een aantal tests van de laatste tijd jullie uitwerkingen erbij nemen, vaststellen dat de wél gemaakte opgaven op zich klassebreed goed gemaakt zijn, maar dat blijkbaar 90 % van de klas steeds in tijdnood komt. Die gegevens grafisch op een rijtje zetten. Dan heb je een discussiestuk. Vooral een wiskundedocent, aangenomen dat hij een fatsoenlijk figuur is, kan dan toch niet anders meer dan daar eens goed over nadenken.....?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

En hoe zou jij dat dan persoonlijk aanbrengen ? We hebben het al vaker aangehaald dat we gewoon te weinig tijd hebben, maar daar werd tot nu toe nog steeds geen rekening mee gehouden :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Hebben jij en je collega's jullie uitwerkingen van laten we zeggen de afgelopen drie tests nog? Kun je daaruit aantonen dat de opgaven waar julie wel aan toegekomen zijn voor een zeer groot deel correct zijn opgelost? Dan kun je dus beargumenteren dat je onvoldoendes niet te wijten zijn aan gebrek aan wiskundige kennis. (zoniet: dan zou je moeten gaan aantonen dat de sommen te moeilijk zijn, maar je zei eerder dat dat wel meeviel). Dan blijft er aantoonbaar nog maar één vraag: zijn jullie allen zo sloom, of moet de test te snel. Zo kan de discussie in elk geval zuiverder worden gevoerd.

Volgende vraag, hebben jullie een parallelklas met een andere leraar en/of andere testen? hoe zijn de resultaten daar? Als ze daar anders zijn, waarom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

nee, een parallelle klas hebben we niet, maar het probleem lijkt uitgekomen te zijn. We vermoeden dat de leerkracht een van de gegevens verkeerd gedicteert heeft! We gaan dit dus maandag even aanhalen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Pas dan even op hoe je dat doet. Ik ken de man niet natuurlijk, maar als iemand op hoge poten op mij af komt vliegen is mijn eerste reactie altijd om even hard in de verdediging te gaan, nog voor ik eventuele zinvolle argumenten heb gehoord. En ik ben (vind ikzelf) nog een zeer voor rede vatbaar en vredelievend persoontje.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Moeilijkheidsgraad test?

Het is een vrouw :roll: Maar op zulke dingen spring ik ook niet zo direct hoor, ik ga het gewoon ff aanhalen maandag :P (Kan ook best zijn dat ik me vergis hoor :wink: )

Reageer