Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Afgelopen week ontdekte ik een raar beestje in huis. Hopelijk kunnen jullie me helpen om het een naampje te geven. Ik zat te computeren, toen ik ineens een stukje blad dacht te zien hangen aan een spinragje/draadje. Grappig dacht ik. Bezige beestjes, die spinnen. Tot het bewoog! Maar het is geen spinnetje volgens mij.

Het blijkt bij nadere beschouwing een soort hoornvormig omhulsel te zijn, grijs/zwart van kleur, met een opening aan de ene kant, waar een beestje uitkomt. Het omhulsel is ca. 4 mm lang, bij de opening ca. 1 mm breed. Het beestje zit graag in zijn hoorntje, maar kan er uit komen om met zijn pootjes te friemelen, en zich vast te zuigen aan een oppervlak, of een draadje te spinnen om zich aan op te knopen :P De exemplaren die ik vond zaten op het plafond of hingen aan een draadje. Waarschijnlijk omdat ze vloerbedekking niet zo lekker vinden.

Ik zal proberen om een foto te maken die een beetje scherp is, maar vooralsnog valt dat niet mee, laat staan dat het een actiefoto wordt :roll:

Iemand een clue?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Is het misschien een cocon met een rups erin?
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 6

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Het zou wel kunnen, een cocon + rupsje, maar gaan die niet ergens stil

in een hoekje zitten? Deze zijn mobiel, het koude weer drijft ze misschien

naar binnen vanaf mijn balkon. Het lijkt wel een wandelende stukje tuin-

afval. Maar er zit echt een beestje in.

Ik heb hier een plaatje neergezet:

http://spees.freehosting.net/

Helpt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Schitterend plaatje. Zien wij toevallig antennes/voelsprieten/oogstelen (zoals bij een slak) uit de punt van deze huls steken???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Nee, er komen geen voelsprieten aan te pas. Ik heb nog een 2e plaatje erbij gezet (op http://spees.freehosting.net/), hier hangt er eentje aan een zijden draadje in de woonkamer. Als je dit plaatje bekijkt dan gaat de theorie van Sophia wel op denk ik, het ziet er behoorlijk rupsig uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

eerst had ik een mooie post geplaatst over kokerjuffers maar was vergeten dat die enkel aquatisch zijn.

Deze diertjes vormen wel van die kokers.

Iets waar ik wel nog kan opkomen is bv een wespenlarve of een adulte vrouwtjes wesp.

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Ik ben er in ieder geval vrij zeker van dat het een larve is van een insect. Welke moet je ons dan maar laten weten wanneer ze uitkomen. (of je moet er 1 open willen maken, maar dan komen de anti-proefdiermensen onder ons waarschijnlijk weer in opstand :roll: ).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

dan vlinder...

Kokerjuffers en vlinders hebben een zijdeklier en beide larven zijn gekende koker spinners

Als het geen larven zijn dan wespen, die ook instaat zijn mooie kokers te vormen.

xd

Berichten: 6

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Hoe zou ik ze moeten 'bewaren' om ze uit te laten komen? Aarde in een potje en beestje erbij? Zuurstof is dan wellicht lastig, ik zou ze het liefst hermetisch opsluiten :roll: .

Op zich zou dat meer informatie opleveren dan er eentje ontleden denk ik, als er echt wat moois uit komt. Moois! Want deze is wel echt heel vies lelijk. Een mooi kleurtje zou niet misstaan :P .

Ontleden is ook nog een optie ja, maar ik ben bang dat ik er alleen de conclusie 'ja, het is een insect' uit kan trekken... dan zou ik de resultaten moeten fotograferen en posten, maar dan heeft proefdiervrij bewijsmateriaal :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Als je er meerdere hebt zou je eens kunnen beginnen met te proberen van eentje die huls open te breken en zien hoe het er van binnen uit zien.

Misschien kun je onder een stereoscoop ook beter zien van welk materiaal de huls is gemaakt?

Een pot met wat van die beestjes erin kun je ook afdekken met een dun doekje, dat je m.b.v. elastiekje op de pot klemt. Dan heb je ruim voldoende luchtuitwisseling.

We wachten op de schitterendste vlindertjesss :roll: ssss :P (als heteen rupsje is tenminste)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

ff zoeken met Google en voila.....

Het is waarschijnlijke een zak of zakjesdrager. Blijkt dus een rups van een of andere nachtvlinder. Zelf even verder zoeken met Google voor meer info denk ik.

Berichten: 6

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Ik weet misschien meer. Alle tips en reacties (dank!) brachten mij op de volgende pagina's:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidelijke_mierenzakkever

http://aramel.free.fr/INSECTES11-3.shtml

Als ik dus vaak dacht, schattig een lieveheersbeestje, was het waarschijnlijk een kever, die her en der eitjes/larven heeft achtergelaten, die nu met een koker van uitwerpselen rondlopen... jakkes! :roll:

Stukje doek over een potje spannen is een goeie tip. (hoewel ik misschien toch liever een hogedrukspuit koop...) Als het echt die kever is komen er toch wel weer mooie kleurenbeestjes uit. Ik ga alvast maar klaar zitten met m'n macrolens...

Berichten: 6

Re: Vreemd insect/beestje, wat is dit nou weer

Klopt wel ja, google, maar je moet wel enigszins weten waar je naar zoekt, qua terminologie, dat is tenminste mijn ervaring. Alhoewel ik, nu ik via dit forum meer aan de weet ben gekomen, ook al meer vind via google. Al doende leert men :roll:

Reageer